Osteoporóza

Obsah článku

    Osteoporóza
    Osteoporóza je ochorenie kostí charakterizované stratou kostnej hmoty, čo vedie ku kostnej krehkosti a následne k zlomeninám. Nazýva sa aj "tiché ochorenie", pretože nemôžete cítiť alebo vidieť, že sa vaše kosti stali časom krehkejšie.

    Osteoporóza - príznaky

    Osteoporóza sa väčšinou neprejaví nijakými varovnými príznakmi. Ale akonáhle vaše kosti boli oslabené osteoporózou, môžete mať príznaky, ktoré zahŕňajú:

    • zlomeninu pri páde
    • môžu sa objaviť bolesti chrbta - stavce slabnú a prepadávajú sa
    • bolesť v bedrových kĺboch
    • vypadávanie zubov
    • zmenšovanie postavy
    • kyfóza - nadmerné zaokrúhlenie hornej časti chrbtice, niekedy známe pod názvom vdovský hrb

    Kedy vyhľadať lekára

    • ak máte príznaky osteoporózy, ako sú bolesti chrba, bolesť v bedrových kĺboch a zmenšovanie postavy
    • ak vám hrozí zvýšené riziko osteoporózy alebo beriete lieky, ktoré toto riziko zvyšujú
    • ak ste boli väčšinu života vystavená rizikovým faktorom a blížite sa k menopauze
    Osteoporóza2

    Osteoporóza - liečba

    Liečbu osteoporózy môžeme rozdeliť na:

    • nefarmakologickú - musí byť súčasťou všetkých terapeutických režimov a zahŕňa:
      • úpravu stravy
      • pohybovú aktivitu
      • prevenciu pádov
      • bedrové chrániče
    • farmakologickú - sem patria dve skupiny liekov:
      • antikatabolické - kalcium vitamín D, estrogény, bisfosfonáty, selektívne modulátory estrogénových receptorov, tzv. SERM, tibolón a kalcitonín
      • osteoanabolické -parathormón a jeho derivát teriparatid, stroncium ranelát
    Osteoporóza4

    Osteoporóza - typy

    Primárne osteoporóza

    Primárna osteoporóza je častejšia forma tejto choroby, nevzniká v dôsledku iného základného ochorenia.

    • typ I - postmenopauzálnou osteoporóza - je typická pre ženy vo veku 55-65 rokov, súvisí so znížením hladiny estrogénových hormónov. Postihuje skôr trabekulárnu, než kortikálnu kosť a ohrozuje pacientov najmä zlomeninami stavcov.
    • typ II - senilná osteoporóza - je typická pre pacientov nad 70 rokov veku, pričom ženy sú postihnuté dvakrát častejšie, než muži. Je sprevádzaná zvýšením imunoreaktívneho parathormónu (iPTH) a znížením resorpcie Ca2 + v čreve s poklesom sérovej hladiny aktívneho vitamínu D. Daný typ osteoporózy postihuje trabekulárnu a kortikálnu kosť v rovnakej miere a prejavuje sa najmä zlomeninami dlhých kostí a krčku stehnovej kosti.
    • idiopatická osteoporóza - môže sa objaviť v každej vekovej skupine, príčina neznáma

    Sekundárne osteoporóza

    Sekundárne osteoporóza vzniká v dôsledku základného ochorenia - najčastejšie endokrinnej povahy, ako hyperparatyroidizmus, hypertyreóza, hyperkortikalismus. Ďalšími príčinami sekundárnej osteoporózy môžu byť dedičné poruchy, chronické ochorenia pečene, obličiek, diabetes mellitus, malabsorpcia, nádory a iatrogénne stimuly (dlhodobé užívanie glukokortikoidov, dlhodobá imobilizácia).

