Vitamín B1 (Tiamín)

Vitamín B1 alebo Tiamín je jeden zo skupiny vitamínov B. Tiamín patrí do skupiny vitamínov rozpustných vo vode. Je citlivý na teplo.

Vplyv vitamínu B1 na zdravie

Pravidelné podávanie vitamínu B1 má za následok čulosť, chuť do života a taktiež účinkuje proti náladovosti a podráždenosti a celkove zvyšuje psychickú výkonnosť, navodzuje vyrovnanosť a odstraňuje nervozitu. Nedostatok vitamínu B1 okrem iného spôsobuje aj nespavosť sprevádzanú stavmi melanchólie a bolesti hlavy.

Niektorí lekári predpisujú doplnky výživy s vitamínom B1 na liečbu porúch nervovej sústavy, ako je napr. roztrúsená mozgovo-miechová skleróza, obrna a neuritída.

- pozitívne vplýva na zdravie srdca - je preukázané, že nedostatok vitamínu B1 zoslabuje srdcovú činnosť, znižuje pružnosť srdcového tkaniva, spôsobuje pomalý a nepravidelný pulz a môže viesť až k zástave srdca.

- zúčastňuje sa na metabolizme sacharidov - ľudia, ktorí konzumujú veľa múčnych jedál, sladkosti, či zákuskov, majú potrebu tohto vitamínu omnoho vyššiu ako ľudia, ktorí konzumujú najmä bielkovinovú stravu. Vitamín B1 taktiež stabilizuje chuť do jedla a už aj jeho mierny nedostatok vyvoláva chuť na sladké, čo bude určite zaujímať ľudí, ktorí chcú schudnúť. :) Jedným z prejavov nedostatku tohto vitamínu je ˮslabý žalúdokˮ.

- pozitívne vplýva na pamäť - vitamín B1 totiž podporuje tvorbu acetylcholínu, to jest látky, ktorá je nevyhnutná na správne fungovanie pamäti, pozornosti a chápania a prejavom jeho nedostatku je neschopnosť koncentrácie, ˮkrátka pamäťˮ, nedostatok iniciatívy, či neistota. Mnohé výskumy taktiež potvrdzujú, že tento vitamín podporuje pamäť aj u chorých na Alzheimerovu chorobu.

Doporučená denná dávka vitamínu B1

Odporúčaná denná dávka tohto vitamínu je pre deti (0,3 - 1,4 mg), pre mužov (1,5 mg), ženy (1 mg) a pre tehotné a dojčiace ženy až 2 mg a na liečebné účely sa odporúča až dokonca 25 mg denne. 

Vitamín B1 sa v organizme neukladá a jeho zásoba stačí na 4 - 10 dní.

Nadbytočné a nespotrebované množstvo tohto vitamínu sa vylučuje močom a preto je pre naše telo nevyhnutné jeho pravidelné dodávanie.

Zdroje vitamínu B1

Suverénne najbohatším zdrojom sú pivovarské kvasnice (sušené a aj čerstvé), ďalej slnečnicové a sezamové semená, pšeničné klíčky, ľanové semienka, pohánka, nelúpaná ryža, ovsené klíčky, lieskové a vlašské orechy, ale aj ružičkový kel, hrášok, cvikla, špenát, sladké zemiaky, fazuľa (biela, čierna, svetlozelená a strakatá), šošovica a bravčové a baranie mäso.

Prejavy nedostatku vitamínu B1

  • Hypovitaminóza sa prejavuje únavou, bolesťami svalov, znížením chuti do jedla, nervozitou a podráždenosťou.
  • Extrémna hypovitaminóza spôsobuje smrteľnú nervovú chorobu beriberi. Vyskytuje sa v krajinách, kde hlavnú zložku potravy tvorí lúpaná ryža.
  • Hypovitaminóza: poruchy nervového systému, laktatová acidóza, ketoacidóza, bolesť svalov
  • Choroby:
    • Beri-Beri (edemy, zvýšená dráždivosť, paralýza, suchá koža, kardiomyopatia)
    • Wernick-Korsakoff syndróm: asociácia s alkoholizmom v dôsledku inhibičného pôsobenia alkoholu na aktívny transport tiamínu v tenkom čreve (cirhóza pečene, demencia, polyneuropatie, dyspnoe)

Prejavy nadbytku vitamínu B1

Predávkovanie sa vitamínom B1 nebolo zaznamenané, keďže nadbytočné a nespotrebované množstvo vitamínu B1 sa vylučuje močom.