Datle - 10 účinkov na zdravie

Datle poznali už naše prababičky, chýbať nesmú na žiadnom vianočnom stole.

Datle patria v Severnej Afrike a na Blízkom Východe k základnej zložke tamojšej potravy. Medzi najväčších producentov datlí na svete patrí Tunisko, Irak, Egypt, Španielsko a Maroko.

Datle

Ďatle a figy

Datle majú zo všetkého ovocia pravdepodobne najvyššiu energetickú hodnotu. Asi zo 450 g datlí získa ľudské telo 1130 - 1275 kalorií. Sto gramov datlí dodáva asi tretinu doporučenej dennej dávky vlákniny, ktorá má priaznivý účinok na črevá, pôsobia ako mierne preháňadlo, ktoré nedráždi žalúdok ani črevá. Vďaka tomu, že datle obsahujú v pomere k ich bohatej zásobe energie veľmi málo proteínov, dajú se využiť v prípade, že človek potrebuje znížiť ich prísun, napr. pri obličkovom zlyhaní. Datle obsahujú aj látku tyramín, ktorá môže u citlivejších ľudí vyvolať migrénu. Datle pomáhajú chrániť proti upchávaniu tepien (ateroskleróza).

Datle obsahujú všetky vitamíny okrem vitamínu E a biotínu. Pozoruhodná je vysoká koncentrácia kyseliny pantoténovej, ktorá udržiava našu fyzickú i psychickú kondíciu, dodáva nám vitalitu a zvyšuje koncentráciu.

V sušenej podobe sú datle koncentrovaným zdrojom draslíka, niacínu, železa, hočíka, medi a vápnika. Sušené ovocie je celkovo dobrým pomocníkom proti zápche.

Každý, kto považuje sušené ovocie za zdravú alternatívu k sladkostiam, by mal vedieť, že datle majú vysoký obsah cukru. Časté konzumovanie sušených datlí prispieva k tvorbe zubného kazu a ochoreniam ďasien, pretože cukor, ktorý sa v nich nachádza, v ústach veľmi rýchlo kvasí.

Datle - 10 účinkov na zdravie

Datle na spánok

Ľudia trpiaci poruchami spánku môžu siahať po datlách pred vyčistením zubov. Stačí keď zjedia päť datlí. Sladké stimuluje produkciu spánkového hormónu melatonínu a rýchlo navodzuje regenerujúci spánok.

Datle na zahnanie hladu a povzbudenie nervovej činnosti

Azda niet ovocia, ktoré by zahnalo hlad lepšie ako datle. Porovnateľné sú iba orechy, semiačka a jadierka, tie však okrem nasýtenia nemajú spontánny aktivačný účinok na koncentráciu mozgovej činnosti ani na povzbudenie nervovej činnosti. Pri poklese výkonnosti a únave, napr. pred obedom alebo po ňom, datle pôsobia ako osviežujúca droga.

Datle zmierňujú zápal

Datle sú veľmi bohaté na antioxidanty, z ktorých najdôležitejšie sú taníny. Tieto taníny zabraňujú poškodeniu buniek a oxidácii a pomáhajú zmierňovať zápaly.

Datle na zápchu

Výťažok z dužiny stimuluje gastrointestinálnu tranzitívnu aktivitu a môže pomôcť pri liečbe zápchy. Rozpustná vláknina, ktorú datle obsahujú pôsobí ako mierne preháňadlo, ktoré nedráždi žalúdok ani črevá. Zistilo sa tiež, že vláknina v datliach zabraňujú rakovine tráviaceho systému.

Datle zlepšujú zdravie srdca

Len niekoľko datlí denne vám pomôže zlepšiť zdravie srdca. Antioxidanty v datliach zabraňujú ateroskleróze - je ochorenie tepien, pri ktorom sa do poškodenej cievnej steny ukladajú tukové látky, najmä cholesterol. Tieto antioxidanty stimulujú odstránenie cholesterolu z artériových buniek.

