Selén

Selén je esenciálny minerál, čo znamená, že sa musí získať prostredníctvom vašej stravy. Je potrebný len v malých množstvách, ale hrá dôležitú úlohu v dôležitých procesoch v tele, ako je metabolizmus a funkcia štítnej žľazy. V organizme sa nachádza najmä v pečeni, obličkách, slezine, pankrease a mužských semenníkoch. Obsah selénu v ľudskom tele je v rozsahu 13-20 miligramov.

Funkcie selénu v tele

  • je silný antioxidant, ktorý bojuje s oxidačným stresom a pomáha brániť telo pred chronickými ochoreniami, ako sú ochorenia srdca a rakovina
  • podporuje činnosť štítnej žľazy
  • chráni telo pred vírusmi a baktériami
  • má pozitívny vplyv na plodnosť
  • udržuje zdravé vlasy, nechty i pokožku
  • má vplyv aj na rýchlu elimináciu zápalu

Zdroje selénu

Morské ryby, morské riasy, morské plody, u nás sú to hlavne orechy a semená.

Selén - najlepšie zdroje

V tabuľke sú zobrazené potraviny s najvyšším obsahom selénu na 100g.

Potravina µg/100g %ODD*
Kustovnica čínska (Goji) 50 90
Bravčové srdce 38 69
Bravčová slezina 35 63
Cesnak 20 36
Bravčové obličky 20 36
Bravčové pľúca 19 34
Kapusta hlávková biela 18 32
Kel ružičkový 18 32
Bravčové výsekové 16 29
Bravčová krv 14 25
Čakanka štrbáková 13 23
Bravčový jazyk 12 21
Mandarínky 10 17
Hovädzie plece 6 10
Banány 4,40 8

*%ODD - percent odporúčanej dennej dávky mužov v 100g

Odporúčaná denná dávka selénu

Odporúčaná denná dávka selénu je 55 mcg a nesmie sa prekročiť prípustná horná hranica 200 mcg za deň.

Príznaky nedostatku selénu

Nedostatok selénu môže v tele zapríčiniť únavu, svalovú slabosť, kožné problémy, zhoršenie imunity a zvýšené riziko výskytu srdcových chorôb.

Príznaky prebytku selénu

Konzumácia vysokých dávok selénu môže byť toxická. V závažných prípadoch môže akútna toxicita selénu viesť k črevným a neurologickým symptómom, vypadávaniu vlasov, odlupovaniu nechtov, únave, podráždenosti, srdcovému infarktu, zlyhaniu obličiek a dokonca k smrti.

https://www.healthline.com/nut...

https://www.rehabilitace.info/...