Mrkva - 10 účinkov na zdravie

Mrkva je tá najobyčajnejšia a najznámejšia zelenina. Používame ju asi všetci. Mrkvu berieme ako niečo úplne normálne a samozrejmé. A predsa ! Mrkva má svoje kvalita, svoju hodnotu a svoju silu.

Mrkva

Mrkva je výborná a hodnotná zelenina !

Dostupná bežne, dostupná každému. Mrkva sa bežne a v hojnom množstve pestuje v našich záhradách. Konzumácia mrkvy je niečo ako samozrejmosť. A to je dobre ! Odborníci považujú mrkvu za skutočný vitamínový klenot.

Mrkva je náš najbohatší zdroj betakaroténov.

Betakarotén sa v organizme mení na Vitamín A (Retinol). Sto gramov mrkvy znamená trojnásobok dennej odporúčanej dávky vitamínu A. Mrkva je bohatá aj na iné vitamíny: B, Vitamín C (Kyselina L-askorbová), Vitamín D (Kalciferol) a Vitamín E (tokoferol), Vitamín B9 (Kyselina Listová), Vitamín B5 (Kyselina Pantoténová), kremičitú, pektínové látky a silice Mrkva je významný zdroj minerálov a stopových prvkov. Obsahuje Horčík (Magnézium), Vápnik (Kalcium) i Železo. Mrkva je plná antioxidantov a plná vlákniny. Na druhej strane obsahuje minimum tukov a cukrov. Skrátka vynikajúca plodina plná sily, pochádzajúcej z jej vitamínov a ostatných obsahujúcich látok.

Obsah vitamínov v mrkve

Jedna stredne veľká mrkva Vám telo zásobí týmito vitamínmy:

Mrkva je výborná surová i varená.

Na rozdiel od iných druhov zeleniny, odborníci preferujú jej varenú formu. Varená mrkva je ľahšie spracovateľná v tele človeka. Varenie zabezpečuje účinnejšie vstrebávanie betakaroténov ako zo surovej mrkvy. Surová mrkva nedokáže zabezpečiť pre horšie vstrebávanie taký veľký prísun betakaroténov do ľudského tela. Mrkva pochádza pôvodne z Južnej Ázie. Rýchlo sa rozšírila po celom svete. Mrkva je nenáročná a univerzálna zelenina. Na Slovensku sa pestuje vyše 400 rokov. Odborníci poznajú dnes okolo 400 rôznych druhov mrkvy.

Mrkva je pravý prírodný liek !

Pravidelná konzumácia mrkvy pomáha očiam. Znižuje hladinu cholesterolu a zlepšuje trávenie a peristaltiku. Pomáha pri migréne a zápalových bolestiach kĺbov. Dodáva živiny, potrebné pre zdravý vývoj zubov a zdravý vývoj zrakových orgánov. Preto majú deti jesť veľa mrkvy ! Mrkva chutí výborne, takže to nie je žiadny trest.

Vplyv mrkvy na Vaše zdravie


1. Mrkva zlepšuje zrak

Oko

V západných krajinách he mrkva známa ako "dobrá na oči" vďaka tomu že je bohatá na beta karotén, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A. Vitamín A sa ďalej transformuje v sietnici na rhodopsín, fialový pigment potrebný pre nočné videnie.

Beta karotén sa ukázal ako dobrý bojovník proti makulárnej degenerácii a senilným kataraktom. Výskum ukázal že ľudia, ktorí prijímali najviac karoténu, mali o 40% menšiu šancu makulárnej degenerácie oproti tým, čo beta karotén konzumovali len v malom množste.

2. Mrkva ako prevencia rakoviny

Viaceré štúdie preukázali, že konzumácia mrkvy zmenšuje pravdepodobnosť rakoviny pečene, rakoviny prsníka a rakoviny hrubého čreva. Podľa dostupnýhc informácií je za to zodpovedný falcarinol and falcarindiol, ktoré majú protirakovinové účinky.

Falcarinol je prírodný pesticíd, ktorý chráni korene mrkvy pred hubovými ochoreniami. Mrkva je jediný známy zdroj tejto látky. Výskum ukázal źe myši, ktoré konzumovali mrkvu mali o 1/3 menšiu pravdepodobnosť ochorenia rakovinou.

3. Mrkva proti startnutiu (Anti Aging)

Vysoký podiel beta karoténu sa správa ako antioxidant a ochraňuje bunky pred poškodením. Spomaľuje starnutie buniek.

4. Zdravá žiariaca pokožka(vnútorné užívanie)

Vitamín A a antioxidanty chránia pokožku pred slnkom. Nedostatok vitamínu A spôsobuje vysychanie pokožky, vlasov a nechtov. Vitamín A preventívne pôsobí proti vráskam, suchej pokožke, akné a pigmentovým škvrnám.

5. Silné antiseptikum

Mrkva je známa aj pre svoju schopnosť prevencie pred infekciou.

6. Zdravá žiariaca pokožka(vonkajšie používanie)

Mrkva môže byť použitá ako lacná a veľmi účinná maska na tvár.

7. Prevencia srdcovo-cievnych ochorení

Prevencia srdcovo-cievnych ochorení

Prevencia srdcovo-cievnych ochorení

Štúdie ukázali, že diety s vysokým prísunom karotenoidov su spojené s nižším rizikom vzniku srdcovo-cievnych chorôb. Z karotenoidov mrkva neobsahuje len beta karotén, ale aj alfa karotén a luteín.

Pravidelná konzumácia mrkvy znižuje hladinu cholesterolu, pretože rozpustné vlákna v mrkve viažu žlčové kyseliny.

8. Prečisťuje telo

Vitamín A pomáha pečeni pri vylučovaní toxínov von z tela. Redukuje žlč a tuk v pečeni. Vláknina obsiahnutá v mrkve pomáha prečisťovať hrubé črevo a urýchľuje vylučovanie.

9. Zdravé zuby a ďasná

Zdravé zuby a ďasná

Zdravé zuby a ďasná

Počas hryzenia mrkvy Vám mrkva cistí zuby a ďasná - odstraňuje nános a zvyšky jedla presne ako zubná kefka a pasta. Mrkva stimuluje ďasná a podporuje tvorbu slín, ktoré sú alkalické a vyrovnávajú ph v ústach. Minerály v mrkve sú prevenciou proti poškodeniu zubov.

10. Prevencia mozgovej príhody

Štúdia ukázala, že ľudia, ktorí jedli viac ako 6 mrkiev týždenne, mali menšiu pravdepodobnosť mozgovej príhody ako tí, ktorí konzumovali jednu a menej mrkiev mesačne.

zdroj: http://stromzdravia.sk
http://ar2.in/2014/09/benefit-...