Jahody pre zdravie aj krásu

Jahody patria medzi neobľúbenejšie a najrozšírenejšie plody v našich zemepisných šírkach. Pre svoju nezameniteľnú chuť, vôňu aj vzhľad zastupujú dôležité miesto v kuchyni. Nemenej dôležité sú aj pre naše zdravie a krásu, pretože sú cenným zdrojom vitamínov a minerálnych látok.

Jahody sú plné antioxidantov

Jahody sú veľkým prínosom pre naše zdravie. Obsahujú z 87 % vodu. Sú bohatým zdrojom vitamínov: Vitamín A, Vitamín B1 (Tiamín), Vitamín B2 (Riboflavín), Vitamín B3 (Niacín), Vitamín B6 (Pyridoxín), Vitamín C (Kyselina L-askorbová), Vitamín E (tokoferol) a minerálnych látok, najmä Bór, Draslík, Fluór, Fosfor, Horčík, Kobalt, Síra a Vápnik (Kalcium). Obsah vitamínu C v jahodách je takmer porovnateľný s citrusovými plodmi. Určite vám neunikla farba jahôd – červená. Je spôsobená prítomnosťou rastlinných pigmentov (polyfenolov), ktoré majú výrazný antioxidačný účinok. Ten je dokonca taký silný, že jahody patria spolu s čučoriedkami a brusnicami k najsilnejším potravinovým antioxidantom vôbec. Jeden kilogram jahôd denne by mal byť dostatočnou ochranou proti nádorovým ochoreniam.

Jahody pre zdravie info

Zaujímavé fakty o Jahodách

Jahody chránia mozog

Jahody pozitívne vplývajú aj na psychickú stránku človeka. Často pomáhajú pri depresiách a majú aj upokojujúce účinky. Môžete ich naservírovať vašim deťom aj počas skúškového obdobia, pretože zlepšujú funkciu mozgu a postarajú sa o lepšiu pamäť. Pomáhajú aj pri rôznych zápaloch a výborne prečisťujú krv. Zbavíte sa tak mnohých problémov ako vysoký cholesterol, krvný tlak a zlé hodnoty kyseliny močovej, takže sú vhodné i pre ľudí trpiacich na dnu.

Výborné pri chudnutí

Jahody sú ideálne aj pri chudnutíi. Obsahujú totiž až 90 percent tekutín a majú minimum kalórií.

Zároveň dobre zasycujú, takže si ich môžete dopriať koľko chcete a vašim kilám to nijako neublíži. No popri tom pôsobia aj aktívne a pomáhajú spaľovať uložené tuky. Sen mnohých žien sa teda stáva skutočnosťou. Môžete neobmedzene jesť a pritom budete chudnúť. Taktiež sú vhodné pre diabetikov. Prirodzená sladkosť nemá vplyv na hladinu inzulínu v krvi.

Jahody pre zdravie

Jahody

Dezinfikujú tráviaci trakt

Vysoký ob­sah ovocných kyselín (kyselina citrónová a jablčná) má na tráviaci systém dezinfekčné účinky a zlepšuje vstrebávanie železa z rastlinných potravín. Na tráviaci trakt a srdco­vo-cievny systém priaznivo vplýva pektín (vláknina, ktorá znižuje choleste­rol v krvi), vita­mín C, karotén, flavonoidy a triesloviny. Aj vitamíny B, fosfor, železo, mangán a meď robia z jahôd skutočne kvalitné ovo­cie.

Jahody a ich účinok na pleť

Výborné účinky majú jahody i na našu pleť. I preto sa nachádzajú ako hlavné zložky mnohých masiek. Použiť ich môžete prakticky na ktorýkoľvek typ pleti. Vďaka drobným zrniečkam pôsobia aj ako jemný píling, takže ich môžete aplikovať i na tvár. Jahody si pochvaľujú aj ženy s miernymi pehami. Po prvom kontakte so slnkom si stačí aplikovať na tvár a telo masku z čerstvo rozpučených plodov, ktoré prirodzene potlačia drobné ozdoby vašej pokožky.

Na upchané póry zase pomôže maska z vaječného bielka zmiešaného s pár kvapkami citróna a jahodami. Pomáhajú aj pri drsnej pokožke na kolenách a lakťoch.

Jahody a ich účinok na zuby

Jahody zlepšujú kvalitu skloviny a obmedzujú tvorbu kazov. Jahody majú aj bieliaci účinok na zuby. Keď si rozpučíte jednu väčšiu jahodu a budete si ňou pomocou kefky trieť chrup, ten sa postupne časom vybieli a bude vyzerať lepšie.

Zbierajte aj jahodové listy!

Nielen plody jahôd sú zdravé. Od mája do augusta môžeme zbierať aj listy – najmä z lesných jahôd. Pre vysoký obsah trieslovín, éterických olejov, vitamínu C (až 380mg/100g!), alkaloidov, glykozidu fragarínu, flavonoidov kvercetínu a kvercitrínu ich možno využiť pri liečbe hypertenzie, gynekologic­kých ochorení, dne a zápalových ochoreniach kĺbov, obličkových kameňoch, zápa­loch žalúdočnej a črevnej sliznice a podobne.

Priemerný obsah vitamínov a minerálov

Zložka Jednotka Priemerný obsah Prvok (mg/100 g) Priemerný obsah Zložka (mg/100g) Priemerný obsah
voda g/100 g 89,5 Na 6 vitamin C 77
bielkoviny g/100 g 0,13 K 160 vitamin D
tuky g/100 g 0,1 Ca 16 vitamin E 0,20
cukry g/100 g 6,0 Mg 10 vitamin B6 0,06
celkový dusík g/100 g 0,13 P 24 vitamin B12
vláknina g/100 g 1,1 Fe 0,4 karoten 0,008
mastné kyseliny g/100 g stopy Cu 0,07 thiamin 0,03
cholesterol g/100 g Zn 0,1 riboflavin 0,03
energie kJ/100 g 113 Mn 0,3 niacin 0,6

Zdroje:

http://www.akv.sk
http://najmama.aktuality.sk
http://www.ligazadobreranajky.sk
wikipedia.sk