Osteoporóza

Osteoporóza
Osteoporóza je ochorenie kostí charakterizované stratou kostnej hmoty, čo vedie ku kostnej krehkosti a následne k zlomeninám. Nazýva sa aj "tiché ochorenie", pretože nemôžete cítiť alebo vidieť, že sa vaše kosti stali časom krehkejšie.

Osteoporóza príznaky

Osteoporóza sa väčšinou neprejaví nijakými varovnými príznakmi. Ale akonáhle vaše kosti boli oslabené osteoporózou, môžete mať príznaky, ktoré zahŕňajú:

  • zlomeninu pri páde
  • môžu sa objaviť bolesti chrbta - stavce slabnú a prepadávajú sa
  • bolesť v bedrových kĺboch
  • vypadávanie zubov
  • zmenšovanie postavy
  • kyfóza - nadmerné zaokrúhlenie hornej časti chrbtice, niekedy známe pod názvom vdovský hrb

Kedy vyhľadať lekára

  • ak máte príznaky osteoporózy, ako sú bolesti chrba, bolesť v bedrových kĺboch a zmenšovanie postavy
  • ak vám hrozí zvýšené riziko osteoporózy alebo beriete lieky, ktoré toto riziko zvyšujú
  • ak ste boli väčšinu života vystavená rizikovým faktorom a blížite sa k menopauze
Osteoporóza2

Osteoporóza liečba

Liečbu osteoporózy môžeme rozdeliť na:

  • nefarmakologickú - musí byť súčasťou všetkých terapeutických režimov a zahŕňa:
    • úpravu stravy
    • pohybovú aktivitu
    • prevenciu pádov
    • bedrové chrániče
  • farmakologickú - sem patria dve skupiny liekov:
    • antikatabolické - kalcium vitamín D, estrogény, bisfosfonáty, selektívne modulátory estrogénových receptorov, tzv. SERM, tibolón a kalcitonín
    • osteoanabolické -parathormón a jeho derivát teriparatid, stroncium ranelát
Osteoporóza4

Osteoporóza typy

Primárne osteoporóza

Primárna osteoporóza je častejšia forma tejto choroby, nevzniká v dôsledku iného základného ochorenia.

  • typ I - postmenopauzálnou osteoporóza - je typická pre ženy vo veku 55-65 rokov, súvisí so znížením hladiny estrogénových hormónov. Postihuje skôr trabekulárnu, než kortikálnu kosť a ohrozuje pacientov najmä zlomeninami stavcov.
  • typ II - senilná osteoporóza - je typická pre pacientov nad 70 rokov veku, pričom ženy sú postihnuté dvakrát častejšie, než muži. Je sprevádzaná zvýšením imunoreaktívneho parathormónu (iPTH) a znížením resorpcie Ca2 + v čreve s poklesom sérovej hladiny aktívneho vitamínu D. Daný typ osteoporózy postihuje trabekulárnu a kortikálnu kosť v rovnakej miere a prejavuje sa najmä zlomeninami dlhých kostí a krčku stehnovej kosti.
  • idiopatická osteoporóza - môže sa objaviť v každej vekovej skupine, príčina neznáma

Sekundárne osteoporóza

Sekundárne osteoporóza vzniká v dôsledku základného ochorenia - najčastejšie endokrinnej povahy, ako hyperparatyroidizmus, hypertyreóza, hyperkortikalismus. Ďalšími príčinami sekundárnej osteoporózy môžu byť dedičné poruchy, chronické ochorenia pečene, obličiek, diabetes mellitus, malabsorpcia, nádory a iatrogénne stimuly (dlhodobé užívanie glukokortikoidov, dlhodobá imobilizácia).

