Vitamín B9 (Kyselina Listová)

Kyselina listová (kyselina folová) je základným koenzýmom metabolizmu bielkovín. Je dôležitá pre tvorbu červených krviniek, syntézu DNA (molekuly nosiacej genetickú informáciu), rast tkaniva a funkciu buniek. Okrem toho zvyšuje chuť do jedla a stimuluje tvorbu žalúdočnej kyseliny.

Vitamín B9 - Kyselina listová

Kyselina listová sa nachádza predovšetkým vo fazuli a ďalších strukovinách, citrusových plodoch a džúsoch, pšeničných otrubách a celozrnných výrobkoch, listovej zelenine, hydine, bravčovom mäse, kôrovcoch a pečienke. Nedostatok kyseliny listovej môže spôsobiť poruchy rastu, šedivenie vlasov, zápal jazyka (glositída), vredy v ústach, peptické vredy a hnačku.

Definícia

Starší názov vitamín B9, synonymum: kyselina pteroylglutamová Kyselina listová je vo vode rozpustný vitamín, citlivý na teplo a svetlo. Väčšina sa z organizmu vylúči do 24 hodín.

Funkcia kyseliny listovej

  • nevyhnutná pre všetky procesy bunkového delenia a rastu (obzvlášť dôležitá pre červené krvinky, rýchlo sa deliace v kostnej dreni)
  • významná úloha pri syntéze nukleových kyselín
  • nenahraditeľná pre regulárny vývoj bielych krviniek a normálny spôsob rastu
  • je súčasťou génov a chromozómov každej bunky

Výskyt kyseliny listovej v potrave

  • kvasnice, hovädzie vnútornosti (pečienka, srdce, ľadviny), jahňacina, bravčové mäso, hydina, vajcia, mlieko, listová zelenina, špargľa, paradajky, špenát, šalát, karfiol
  • malé množstvá kyseliny listovej sú syntetizované črevnými baktériami

Vitamín B9 (Kyselina listová) - najlepšie zdroje

V tabuľke sú zobrazené potraviny s najvyšším obsahom Vitamínu B9 (Kyselina listová) na 100g.

Potravina µg/100g %ODD*
Baranie mäso 2800 848
Bravčová krv 332 100
Teľacia pečeň 255 77
Rajčiny (paradajky) 203 61
Reďkovka 192 58
Špenát 164 49
Maliny 153 46
Melón červený 150 45
Hovädzia pečeň 145 43
Čučoriedky 139 42
Bravčová pečeň 121 36
Pór 103 31
Špargľa 93 28
Červená repa 93 28
Kel kučeravý 90 27

*%ODD - percent odporúčanej dennej dávky mužov v 100g

Odporúčané denné množstvo kyseliny listovej

Odporúčané denné množstvo (ODD) pre dospelých: 400 µ g/deň. Požiadavky v období tehotenstva sú zvýšené o 100 %, odporúča sa užívať vitamín ako doplnok.

Maximálna denná dávka

Tolerovaná horná hranica príjmu: 1 g/deň.

Rizikové skupiny

  • tehotenstvo
  • všetky časti populácie, obzvlášť nedojčené deti, dospievajúci, tehotné a dojčiace ženy
  • pri alkoholizme a podvýžive
  • zvýšené nároky pri užívaní liekov (antikoncepcia, chemoterapia, cytostatiká)
  • vyšší vek
  • lieky, napr. barbituráty, diuretiká, metotrexát, kotrimoxazol
  • diabetes mellitus (cukrovka)
  • chronické gastrointestinálne ochorenie
  • podlieha deštrukcii teplom a okysličením pri príprave jedla (30 - 90 %)

Príznaky nedostatku kyseliny listovej

  • nedostatok v tehotenstve je spojený s potratom, abláciou placenty, nízkou pôrodnou váhou novorodenca a defektami nervovej trubice
  • anémia, postihnutie slizníc, hnačka, poruchy vstrebávania, neurologické, rastové a reprodukčné problémy, malformácia plodu, predčasný pôrod
  • zvýšená hladina homocysteínu
  • megaloblastové zmeny v kostnej dreni a iných tkanivách s rýchlym delením buniek
  • riziko defektov nervovej trubice

Príznaky hypervitaminózy - nadbytku:

Nie sú známe v dôsledku príjmu potravy. Pri vysokých terapeutických dávkach: poruchy trávenia, nespavosť, psychické výkyvy, alergia.