Vitamín B5 (Kyselina Pantoténová)

Tento vitamín je veľmi dôležitý pre metabolické spracovanie prijatých živín a nenahraditeľný pre syntézu hormónov a cholesterolu. Kyselinu pantoténovú obsahujú vajcia, ryby, mlieko a mliečne výrobky, cereálie a celozrnné pečivo, zelenina, najmä hlúbová zelenina (kel, kapusta) a ďalšie potraviny, ktoré sú zdrojom B vitamínov. Veľké dávky kyseliny pantoténovej môžu spôsobiť hnačku.

Kyselina pantoténová je rozpustná vo vode, je súčasť komplexu vitamínu B. Kyselina pantoténová pomáha pri tvorbe nových buniek, pri hojení rán, tlmí toxické pôsobenie antibiotík, znižuje hladinu cholesterolu a triglyceridov, podporuje rast a vývoj centrálneho nervového systému.

Vplyv vitamínu B5 na zdravie

Ako súčasť koenzýmu A hrá dôležitú úlohu pri metabolizme tukov, sacharidov a rôznych aminokyselín a pri syntéze mastných kyselín, cholesterolu a látok odvodených od steroidov.

Doporučená denná dávka vitamínu B5

Odporúčané denné množstvo (RDA) podľa smernice Európskej únie z roku 1990 pre príjem potravinami: 6 mg/deň

Zdroje vitamínu B5

Vitamín B5 sa nachádza takmer vo všetkých potravinách živočíšneho a rastlinného pôvodu, najmä v kvasniciach, vnútornostiach (pečienka, srdce, ľadviny), celozrnných výrobkoch a hríboch.

Prejavy nedostatku vitamínu B5

  • zápaly tráviaceho traktu
  • hnačka
  • únava, poruchy spánku
  • dermatitída (kožný zápal)
  • pálenie chodidiel
  • zrýchlená srdečná akcia

Prejavy nadbytku vitamínu B5


Prejavy nadbytku vitamínu B5 nie sú známe.


Popis kyseliny pantotenovej podľa Wikipedie

"Kyselina pantoténová (Kyselina D-pantoténová, vitamín B5) je vo vode rozpustný vitamín, ktorý sa zúčastňuje metabolizmu všetkých živon v tele. Čistá kyselina je nestála olejovitá kvapalina. Chemicky je kyselina pantoténová tvorená spojením aminokyseliny β-alanínu a kyseliny pantoové. Názov pre kyselinu pantoténovú pochádza z gréčtiny a znamená "všade sa nachádzajúce", vitamín B5 sa skutočne nachádza v mnohých potravinách rostllinného aj živočíšneho pôvodu, predovšetkým v mäse a vnútornostiach, celozrnné pečivo a strukovinách. Vo forme pantothenanu vápenatého je pridávaná do cereálnych produktov, do nápojov a vitamínových doplnkov výživy. Aktívne forma kyseliny pantoténovej je koenzým A. Ten je v organizme potrebný pri metabolizme sacharidov a lipidov a pri syntéze životne dôležitých látok (aminokyselín, hormónov, hemoglobínu, acetylcholínu a mnohých dlaších). V kozmetickom priemysle sa ako panthenol pridáva do pleťových krémov, prípravkov po opaľovaní, regeneračných krémov, vlasových šampónov a kondicionérov ai Zlepšuje kvalitu pokožky, vlasov i nechtov. Koenzým A pôsobí v cykle kyseliny citrónovej, je dôležitou súčasťou reakcií pri oxidácii aj syntéze mastných kyselín, syntéze cholesterolu a acetylačních reakciách. Ďalšie aktívne formou vitamínu B5 je proteín prenášajúci acyl (ACP), ktorý sa zúčastňuje reakcií syntézy mastných kyselin.Kyselina pantoténová musí byť neustále dodávaná v potrevě, ale jej nedostatok je vzácny, vyskytuje sa totiž prakticky vo všetkých potravinách. Nedostatok sa prejavu ako burning foot syndróm, ktorý bol popísaný u vojnových zajatcov. Prejavuje sa kŕčmi v nohách, nechutenstvom a nespavosťou, depresiami a zníženou odolnosťou voči infekciách. Podľa jednej štúdie nedostatok vitamínu B5 spôsobuje akné. Umelo vyvolaný nedostatok u zvierat spôsobuje poruchy rastu, neplodnosti a dermatologické poruchy. Vitamín B5 je rozpustný vo vode a vylučuje močom. Iba veľmi vleklé dávky môžu spôsobiť nevoľnosť a hnačku. "

zdroj: zdravie.sk, wikipedia.sk