Osteoporóza

Osteoporóza rizikové faktory

  • pohlavie - ženy v období menopauzy, ženy majú omnoho väčšiu pravdepodobnosť vzniku osteoporózy než muži
  • rasa - najväčšie riziko osteoporózy máte, ak máte biely alebo ázijský pôvod
  • slabá kostra
  • nízka teleská hmotnosť
  • nedostatok pohybu
  • konzumácia alkoholu
  • fajčenie
  • neplnohodnotná strava
  • genetika
  • choroby - cukrovka, ochorenie štítnej žľazy
  • lieky - kortikosteroidy, antikonvulzíva
Osteoporóza3

Osteoporóza prevencia

  • pravidelný telesný pohyb - cvičenie pomáha udržiavať kostnú hmotu. V mladosti navyšuje množstvo kostnej hmoty, v dospelosti spomaľuje jej stratu a udržuje kosti zdravé. Pohybová aktivita navyše znižuje riziko pádov tým, že posilňuje svaly a zlepšuje koordináciu. Pohyb prospieva vašim kostiam nezávisle na veku. Najlepšie sú:
    • chôdza, jogging, tenis, volejbal, aerobic, tai-chi, tancovanie
    • ďalšie podobné športy vo "vzpriamenej" polohe
  • strava - prijímať vyváženú stravu s dostatkom:
    • vápnik - v ľudskom tele plní dôležité funkcie, zodpovedá za tvrdosť a pevnosť ľudských kostí, má podiel na správnej funkcii nervovej a svalovej sústavy, na činnosti srdca a zrážanlivosti krvi. Najväčšia telesná zásoba vápnika (asi 99%) je v kostiach a zuboch, zvyšok vápnika je rozpustený v telesných tekutinách. S pribúdajúcim vekom sa schopnosť vstrebávať vápnik zhoršuje. Dochádza k poklesu hladiny vápnika v krvi, čo stimuluje prištítne telieska k produkcii parathormónu. Tento hormón má za následok zvýšené odbúravanie vápnika z kostí. Kosť sa stáva krehkejšia a náchylnejšia k zlomeninám, vzniká osteoporóza.
    • vitamín D - je dôležitý pre vstrebanie vápnika z potravy, príp. liekov alebo doplnkov stravy. Ďalej je veľmi dôležitý pre svaly a svalovú koordináciu, tým navyše znižuje riziko pádov a zlomenín kostí. Nedostatok vitamínu D v detstve sa prejavuje ako krivica, v dospelosti osteomaláciou, tzv. mäknutím kostí. Nedostatok vitamínu D zvyšuje riziko vzniku osteoporózy. Vitamín D sa tvorí v koži po vystavení pokožky slnku (ultrafialovému B žiareniu). Na zabezpečenie dostatku vitamínu D obvykle stačí na 10-15 minút denne vystaviť svoju tvár a paže slnku (mimo času, kedy je slnečné žiarenie najintenzívnejšie medzi 10 - 15 h). Vitamín D môžeme získať aj potravou. Potrava s obsahom vitamínu D nadobúda na význame v zime, kedy sa nevystavujeme slnku. Ľudia starší ako 60 rokov a tí so zvýšeným rizikom osteoporózy, by mali, najmä v zimnom období, užívať prípravky s obsahom vitamínu D, pretože trpia veľmi často jeho nedostatkom. Odporúčaný denný príjem vitamínu D je 400 IU do 50 rokov a 800 IU nad 50 rokov.
    • fosfor, horčík, vitamín K, stopové prvky
    • stravu bohatú na obsah zeleniny a ovocia
  • hmotnosť - zabezpečiť dostatočný príjem potravy, vyhnúť sa drastickým jednostranným diétam a udržiavať si primeranú hmotnosť v pomere k vašej výške
  • alkohol - obmedziť nadmerný prísun alkoholických nápojov
  • nefajčiť
  • soľ - obmedziť príjem soli v potrave

Potraviny bohaté na vápnik

Nasledujúce potraviny sú dostatočnými zdrojmi vápnika. Príklady nám ukazujú priemerné množstvo vápnika v priemernej porcii vybraných potravín:

  • mlieko 2 dl - 250 mg
  • tvrdý syr 60 g - 300 mg
  • jogurt 100 g - 250 mg
  • sardinky v konzerve 60 g - 250 mg
  • čerstvá kapusta 100 g - 50 mg
  • tofu sójový syr 100 g - 150 mg
  • varená fazuľa 100 g - 50 mg