Vitamín E (tokoferol)

Vitamín E sa považuje za účinný antioxidant. Ovplyvňuje tvorbu červených krviniek, zúčastňuje sa obnovy a rastu svalovej hmoty a ďalších tkanív. Je dôležitý pre prevenciu samovoľných potratov, má účinok na potenciu. Podporuje činnosť pohlavných žliaz. Spomaľuje proces starnutia buniek a tkanív preto sa pridáva do kozmetických prípravkov, ďalej má močopudné účinky čím znižuje krvný tlak.

Funkcia v tele:

  • najdôležitejší antioxidant v tele
  • priama ochrana membrán, najmä nenasýtených mastných kyselín
  • regenerácia vitamínu E prostredníctvom vitamínu C
  • inaktivácia voľných radikálov zo znečisťujúcich látok, toxických peroxidov a ďalších voľných radikálov, vytváraných pri bežnom metabolickom odstraňovaní organických zlúčenín
  • prirodzené antikoagulans (prostriedok proti nadmernému zrážaniu krvi)
  • vplyv na obranyschopnosť
  • dôležitý pre syntézu bielkovín a nervosvalový systém
  • podporuje normálny rast a schopnosť tela odpovedať na stres
  • stimuluje normálny vývoj a primerané napätie (tonus) kostrového svalstva, srdečného svalu a vôľou neovládateľnej svaloviny čriev
  • potrebný pre normálne trávenie a metabolizmus polynenasýtených mastných kyselín (rastlinné oleje), ktoré chráni pred oxidáciou a umožňuje ich integráciu do bunkových a tkanivových membrán
  • pre lepšie vstrebávanie vyžaduje žlčové kyseliny (len 40 % príjmu potravy sa vstrebáva z tenkého čreva)

Zdroje vitamínu E:

Najmä v potravinách rastlinného pôvodu, rastlinných olejoch, orechoch vrátane lieskových, mandliach, fazuliach, cereáliách, zelenine, kapuste, špenáte, pšeničných klíčkoch.

Vitamín E (Tokoferol) - najlepšie zdroje

V tabuľke sú zobrazené potraviny s najvyšším obsahom vitamínu E (Tokoferol) na 100g.

Potravina mg/100g %ODD*
Teľacia pečeň 18 117
Bravčová slanina 9 60
Petržlen - vňať 3,73 24
Zeler - vňať 3,57 23
Čučoriedky 3,15 21
Černice 3,10 20
Špenát 2,97 19
Hrach zelený 2,94 19
Petržlen 2,87 19
Kel kučeravý 2,50 16
Zeler bulvový 2,50 16
Maliny 2,40 16
Kapusta hlávková červená 2,10 14
Kel hlávkový 2,08 13
Špargľa 2,07 13

*%ODD - percent odporúčanej dennej dávky mužov v 100g

Doporučená dávka:

Odporúčané denné množstvo (RDA) podľa smernice Európskej únie z roku 1990 pre príjem potravinami: 10 mg/deň Fajčiarom sa odporúča dvojnásobné množstvo.

Bezpečnosť:

Maximálna  denná dávka vitamínu E pre dospelých je 1 g. Vysoké dávky môžu zvyšovať antikoagulačné účinky antagonistov fylochinónov a sú teda kontraindikované v priebehu antikoagulačnej liečby.

Rizikové skupiny:

  • v prípade vysokého príjmu nenasýtených mastných kyselín
  • patologické zmeny zažívania a vstrebávania
  • celková parenterálna výživa
  • vzhľadom k účasti na ochrane membrán červených krviniek je vitamín E súčasťou prevencie rôznych typov anémie
  • lieky: cholestyramín
  • diabetes mellitus (cukrovka)
  • oxidatívny stres (fajčenie, vysoký fyzický výkon)
  • nedostatok vitamínu C a selénu

Príznaky nedostatku:

  • vyskytujúci sa zriedkavo
  • predovšetkým dojčatá a malé deti, kŕmené doma pripravovanou mliečnou stravou; poruchy fungovania svalov (svalová slabosť), nervového systému, mozgu, kardiovaskulárneho systému, postihnutie červených krviniek (anémia), zvýšenie peroxidácie tukov v pečeni

Príznaky hypervitaminózy:

  • Nie sú známe.

Zdroj. zdravie.sk