Huby - účinky na zdravie

Obsah článku

    Huby

    Kultúry po celom svete používali huby po celé stáročia ako liečivo a ich história sa datuje až do starého Egypta. Legenda hovorí, že faraónom sa ich zemitá chuť natoľko páčila, že vyhlásili huby za výživné a zakazovali obyvateľom, aby sa ich dotýkali. Tí chamtiví faraóni si celú zásobu nechali iba pre seba. 

    Huby sa rýchlo posunuli vpred približne o 5 000 rokov do 19. storočia, keď sa výroba húb dostala z Francúzska (kde sa začala v 16. storočí pod vedením kráľa Ľudovíta XIV) cez Atlantik do Ameriky. Dnes miliardový priemysel ročne vypestuje takmer 409 kg húb a podľa Centra poľnohospodárskych marketingových zdrojov je Amerika druhým najväčším pestovateľom húb na svete za Čínou.

    Huby môžete nájsť v mnohých rôznych tvaroch, veľkostiach a farbách. Sú chutné a poskytujú mnohé zdravotné výhody.

    Už mnoho rokov sa používajú pre svoju jedinečnú schopnosť dodávať chuť v mnohých kuchyniach rôznych kultúr. Aj keď v skutočnosti ide o huby, huby sa na účely varenia zaraďujú do kategórie zeleniny. Huby vám umožňujú pridať ďalšiu, výraznejšiu chuť do vášho jedla.

    Huby1

    Najbežnejšie typy, ktoré nájdete v obchodoch s potravinami sú:

    Huby - nutričné hodnoty

    Hubami z výživového hľadiska nemôžete nič pokaziť. Neobsahujú tuky, majú nízky obsah sodíka, nízky obsah kalórií a sú bez cholesterolu. Obsahujú tiež vlákninu, vitamíny a minerály.

    Výživové výhody sa líšia v závislosti od typu húb. Celkovo sú však dobrým zdrojom nasledujúcich živín.

    Antioxidanty

    Antioxidanty pomáhajú chrániť telo pred poškodením voľnými radikálmi, ktoré môžu spôsobiť ochorenia, ako sú srdcové choroby a rakovina. Chráni tiež pred poškodením starnutím a posilňujú imunitný systém. Huby sú bohaté na antioxidant nazývaný selén. V skutočnosti sú najlepším zdrojom minerálov.

    Beta-glukán

    Beta-glukán je forma rozpustnej vlákniny, ktorá úzko súvisí so zlepšením cholesterolu a zdravím srdca. Pomáha tiež telu regulovať hladinu cukru v krvi a znižuje riziko cukrovky 2. typu. Hliva ustricová a shiitake sa považujú za najúčinnejšie zdroje beta-glukánov.

    Vitamíny skupiny B

    Huby sú bohaté na vitamíny skupiny B: riboflavín, niacín a kyselina pantoténová. Kombinácia pomáha chrániť zdravie srdca. Riboflavín je dobrý pre červené krvinky, niacín je vhodný pre tráviaci systém a pre udržanie zdravej pokožky. Kyselina pantoténová je vhodná pre nervový systém a pomáha telu vytvárať hormóny, ktoré potrebuje.

    Meď

    Meď pomáha telu vytvárať červené krvinky, ktoré sa používajú na dodávanie kyslíka do celého tela. Minerál je tiež dôležitý pre ďalšie procesy v tele, ako je udržiavanie zdravých kostí a nervov. Aj po uvarení môžu huby s obsahom 1 šálky poskytnúť asi jednu tretinu denného odporúčaného množstva medi.

    Draslík

    Draslík je mimoriadne dôležitý, pokiaľ ide o funkciu srdca, svalov a nervov. V 2/3 šálky uvarenej huby Portobello je asi toľko draslíka ako v banáne strednej veľkosti.

    Huby2

    Ako huby kupovať?

    Pri výbere húb sa uistite, že sú pevné, nie sú na dotyk vlhké a či neobsahujú plesne.

    Ako huby skladovať?

    Huby môžete skladovať v papierovom sáčku v chladničke asi päť dní. Keď ste pripravení ich použiť, odstráňte špinu a jemne ich opláchnite.

    Ako huby spotrebovať?

    Huby sú neuveriteľne univerzálne. Môžete ich pripraviť rôznymi spôsobmi a spárovať ich s hromadou rôznych ingrediencií. Surové huby nakrájajte na plátky a pridajte do šalátu, opečte ich, grilujte alebo upečte v rúre. Pridajte ich do polievok, sendvičov, zeleninových a talianskych jedál. Huby fungujú dobre ako príloha, alebo ako hlavný chod vegetariánov. Huby Portobello sa kvôli svojej mäsovej textúre často podávajú ako „hamburgery“ alebo „steaky“.

    healthline.com, treehugger.com


    Huby