Sodík

Rovnako ako draslík, tak aj sodík sa podieľa pri zachovávaní rovnováhy medzi kyselinami a zásadami v organizme.

Funkcie sodíka v organizme:

  • reguluje osmotický tlak v tekutinách
  • udržiava objem mimobunkovej tekutiny
  • reguluje pH v tekutinách
  • napomáha tvorbe HCl v sliznici žalúdka
  • neutralizuje tráveninu v tenkom čreve
  • umožňuje prenos nervových vzruchov a prácu svalov
  • upravuje dráždivosť svalov

Väčšinu prijímaného sodíka tvorí chlorid sodný NaCl – kuchynská soľ. Soľ je veľmi potrebná pre ľudské telo, ale dôležitá je aj jej kvalita, predovšetkým jej úprava. Soliť je potrebné vždy podľa stavu organizmu a situácie. Norma soli je 5 až 15 gramov denne. Pri vysokom krvnom tlaku len 1 gram denne. V lete pri značnom potení je potreba soli väčšia, rovnako aj pri vysokom fyzickom zaťažení.

Príznaky nedostatku sodíka

nechutenstvo, úbytok na váhe, pokles syntézy bielkovín a tukov, poruchy vodného režimu v tele, únava, bolesti hlavy, depresie, svalové kŕče, poruchy schopnosti jasne myslieť a v lete nebezpečenstvo úpalu

Príznaky nadbytku sodíka

vysoký krvný tlak, choroby obličiek, žalúdočné problémy

Zdroje sodíka

kuchynská soľ, chlieb, hrach, mäso rýb – hlavne tuniak, syry, maslo, mrkva, červená repa, kukuričné plátky, špenát, hovädzie mäso

zdroj: zdravejedlo.sk