Molybdén

Molybdén je základným minerálom v tele, rovnako ako železo a horčík. Hoci vaše telo potrebuje len malé množstvo, je to kľúčová zložka mnohých životne dôležitých funkcií. Bez neho by sa vo vašom tele hromadili smrtiace siričitany a toxíny.

Molybdén pôsobí ako kofaktor dôležitých enzýmov. Akonáhle budete konzumovať potraviny obsahujúce molybdén, bude sa vstrebávať do krvi z žalúdka a čriev, potom sa prenesie do pečene, obličiek a ďalších oblastí. Niektoré enzými z tohto minerálu sú uložené v pečeni a obličkách, ale väčšina z nich je premenená na molybdénový kofaktor. Akýkoľvek prebytok molybdénu sa potom vylúči močom.

Molybdén je ťažký kov podobný olovu. Používa sa na zušľachťovanie ocele, ktorú chráni pred okysličovaním a koróziou. Podobne pôsobí molybdén aj v ľudskom organizme. Bráni okysličovaniu tukov a tukových látok v stenách buniek a svojim účinkom pripomína vitamín E.

V ľudskom tele sa nachádza asi 20 g molybdénu a za celý život sa spotrebuje len 8 až 12 g. Na zabezpečenie tohto množstva musí telo prijať denne 150 až 200 mcg. V miernom pásme sa také množstvo dá zaistiť jeho prijímaním v strave. V tele dospelého 70 kilového človeka sa nachádza približne 0,005 g molybdénu.

Funkcie molybdénu v tele

  • ovplyvňuje ukladanie fluóru a tým aj chráni pred tvorbou zubného kazu
  • je súčasťou enzýmov, potrebných pri prenose genetickej informácie
  • zabezpečuje metabolizmus dusíkatých látok a spoločne so železom pomáha štiepiť puríny a finálny produkt, kyselinu močovú, odvádza z tela von
  • podporuje tvorbu červených krviniek a prenos kyslíka červenými krvinkami do všetkých telových buniek
  • podporuje zabudovávanie vápnika do kostí a zubov a spolu s fluórom sa stará o zubnú sklovinu
  • je účinný antioxidant, ktorý chráni pred rakovinou
  • podporuje pohlavnú aktivitu
  • podporuje dlhovekosť
  • chráni pred artritídou a dnou

Zdroje molybdénu

Zdrojmi molybdénu sú: kôpor (8), petržlenová vňať (85), špenát (31), zemiaky (20), celozrnný chlieb (31), kukurica celé zrno (55), ovos (70), pšeničné klíčky (100), ryža hladená (80) , fazuľka (43), strukoviny (70), sójová múka (49), pšeničná múka (45), vajcia (45). Údaje sú v mcg/100g. Vyskytuje sa aj v tmavej listovej zelenine.

Odporúčaná denná dávka molybdénu

Denný príjem molybdénu je od 17-50 mikrogramov, pričom vyvážená strava ho obsahuje dostatok.

deti:

  • 1–3 roky - 17 mcg denne
  • 4–8 rokov - 22 mcg denne
  • 9–13 rokov - 34 mcg denne
  • 14–18 rokov - 43 mcg denne

dospelí:

  • všetci dospelí nad 19 rokov - 45 mcg denne

tehotné alebo dojčiace ženy:

  • tehotné alebo dojčiace ženy v každom veku - 50 mcg denne

Príznaky nedostatku molybdénu

Vaše telo si vyžaduje molybdén len v stopových množstvách, takže nedostatok je veľmi zriedkavý.

Príznakmi nedostatku molybdénu sú neurologické problémy, mentálna retardácia, zvýšená kazivosť zubov, u detí môže nastať aj smrť.

Ďalšie príznaky môžu byť: rakovina hrtanu, nízka pohlavná aktivita mužov, nepravidelná činnosť srdca, neschopnosť produkovať kyselinu močovú, podráždenosť, poruchy ústnej dutiny a ďasien, oslabenie kostného tkaniva. U malých detí môže spôsobiť epileptické záchvaty, mentálnu retardáciu a vadu zraku.

Príznaky prebytku molybdénu

  • tzv. molybdenóza - typická je spomalením rastu kostí a minerálnej hustoty kostí
  • môže vzniknúť chudokrvnosť (anémia)
  • môžu byť tráviace problémy s vracaním
  • zapálené kĺby (dna) - príliš veľa molybdénu môže spôsobovať nahromadenie kyseliny močovej, čo spôsobí, že okolo kĺbov sa vytvárajú drobné kryštály a vedie to k bolesti a opuchom

Zvýšeným príjmom molybdénu môže dôjsť k nedostatku medi v tela a naopak.

https://www.rehabilitace.info/...

https://www.healthline.com/nut...