Vitamín K

Je to všeobecný názov pre skupinu vitamínov K1, K2, K3. Označenie „K“ je odvodené od nemeckého slova „Koagulation“ (zrážanie krvi, zrážanlivosť). Bol objavený v r. 1930 dánskymi vedcami.

Vitamín K - vitamín rozpustný v tukoch

Je nevyhnutný pre funkciu niektorých bielkovín, podieľajúcich sa na zrážaní krvi a potrebný v procese mineralizácie kostí, bunečného rastu a metabolizmu bielkovín cievnej steny. Nie je citlivý na teplo, ale podlieha zmenám, pôsobením silných kyselín a oxidantov.

Názvoslovie

Existujú dve, prirodzene sa vyskytujúce, formy vitamínu K:

  • vit.K1 (fylochinón) – syntetizovaný rastlinami, využívaný pri zrážaní krvi
  • vit.K2 (menachinón) – produkovaný baktériami, má dôležitú úlohu v nekoagulačných dejoch (metabolizmus a mineralizácia kostí, bunkový rast a metabolizmus bunkovej cievnej steny.) Vyskytuje sa v iných orgánoch ako v pečeni a to vo vyšších koncentráciách ako fylochinón.

Jeho syntetická forma sa nazýva vitamín K3 (menadión) – je vhodný len pre zvieratá (pridáva sa do zvieracích krmív).

Prirodzené vitamíny K1 a K2 sú rozpustné v tukoch a pre optimálne vstrebávanie potrebujú prítomnosť žlče a pankreatickej šťavy. Vstrebáva sa v tenkom čreve. Nehromadí sa vo väčšom množstve v žiadnom orgáne ľudského tela a preto je ho potrebné doplňovať denne v potrave.

Funkcia:

Vitamín K je v organizme využívaný rôznym spôsobom:

  • je nevyhnutný pre zrážanie krvi (syntézu protrombínu)
  • potrebný k regenerácii kostí a k vstrebávaniu vápnika (syntéze osteokalcínu)
  • pomáha pri trombóze vencovitých ciev
  • podporuje správnu funkciu pečene
  • pôsobí preventívne voči infekciám u detí
  • pôsobí preventívne proti zhubným nádorom
  • podporuje dlhovekosť

Na jeho správny účinok vplývajú antibiotiká, RTG žiarenie, prebytok vitamínov A a E, alkohol a minerálne oleje. Potravinové zdroje:

Výskyt vitamínu K v potrave

  • tmavá listová zelenina – kel, špenát, zelený šalát
  • kapusta, kyslá kapusta
  • petržlen
  • brokolica
  • ovos
  • raž
  • pšenica
  • sójové bôby
  • fazuľa
  • zelený čaj
  • pŕhľava
  • vajcia

Doporučená denná dávka

Doporučená denná dávka vitamínu K je 0.08 až 0.12 mg (americké štúdie uvádzajú až 0.20 mg). Vyššia dávka je potrebná pri užívaní antibiotík. Hranica príjmu (bezpečnosť):

K predávkovaniu vitamínom K (K1, K2) nedochádza, lebo telo si vždy vytvorí len jeho prirodzené množstvo. Prípadný nadbytok (syntetický vitamín K3-menadión) má za následok poškodenie bunkových membrán, preto nie je používaný k liečbe nedostatku vitamínu K. Aby došlo k predávkovaniu vitamínom K, človek by musel užiť viac ako 600 mg.

Príznaky pri nedostatku

Príznaky nedostatku vitamínu K sú: znížená zrážanlivosť krvi, krvácanie z nosa, pokles počtu krvných doštičiek. Príznaky pri nadbytku:

Pri prípadnom nadbytku – potenie, horúčka, nechutenstvo, možná porucha krvného obrazu a alergické kožné reakcie. Aj keď je vitamín K rozpustný v tukoch, v organizme je uchovaný len v malom množstve. Bez pravidelného denného príjmu je jeho zásoba rýchle vyčerpaná, ale telo si ho v tzv. cykle vitamínu K dokáže recyklovať. Rizikové skupiny:

  • pacienti užívajúci antagonistov vitamínu K (látky brániace účinku danej látky - napríklad antikoagulanciá)
  • jednotlivci s ochorením alebo významným poškodením pečene
  • jedinci s poruchami absorpcie tuku
  • ženy po menopauze
  • novorodenci

zdroj:zdravie.sk