Jahody - 10 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Jahody

    Jahody patria medzi najbľúbenejšie a najrozšírenejšie plody v našich zemepisných šírkach. Pre svoju nezameniteľnú chuť, vôňu aj vzhľad zastupujú dôležité miesto v kuchyni. Nemenej dôležité sú aj pre naše zdravie a krásu, pretože sú cenným zdrojom vitamínov a minerálnych látok.

    Jahody sú plné antioxidantov

    Jahody sú veľkým prínosom pre naše zdravie. Obsahujú z 90% vodu. Sú bohatým zdrojom vitamínov: vitamín A, vitamín B1 (Tiamín), vitamín B2 (Riboflavín), vitamín B3 (Niacín), vitamín B6 (Pyridoxín), vitamín C (Kyselina L-askorbová), vitamín E (tokoferol) a minerálnych látok, najmä mangán, bór, draslík, fluór, fosfor, horčík, kobalt, síra a vápnik (Kalcium). Obsah vitamínu C v jahodách je takmer porovnateľný s citrusovými plodmi. Určite vám neunikla farba jahôd – červená. Je spôsobená prítomnosťou rastlinných pigmentov (polyfenolov), ktoré majú výrazný antioxidačný účinok. Ten je dokonca taký silný, že jahody patria spolu s čučoriedkami a brusnicami k najsilnejším potravinovým antioxidantom vôbec. Jeden kilogram jahôd denne by mal byť dostatočnou ochranou proti nádorovým ochoreniam.

    Jahody pre zdravie info

    Zaujímavé fakty o Jahodách

    Jahody - 10 účinkov na zdravie

    Jahody chránia mozog

    Jahody pozitívne vplývajú aj na psychickú stránku človeka. Často pomáhajú pri depresiách a majú aj upokojujúce účinky. Môžete ich naservírovať vašim deťom aj počas skúškového obdobia, pretože zlepšujú funkciu mozgu a postarajú sa o lepšiu pamäť. Pomáhajú aj pri rôznych zápaloch a výborne prečisťujú krv. Zbavíte sa tak mnohých problémov ako vysoký cholesterol, krvný tlak a zlé hodnoty kyseliny močovej, takže sú vhodné i pre ľudí trpiacich na dnu.

    Výborné pri chudnutí

    Jahody sú ideálne aj pri chudnutíi. Obsahujú totiž až 90 percent tekutín a majú minimum kalórií.

    Zároveň dobre zasycujú, takže si ich môžete dopriať koľko chcete a vašim kilám to nijako neublíži. No popri tom pôsobia aj aktívne a pomáhajú spaľovať uložené tuky. Sen mnohých žien sa teda stáva skutočnosťou. Môžete neobmedzene jesť a pritom budete chudnúť. Taktiež sú vhodné pre diabetikov. Prirodzená sladkosť nemá vplyv na hladinu inzulínu v krvi.

    Jahody pre zdravie

    Jahody

    Dezinfikujú tráviaci trakt

    Vysoký ob­sah ovocných kyselín (kyselina citrónová a jablčná) má na tráviaci systém dezinfekčné účinky a zlepšuje vstrebávanie železa z rastlinných potravín. Na tráviaci trakt a srdco­vo-cievny systém priaznivo vplýva pektín (vláknina, ktorá znižuje choleste­rol v krvi), vita­mín C, karotén, flavonoidy a triesloviny. Aj vitamíny B, fosfor, železo, mangán a meď robia z jahôd skutočne kvalitné ovo­cie.

    Katechíny viažu ťažké kovy v črevách a pomáhajú pri poruchách trávenia, napr. pri plynatosti a hnačke.

    Konzumácia potravín s vysokým obsahom vody a vlákniny, ako sú jahody, hrozno, melón, môžu pomôcť udržať hydratáciu tela a pravidelné pohyby čriev. Vláknina je nevyhnutná na minimalizáciu zápchy.

    Jahody a ich účinok na pleť

    Výborné účinky majú jahody i na našu pleť. I preto sa nachádzajú ako hlavné zložky mnohých masiek. Použiť ich môžete prakticky na ktorýkoľvek typ pleti. Vďaka drobným zrniečkam pôsobia aj ako jemný píling, takže ich môžete aplikovať i na tvár. Jahody si pochvaľujú aj ženy s miernymi pehami. Po prvom kontakte so slnkom si stačí aplikovať na tvár a telo masku z čerstvo rozpučených plodov, ktoré prirodzene potlačia drobné ozdoby vašej pokožky.

    Na upchané póry zase pomôže maska z vaječného bielka zmiešaného s pár kvapkami citróna a jahodami. Pomáhajú aj pri drsnej pokožke na kolenách a lakťoch.

    Jahody a ich účinok na zuby

    Jahody zlepšujú kvalitu skloviny a obmedzujú tvorbu kazov. Jahody majú aj bieliaci účinok na zuby. Keď si rozpučíte jednu väčšiu jahodu a budete si ňou pomocou kefky trieť chrup, ten sa postupne časom vybieli a bude vyzerať lepšie.

    Jahody posilňujú kosti

    Jahoda má najviac mangánu spomedzi všetkých druhov ovocia. Mangán je nesmierne dôležitý stopový prvok, ktorý je potrebný pre zdravie kostí.