    Osteoporóza

    Osteoporóza - rizikové faktory

    • pohlavie - ženy v období menopauzy, ženy majú omnoho väčšiu pravdepodobnosť vzniku osteoporózy než muži
    • rasa - najväčšie riziko osteoporózy máte, ak máte biely alebo ázijský pôvod
    • slabá kostra
    • nízka teleská hmotnosť
    • nedostatok pohybu
    • konzumácia alkoholu
    • fajčenie
    • neplnohodnotná strava
    • genetika
    • choroby - cukrovka, ochorenie štítnej žľazy
    • lieky - kortikosteroidy, antikonvulzíva
    Osteoporóza3

    Osteoporóza - prevencia

    • pravidelný telesný pohyb - cvičenie pomáha udržiavať kostnú hmotu. V mladosti navyšuje množstvo kostnej hmoty, v dospelosti spomaľuje jej stratu a udržuje kosti zdravé. Pohybová aktivita navyše znižuje riziko pádov tým, že posilňuje svaly a zlepšuje koordináciu. Pohyb prospieva vašim kostiam nezávisle na veku. Najlepšie sú:
      • chôdza, jogging, tenis, volejbal, aerobic, tai-chi, tancovanie
      • ďalšie podobné športy vo "vzpriamenej" polohe
    • strava - prijímať vyváženú stravu s dostatkom:
      • vápnik - v ľudskom tele plní dôležité funkcie, zodpovedá za tvrdosť a pevnosť ľudských kostí, má podiel na správnej funkcii nervovej a svalovej sústavy, na činnosti srdca a zrážanlivosti krvi. Najväčšia telesná zásoba vápnika (asi 99%) je v kostiach a zuboch, zvyšok vápnika je rozpustený v telesných tekutinách. S pribúdajúcim vekom sa schopnosť vstrebávať vápnik zhoršuje. Dochádza k poklesu hladiny vápnika v krvi, čo stimuluje prištítne telieska k produkcii parathormónu. Tento hormón má za následok zvýšené odbúravanie vápnika z kostí. Kosť sa stáva krehkejšia a náchylnejšia k zlomeninám, vzniká osteoporóza.
      • vitamín D - je dôležitý pre vstrebanie vápnika z potravy, príp. liekov alebo doplnkov stravy. Ďalej je veľmi dôležitý pre svaly a svalovú koordináciu, tým navyše znižuje riziko pádov a zlomenín kostí. Nedostatok vitamínu D v detstve sa prejavuje ako krivica, v dospelosti osteomaláciou, tzv. mäknutím kostí. Nedostatok vitamínu D zvyšuje riziko vzniku osteoporózy. Vitamín D sa tvorí v koži po vystavení pokožky slnku (ultrafialovému B žiareniu). Na zabezpečenie dostatku vitamínu D obvykle stačí na 10-15 minút denne vystaviť svoju tvár a paže slnku (mimo času, kedy je slnečné žiarenie najintenzívnejšie medzi 10 - 15 h). Vitamín D môžeme získať aj potravou. Potrava s obsahom vitamínu D nadobúda na význame v zime, kedy sa nevystavujeme slnku. Ľudia starší ako 60 rokov a tí so zvýšeným rizikom osteoporózy, by mali, najmä v zimnom období, užívať prípravky s obsahom vitamínu D, pretože trpia veľmi často jeho nedostatkom. Odporúčaný denný príjem vitamínu D je 400 IU do 50 rokov a 800 IU nad 50 rokov.
      • fosfor, horčík, vitamín K, stopové prvky
      • stravu bohatú na obsah zeleniny a ovocia
    • hmotnosť - zabezpečiť dostatočný príjem potravy, vyhnúť sa drastickým jednostranným diétam a udržiavať si primeranú hmotnosť v pomere k vašej výške
    • alkohol - obmedziť nadmerný prísun alkoholických nápojov
    • nefajčiť
    • soľ - obmedziť príjem soli v potrave

    Potraviny bohaté na vápnik

    Nasledujúce potraviny sú dostatočnými zdrojmi vápnika. Príklady nám ukazujú priemerné množstvo vápnika v priemernej porcii vybraných potravín:

    • mlieko 2 dl - 250 mg
    • tvrdý syr 60 g - 300 mg
    • jogurt 100 g - 250 mg
    • sardinky v konzerve 60 g - 250 mg
    • čerstvá kapusta 100 g - 50 mg
    • tofu sójový syr 100 g - 150 mg
    • varená fazuľa 100 g - 50 mg