Baklažán - 10 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Baklažán

    Hoci ide o ovocie, baklažány sa bežne nazývajú „kráľom zeleniny“, prinajmenšom v Indii, pretože sú jednou z najuniverzálnejších a najfunkčnejších potravín v kultúrnej oblasti.

    Baklažán pochádza z teplých východných oblastí ďalekej Indie. Jeho cesta do našich krajín trvala pomerne dlho. Baklažány sa začali konzumovať ešte len zhruba pred päťdesiatimi rokmi, pretože prežívali povery, že ich pojedanie vedie k šialenstvu a malomocenstvu. Dnes sú obľúbenou a chutnou zeleninou so značnou nutričnou hodnotou.

    Obsah vitamínov a minerálov v baklažáne

    Baklažán v 100 g obsahuje 24 kalórií, 0,2 g tukov, 6 g sacharidov (z toho 3,5 g cukry), 3 g vlákniny a 1 g bielkovín. Ďalej obsahuje vitamín A, B, C, E, K a z minerálnych látok obsahuje draslík, horčík, vápnik, sodík, fosfor, mangán, meď, zinok a železo, omega 6 a omega 3 kyseliny.

    Baklažán upravuje trávenie, bojuje proti rakovine kože, zlepšuje zdravie kostí a funkcie mozgu, zlepšuje zdravie srdca, bráni vrodenému defektu, bráni krvácaniu z ciev, znižuje citlivosť na alergie, pomáha bojovať proti chudokrvnosti, pomáha zvládať cukrovku.


    Baklažán1

    Baklažán - 10 účinkov na zdravie

    Baklažán upravuje trávenie

    Baklažán, rovnako ako mnoho iných druhov zeleniny, je výborným zdrojom vlákniny, nevyhnutným prvkom každej vyváženej stravy. Vláknina je nevyhnutná pre gastrointestinálne zdravie, ako aj pre pravidelnú stolicu. Vyvoláva stolicu tak, že prechádza ľahšie cez tráviaci trakt a zároveň stimuluje peristaltický pohyb, čo znamená kontrakciu hladkých svalov, ktoré pomáhajú jedlu vytlačiť sa z tela von. Nakoniec, vláknina tiež stimuluje vylučovanie žalúdočných štiav, ktoré uľahčujú vstrebávanie živín a spracovanie potravín.

    Baklažán bojuje proti rakovine kože

    Extrakt nájdený v šupke z baklažánu, ukázal potenciál pri usmrcovaní buniek rakoviny kože. Podľa správy Billa E. Chama z roku 2011, je tento extrakt, keď sa používa topicky v krémovej formulácii, účinný pri liečbe veľkých nemelanómových rakovín kože.

    Baklažán zlepšuje zdravie kostí

    Baklažány sú veľmi dobré pre ľudí s vysokým rizikom zníženia hustoty kostí a osteoporózy. Fenolové zlúčeniny sú to, čo dáva baklažánom a mnohým iným plodom ich jedinečné sfarbenie. Tieto zlúčeniny sú tiež spojené so zníženými príznakmi osteoporózy, silnejšími kosťami a zvýšenou minerálnou hustotou kostí. Baklažány majú tiež významné množstvo železa a vápnika, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou zdravia kostí a celkovej sily. Napokon, množstvo draslíka v baklažáne pomáha pri absorpcii vápnika, čo robí baklažán komplexným a veľmi užitočným posilňovačom osteoporózy a zdravia kostí.

    Baklažán zlepšuje funkcie mozgu

    Baklažány sú skvelým zdrojom fytonutrientov, ktoré sú už dlho známe pre zvýšenie kognitívnej aktivity a celkového duševného zdravia. Nielenže sa bránia proti aktivite voľných radikálov a chránia telo a mozog pred toxínmi a chorobami, ale tiež zvyšujú prietok krvi do mozgu. Dodávaním viac krvi bohatej na kyslík do mozgu stimulujú nervové dráhy, aby sa vyvíjali, čím sa zvyšuje pamäť a analytické myšlienky. Draslík v baklažáne tiež pôsobí ako vazodilatátor (vyvoláva rozšírenie ciev) a posilňovač mozgu, takže celkovo by sa určite mal nazývať „mozgová potravina“.

