Semená a Orechy

Orechy a semená majú vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín, bielkovín, minerálov a vitamínov. Ich konzumácia je prospešná pre pleť, nervovú sústavu a celkový vývoj organizmu. Ideálne je, keď sú súčasťou raňajok - v tomto čase totiž dodajú telu okamžitú energiu. Hodia sa do müsli, nátierok aj šalátov. Najlepšie sú však, ak sa jedia surové.

Vlašské orechy

Vlašské orechy sa nazývajú aj anglické alebo perzské. Ich výhodou je, že je v nich dostatok telu prospešných omega mastných kyselín a esenciálnych mastných kyselín, ktoré pomáhajú proti kardiovaskulárnym chorobám. Obsahujú aj bielkoviny, vlákninu (dôležitá pre znižovanie cholesterolu v krvi) a draslík. Ich tienistou stránkou je veľa kalórií. Ak si ich však dáte namiesto večere s troškou medu, urobíte niečo pre svoje zdravie. Pôsobia upokojujúco a pozitívne vplývajú na mozog.

Arašidy (búrske oriešky)

Arašidy (búrske oriešky) sú plody podzemnice olejnej, čo je vlastne strukovina. Nejedzte ich solené, dostane sa vám do organizmu zbytočne veľa sodíka a oleja. Ideálne je šúpať si ich priamo zo šupky. Svojou výživnou koncentráciou prevyšujú akúkoľvek potravinu živočíšneho pôvodu. Obsahom uhľohydrátov, proteínov, vitamínu B1, C a E a niacínu, ale aj vápnika, horčíka a draslíka predstihujú mäso aj vajcia. A to všetko bez cholesterolu a veľkého množstva nasýtených mastných kyselín.

Tekvicové semená

Tekvicové semená sú bohatým zdrojom zinku a pôsobia priaznivo na prostatu. Odporúčaná denná dávka je 25 až 50 g tekvicových semien denne. Pražené a solené sú síce chutnejšie, ale vhodnejšie sú nepražené a nesolené.

Pohánka jedlá

Pohánka jedlá spevňuje cievne steny. Listy znižujú krvný tlak a uvoľňujú cievy. Semená obsahujú škrob a vlákninu, sú vhodnou potravinou pri bezlepkovej diéte. Používa sa ako príloha k jedlám, alebo samostatne, pripravuje sa podobne ako ryža.

Ľanové semená

Ľanové semená obsahujú látky s podobným účinkom ako estrogény, majú vysoký obsah vlákniny, majú hojivý účinok na tráviaci trakt. Obsahujú aj omega-3 mastné kyseliny s ochranným účinkom na srdce a na imunitný systém. Používajú sa pri zápche, klimaktériu, zápaloch žalúdka a čreva. Treba ich nechať v noci napučať vo vode, ráno sa odporúča zjesť jednu polievkovú lyžicu.

Kešu orechy

Kešu orechy patria k najviac ceneným druhom orechov vôbec. Sú to olejnaté orechy so sladkou, jemnou chuťou, bohaté na nenasýtené mastné kyseliny, vitamíny B1 a B2, fosfor, železo, draslík a horčík, ktorý pomáha odstraňovať nervozitu a podráždenosť.

Para orechy

Para orechy majú viac než 66 % tuku, ktorý obsahuje až štvrtinu nasýtených mastných kyselín. Nemali by ste ich jesť vo zvýšenej miere, najmä ak máte zvýšenú hladinu cholesterolu. Pre vysoký obsah vitamínu B1 sú vhodné pre tých, čo trpia podráždenosťou, depresiou, stratou pamäti a zlou koncentráciou. Obsahujú aj proteíny a kalcium.

Mandle

Látky, ktoré obsahujú mandle, znižujú hladinu nebezpečného cholesterolu v krvi. Obsahujú však aj ďalšie vitamíny. Najdôležitejšie sú antioxidanty, ale aj bielkoviny, vlákninu, vápnik, horčík, draslík, zinok, selén či vitamín E.

Lieskové orechy

Lieskové orechy sú olejnaté, jedia sa priamo alebo sa z nich pripravuje orieškové maslo. Sú ľahšie stráviteľné ako mandle alebo vlašské orechy. Už 50 g z nich poskytne energiu, ktorá stačí na hodinu fyzického pohybu. Sú dobrým zdrojom tukov, bielkovín, vitamínov B1 a B6 a minerálov – najmä horčíka, mangánu, fosforu a vápnika. Lieskovce pomáhajú pri prevencii pred obličkovými kameňmi. Okrem toho je v nich dostatok vápnika, ktorý pôsobí proti ukladaniu tukov v tele.

Sezam nelúpaný

Sezam nelúpaný je ideálnou potravinou na doplnenie vápnika a bielkovín v tele prirodzenou cestou. Má aj vysoký obsah tuku a fosforu, čím dodáva energiu pri únave, vyčerpanosti. Semiačko sa dá použiť ako posýpka na pečivo, na kaše, opražené nasucho je vynikajúce na šaláty alebo hlavné jedlo.

Ovos siaty

Ovos siaty obsahuje vitamíny B, E, kyselinu listovú a vlákninu. Je zdrojom vlákniny, znižuje cholesterol, má priaznivé účinky na nervový systém, upokojuje. Stabilizuje hladinu cukru v krvi.

Slnečnicové semená

Slnečnicové semená sú bohatým zdrojom vitamínov E, B1 a B5 a obsahujú veľké množstvo minerálov a stopových prvkov – mangánu, horčíku, medi, selénu a fosforu. Najmä vďaka antioxidačným vlastnostiam vitamínu E pôsobia slnečnicové semená protizápalovo a podporujú kardiovaskulárny systém. Vysoký obsah fytosterolov (látky rastlinného pôvodu, ktoré sa podobajú ľudským hormónom) obsiahnutých v slnečnici má vplyv na znižovanie hladiny cholesterolu, vďaka horčíku zasa pôsobí na upokojenie nervov a svalov a antioxidant selén sa podieľa na prevencii rakoviny. Dve polievkové lyžice slnečnicových semien denne dodajú dennú optimálnu dávku prírodného vitamínu E.