    Mangán výdatne podporuje metabolizmus, je potrebný pre tvorbu krvi, podporuje činnosť nervov a mozgového systému, zvyšuje libido, vlasom a pleti dodáva farbu a stimuluje tvorbu hormónov štítnej žľazy.

    Vysoký Kt1

    Jahody na vysoký krvný tlak

    Vzhľadom na vysoký obsah draslíka sa odporúčajú jahody tým, ktorí majú vysoký krvný tlak, aby pomohli negovať účinky sodíka v tele. Nízky príjem draslíka je rovnako veľký rizikový faktor pre rozvoj vysokého krvného tlaku ako vysoký príjem sodíka.

    Jahody a rakovina

    Výkonné antioxidanty v jahodách môžu pôsobiť proti voľným radikálom, inhibujú rast nádoru a znižujú zápal v tele.

    Jahody a diabetes

    Jahody sú potraviny s nízkym glykemickým indexom a vysokým obsahom vlákniny, ktoré pomáhajú regulovať hladinu cukru v krvi a udržiavajú ju stabilnú tým, že sa vyhýbajú extrémnym vysokým a nízkym hodnotám.

    Jahody sú inteligentným výberom ovocia pre diabetikov, pretože majú nižší glykemický index ako mnoho iných druhov ovocia.

    Jahody a tehotenstvo

    Jahody sú skvelým zdrojom kyseliny listovej. Adekvátny príjem kyseliny listovej je nevyhnutný pre tehotné ženy na ochranu pred defektmi neurálnej trubice u dojčiat.

    Zbierajte aj jahodové listy!

    Nielen plody jahôd sú zdravé. Od mája do augusta môžeme zbierať aj listy – najmä z lesných jahôd. Pre vysoký obsah trieslovín, éterických olejov, vitamínu C (až 380mg/100g!), alkaloidov, glykozidu fragarínu, flavonoidov kvercetínu a kvercitrínu ich možno využiť pri liečbe hypertenzie, gynekologic­kých ochorení, dne a zápalových ochoreniach kĺbov, obličkových kameňoch, zápa­loch žalúdočnej a črevnej sliznice a podobne.

    Priemerný obsah vitamínov a minerálov

    Zložka Jednotka Priemerný obsah Prvok (mg/100 g) Priemerný obsah Zložka (mg/100g) Priemerný obsah
    voda g/100 g 89,5 Na 6 vitamin C 77
    bielkoviny g/100 g 0,13 K 160 vitamin D
    tuky g/100 g 0,1 Ca 16 vitamin E 0,20
    cukry g/100 g 6,0 Mg 10 vitamin B6 0,06
    celkový dusík g/100 g 0,13 P 24 vitamin B12
    vláknina g/100 g 1,1 Fe 0,4 karoten 0,008
    mastné kyseliny g/100 g stopy Cu 0,07 thiamin 0,03
    cholesterol g/100 g Zn 0,1 riboflavin 0,03
    energie kJ/100 g 113 Mn 0,3 niacin 0,6

    Ako jahody nakupovať

    Pri nákupe jahôd musíte byť opatrní. Obrovské žiarivočervené plody z dovozu sú často už pri rozmnožovaní a potom aj pri raste, doprave a skladovaní chemicky ošetrované pesticídmi, herbicídmi, insekticídmi, rastovými stimulátormi, hnojivami, živicami a voskmi. Jedovaté látky nahromadené v takýchto jahodách u mnohých ľudí vyvolávajú alergické prejavy, napr. pľuzgieriky na perách.

    Ani s mrazenými jahodami to nie je lepšie. Najbezpečnejšie je nazbierať si jahodypriamo u pestovateľa, ktorý ich chemicky neošetruje.

    Ako jahody spracovať

    Zrelé jahody by sme nemali dlho skladovať. Pred spracovaním ich musíme dobre umyť, lebo najmä dovozové plody bývajú chemicky ošetrené. Zelené stonky odstránime, plody pokrájame alebo použijeme vcelku.

    Jahody2

    Jahody sú k dispozícii čerstvé, mrazené, lyofilizované, sirupy a džemy. Nezabudnite skontrolovať štítok mrazených a sušených jahôd pre pridané cukry. Pri hľadaní džemov prejdite na všetky ovocné nátierky bez pridania sladidiel.

    Tu je niekoľko užitočných zdravých tipov na začlenenie väčšieho množstva tohto super jedla do vašej stravy:

    • nakrájane jahody pridajte ku kuraciemu šalátu
    • vyrobte si ovocný šalát s čerstvým ovocím - jahody, hrozno, ananás, broskyne a nakrájajte ich na plátky
    • plátky jahôd pridajte do obyčajného gréckeho jogurtu
    • najlepšie celozrnné vafle, palacinky alebo ovsené vločky sú s čerstvými jahodami
    • vmiešajte ich do špenátového šalátu s vlašskými orechmi a kozím syrom
    • prípravte si celozrnné bagety a top s ľahkým smotanovým syrom a jahodami
    • môžete vhodiť mrazené, nesladené jahody do mixéra s banánom, mliekom a ľadom pre rýchle a jednoduché jahodové smoothie

    Zdroje:

    http://www.akv.sk
    http://najmama.aktuality.sk
    http://www.ligazadobreranajky....
    https://www.medicalnewstoday.com/articles
    wikipedia.sk

    Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek, s. 32