    Baklažán bráni vrodenému defektu

    Baklažány sú bohatým zdrojom kyseliny listovej, čo z nich robí vynikajúcu a užitočnú pochúťku alebo doplnok stravy pre tehotné ženy. Kyselina listová priamo chráni deti pred defektmi nervových trubíc, ktoré sa môžu vyskytnúť viacerými spôsobmi. Preto sa vždy odporúča, aby tehotné ženy zvýšili príjem kyseliny listovej vzhľadom na vyvýjajúce sa bábätko v ich brušku.

    Vysoký Kt1

    Baklažán zlepšuje zdravie srdca

    Baklažány znižujú prítomnosť zlého LDL cholesterolu v tele a stimulujú príjem dobrého HDL cholesterolu. Rovnováha cholesterolu v tele je vždy kolísavá na základe jedla, ktoré jeme, ale čím viac HDL cholesterolu máme, tým lepšie. Zníženie hladiny LDL cholesterolu môže zabrániť srdcovým infarktom, mŕtviciam a ateroskleróze. Nakoniec, bioflavonoidy v baklažáne sú skvelé pre zníženie krvného tlaku, ktorý znižuje napätie a stres na kardiovaskulárny systém, čím výrazne zlepšuje zdravie vášho srdca.

    Baklažán bráni krvácaniu z ciev

    Okrem tepien a žíl máme aj malé cievy známe ako kapiláry, ktoré sa pripájajú k samotným orgánom. Tepny a žily sú oveľa väčšie a neboli by schopné dodávať krv do mikroštruktúr nachádzajúcich sa v orgánoch. Konzumácia baklažánu zabraňuje nadmernému krvácaniu z kapilár, ale pracuje na zlepšení ich štrukturálnej sily.

    Baklažán znižuje citlivosť na alergie

    Baklažán patrí do čeľade, ktorá je známa vysokým alergickým potenciálom. Samotný baklažán je však relatívne hypoalergénny a je schopný znížiť vašu odpoveď aj na iné alergény. Predpokladá sa, že to zaručuje prítomnosť zlúčeniny kyseliny chlorogénovej, ako aj jeho imunitné posilňujúce účinky.

    Baklažán pomáha bojovať proti chudokrvnosti

    Nedostatočné množstvo železa v strave môže byť pre zdravie veľmi nebezpečné. V niektorých prípadoch môže nedostatok železa viesť k anémii, ktorá sa vyznačuje všeobecným pocitom únavy a slabosti spôsobeným nedostatkom zdravých červených krviniek na prenos kyslíka v tele. Baklažán, ktorý má vysoký obsah železa, pomáha v boji proti zdravotným stavom, ako je anémia.

    Baklažán pomáha zvládať cukrovku

    Baklažán je vhodný na zvládanie cukrovky, pretože je bohatý na vlákninu a má nízky obsah rozpustných sacharidov. Konzumácia tejto zeleniny pomáha regulovať aktivitu glukózy a inzulínu v tele. Stabilné hladiny inzulínu pomáhajú odvrátiť nebezpečné účinky diabetu v našom tele.

    Baklažán3

    Ako baklažán nakupovať?

    Najlepšie je kupovať malé baklažány do veľkosti cca 5-8 cm, s lesklou hladkou šupkou a jasne zelenou stonkou aj čiapočkou. Väčšie a staršie plody môžu byť vodnaté a horké.

    Ako baklažán skladovať?

    Ideálne je spracovávať čo najčerstvejšie plody a neskladovať ich dlho, baklažán totiž ľahko podlieha zmenám teplôt a hnije.

    Ako baklažán spotrebovať?

    Mnohí ľudia robia chybu, že baklažány vyprážajú. Keď sa baklažány vyprážajú, absorbujú veľké množstvo tuku, zatiaľ čo pečenie baklažánu udrží veľa živín bez akýchkoľvek negatívnych prídavkov, ako je prebytočný tuk.

    Baklažány je teda najlepšie piecť, grilovať, pripravovať na pare, plniť a následne zapekať.

    https://www.organicfacts.net/h...

    https://www.celostnimedicina.c...

    https://www.naturalfoodseries....