Ovocie

Ovocie by malo byť dôležitou súčasťou nášho zdravého jedálnička, nakoľko obsahuje široký výber vitamínov, minerálov, vlákniny a iných fytozlúčenín, z ktorých môžeme mať úžitok. Niektoré z nich majú vysoký obsah vitamínu C, iné sú hlavne zdrojom draslíka a železa.

Čo je to ovocie?

Ovocie sú jedlé plody alebo semená viacročných semenných rastlín, kríkov alebo stromov. Ovocie obvykle rozdeľujeme na: ovocie mierneho pásma, tropické a subtropické ovocie. Okrem konzumácie ho môžeme použiť ako dekoráciu, k dezertom, múčnikom, či miešaným nápojom.

Základné členenie ovocia

  • jadrové ovocie (jablko, hruška, duly, mišpule..)
  • kôstkové ovocie (čerešňa, višňa, sliva, slivka, marhuľa, broskyňa..)
  • bobuľové ovocie (jahoda, malina, čučoriedky, ríbezľa, egreš, hrozno..)
  • škrupinové (vlašské orechy, mandle, gaštany..)
  • citrusové plody (citróny, pomaranče, mandarínky..)
  • exotické ovocie (karambola, hurmikaki, liči..)

Konzumácia ovocia a zeleniny

Ovocie aj zeleninu môžeme konzumovať surovú, či tepelne upravenú. Je dôležité ju vopred poriadne umyť pod tečúcou vodou, hlavne citrusové ovocie, ktoré sa postrekuje. Pri tepelnej úprave zeleninu vkladáme do vriacej vody, skôr dusíme ako varíme a podľa možností použijeme zeleninový vývar. Môžeme ju pridávať do šalátov alebo ako prílohu k jedlu. Spôsoby uchovávania a konzervovania ovocia a zeleniny

Najchutnejšie ovocie a zelenina je z vlastnej záhrady, prípadne BIO. Keďže ovocie ako aj zelenina podliehajú skaze, musíme ich starostlivo preberať a skladovať. Skladujeme ich v tmavých chladnejších priestoroch, pri vyššej vlhkosti. Je potrebné, aby miestnosť bolo možné vetrať. Okrem uskladnenia je možné aj inak ich zakonzervovať. Ovocie môžeme sušiť, zmrazovať, sterilizovať, pripravovať z nich kompóty či džemy. Dajú sa z nich robiť sirupy, šťavy, či pretlaky. Zeleninu väčšinou sterilizujeme, alebo ju zmrazujeme. Zmrazovanie je z hľadiska zachovania úžitkovej hodnoty tovaru najvhodnejším spôsobom konzervovania ovocia aj zeleniny. Zachováva sa tak chuť, farba a tým aj vitamíny