Nikel

Nikel je minerál, ktorý sa nachádza v tele človeka v množstve asi 10 mg. Prvok bol pomenovaný po zlom škriatkovi Nickelovi. Hoci nikel nie je tak dôležitý ako hlavné minerály, aj tak sa považuje za základnú živinu, a to nielen preto, že telo má pre ňu bunkové receptory, ale aj preto, že sa zúčastňuje na mnohých biologických procesoch. Jeho presná úloha v niektorých z nich je však stále nejasná. Nikel môže ovplyvniť krvný tlak, tým, že spôsobí zúženie alebo relaxáciu ľavej koronárnej tepny.

Funkcie niklu v tele

  • zlepšuje vstrebávanie železa
  • chráni pred vznikom anémie
  • môže ovplyvňovať krvný tlak
  • zlepšuje osteoporózu a zdravie kostí

Zdroje niklu

Orechy, sušené fazule a hrach, sójové bôby, zrná a čokoláda.

Odporúčaná denná dávka niklu

deti

  • 1-3 roky - 0,2 mg
  • 4-8 rokov - 0,3 mg
  • 9-13 rokov - 0,6 mg

dospelí

  • 1 mg na deň

Bezpečnosť

Ľudia, ktorí sú citliví na nikel, vrátane tých, ktorí mali v minulosti kožnú vyrážku po kontakte so šperkami obsahujúcimi nikel - mincami, predmetmi z nehrdzavejúcej ocele, chirurgickými implantátmi alebo zubnými korunkami, sa môžu vyvinúť alergické reakcie na nikel, pokiaľ ho užívajú orálne (ústne). Títo ľudia by nemali brať doplnky niklu.

Ľudia s ochorením obličiek nemusia byť schopní tolerovať nikel. Najlepšie je vyhnúť sa doplnkom niklu, ak máte problémy s obličkami.

Príznaky nedostatku niklu

Nedostatok niklu môže spôsobiť hypotenziu (nízky krvný tlak), vysokú hladinu cukru v krvi, ochorenie pečene, anémiu alebo depresiu.

Príznaky prebytku niklu

Nadmerný príjem niklu môže spôsobiť angínu, nízku hladinu cukru v krvi, astmu, nevoľnosť.

https://www.webmd.com/vitamins...

https://www.healthknot.com/nic...