Vitamín A (Retinol)

Vitamín A, nazývaný aj Retinol alebo axeroftol patrí do skupiny vitamínov rozpustných v tukoch. Nie je citlivý na teplo, ale podlieha zmenám pôsobením svetla a je citlivý na oxidáciu. 

Väčšina vitamínu A v strave sa nachádza vo forme karoténu, žltého pigmentu rastlín. Približne polovica konzumovaného karoténu sa v tele mení na vitamín A a druhá polovica sa využíva ako uhľovodík. Keďže vitamín A je rozpustný v tuku, ak strava neobsahuje tuk alebo ak pečeň vylučuje príliš málo žlče (žlč je potrebná na trávenie tukov) alebo ak sa vylučuje príliš málo hormónu štítnej žľazy, absorpcia vitamínu A je slabá. Vitamín A sa ukladá v pečeni.

Vplyv vitamínu A na zdravie

Vitamín A je nevyhnutný na neporušenú funkciu epitelov, rast kostí, správnu funkciu očnej sietnice a počas tehotenstva a pri kojení. Podporuje rast, pomáha normálnej funkcii žliaz a rezistencii voči infekciám. Je potrebný pre normálny rast a vývoj tela, obzvlášť pre zdravé kosti a zuby. Chráni sliznice pred infekciami a je základom pre tvorbu fotosenzitívneho pigmentu dôležitého pre zrak.

Doporučená denná dávka vitamínu A

Doporučená denná dávka vitamínu A pre dospelého muža je v rozmedzí 900 μg až 3,000 μg. Doporučená denná dávka vitamínu A pre dospelú ženu je v rozmedzí 700 μg až 3,000 μg.

Zdroje vitamínu A

Najviac vitamínu A sa nachádza v rybom tuku, pečeni, mlieku, masle. Rastlinné zdroje vitamínu A zahŕňajú tmavozelenú listovú zeleninu (šalát a iné zelené listy), zelenú zeleninu (brokolica, špargľa), žltú alebo oranžovú zeleninu (mrkva, atď.) a žlté alebo oranžové ovocie (broskyne, dynky, atď.).

Prejavy nedostatku vitamínu A

Mierna hypovitaminóza sa prejavuje spomaleným rastom, hnačkou, žalúdočnými problémami, nechutenstvom, oslabenou imunitou, problémami so zubami a ďasnami, suchou kožou, šeroslepotou a zníženou tvorbou materského mlieka.

Extrémna hypovitaminóza spôsobuje kožné problémy, infekcie, sterilitu, slabosť, stratu hmotnosti, atrofia žliaz, degeneráciu nervov a suchosť rohovky.

Prejavy nadbytku vitamínu A

Nadbytočný príjem vitamínu A má za následok  toxicitu (otravu), spôsobujúcu stratu chuti do jedla, zvýšenú podráždenosť, vysušovanie a odlupovanie pokožky, stratu vlasov, bolesť kostí a kĺbov, krehkosť kostí, bolesti hlavy a zväčšenie pečene a sleziny.

Predávkovanie sa betakaroténom, provitamínom A, na rozdiel od vitamínu A nehrozí. Takže nehrozí predávkovanie sa zeleninou a ovocím, ale je dobré vyhýbať sa rybiemu oleju a pečeni zvierat, ktoré mnohokrát spôsobili otravu najmä lovcom žijúcim v polárnych kruchoch, ktorí boli na jedenie zvierat odkázaní. Predávkovanie sa týmto vitamínom nastáva približne pri 50 000 IU (15 000 μg) na deň u dospelých a 20 000 IU (6 000 μg) u detí.