Datle tiež obsahujú izoflavóny, o ktorých je známe, že znižujú riziko kardiovaskulárnych ochorení.

Datle2

Datle pre zdravie kostí

Datle sú bohatými zdrojmi medi, horčíka, selénu a mangánu - to všetko je dôležité na udržanie zdravých kostí a prevenciu stavov súvisiacich s kosťami, ako je osteoporóza. Datle sú tiež bohaté na vitamín K, ktorý je krvným koagulantom a pomáha metabolizovať vaše kosti.

Datle regulujú krvný tlak

Datle sú bohaté na draslík a tento minerál pomáha znižovať hladiny krvného tlaku. Jedena medjool datla obsahuje asi 167 mg draslíka, ktorý je relatívne vysoký v porovnaní s inými druhmi ovocia. Neprijatie dostatočného množstva draslíka môže viesť aj k obličkovým kameňom. Vláknina stabilizuje hladinu cukru v krvi. To tiež vyvažuje účinky sodíka vo vašej strave - a to znižuje krvný tlak. Horčík v ovocí uvoľňuje svaly vo vašom srdci a krvných cievach, čo znižuje krvný tlak.

Datle na pribratie

Znie vám to absurdne? Samozrejme, kto by chcel pribrať? Ale áno, ak ste príliš chudý a chcete pribrať nejaké to kilečko, datle by mohli byť jedným z doplnkov k vašej strave.

Datle na pokožku aj vlasy

Datle obsahujú vitamíny C a D, ktoré pracujú na elasticite kože. Majú tiež výhody proti starnutiu, zabraňujú akumulácii melanínu vo vašom tele, ktoré inak majú nežiaduce účinky. Vieme, že hormóny zohrávajú dôležitú úlohu pri starnutí a vzhľade pokožky. Je známe, že výťažok z palmových jadier obsahuje fytohormóny, ktoré vykazujú významné účinky proti starnutiu. Extrakt z datlí môže bojovať aj proti vráskam.

Datle sú bohaté na železo, podporujú krvný obeh na pokožke hlavy a podporujú rast vlasov. K tomu dochádza, keď je kyslík správne rozptýlený do celého tela, vrátane pokožky hlavy. To nakoniec zabraňuje vypadávaniu vlasov a stimuluje nový rast vlasov.

Datle podporujú zdravé tehotenstvo

Datle pomáhajú tehotným ženám prostredníctvom ich kalórií. Tehotné ženy potrebujú o 300 kalórií viac než ich netehotní rovesníci. Avšak väčšina tehotných žien má tendenciu vybrať si vysoko kalorické potraviny, ktoré majú nízku výživovú hodnotu, čo je chyba. To je miesto, kde môžu pomôcť datle. Hoci majú trochu vysoký obsah kalórií, sú mimoriadne živinové. Vláknina v datliach zabraňuje vzniku hemoroidov u tehotných.

Datle sú tiež známe posilňovače svalov maternice v posledných mesiacoch tehotenstva.

Datle3

Ako datle nakupovať?

Datle ponúkajú veľkopredajne i obchody s racionálnou výživou. Poznáme mnoho odrôd datlí podľa krajín pôvodu, no chuťou ani konzistenciou sa veľmi nelíšia. Tvrdá podlhovastá kôstka je obalená sladkou hnedočervenou dužinou. Výber je veľký.

Kým čerstvé datle sú k dispozícii od augusta do decembra, možno si zakúpiť sušené datle v každom ročnom období.

Ako datle skladovať?

Sušené datle môžeme skladovať až 12 mesiacov, čerstvé datle nám vydržia 2 týždne.

Ako datle spracovať?

Datle sú vynikajúce len tak na zahryznutie, ale používame ich aj na prisládzanie niektorých pokrmov - ovocných šalátov, sladkých omelieť a pečiva. Pokrájané datle pridávame do musli, pudingov a ovocných šalátov.

Soňa Štubňová

Jedlo ako jed, jedlo ako liek, s. 72

Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek, s. 30

https://www.stylecraze.com/art...