Cvikla - 10 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Cvikla

    Jej pôvod je v Stredomorí a v atlantickom prostredí. Je známa a obľúbená ako v Európe, tak v Severnej Amerike a mnohých ázijských krajinách. Prvé záznamy o cvikli sú staré asi 3 000 rokov a pochádzajú z Babylonie. Bola známa aj v starom Ríme, kde ju vtedy bohato využívali, jednak ako jedlo, ale najmä ako liek. Vďaka antike sa rozšírila aj do celej Európy.

    Obsah vitamínov a minerálov v cvikle

    Cvikla v 100 g buľvy obsahuje asi 70 mg sodíka, 380 mg draslíka a 20 mg vápnika, ďalej obsahuje horčík a z mikroprvkov rubídium a cézium. Dôležitý je obsah rastlinných farbív, antokyánov, zabraňujúcich krehnutiu ciev. Z vitamínov obsahuje vitamín C, vitamíny skupiny B a ďalšie.

    Rastúca a dozrievajúca cvikla intenzívne čerpá živiny z pôdy a jej špecialitou je kremík. Ďalšou prednosťou cvikly je mimoriadne vysoký obsah kyseliny listovej a vlákniny. Cvikla obsahuje v hojnom množstve betaín, ktorý bráni rozvoju kôrnateniu tepien a podporuje činnosť pečene.

    Listy červenej repy sú tiež jedlé a obsahujú betakarotén, vápnik a železo. Upravujeme ich rovnako ako špenát.

    Z hľadiska výživy je čerstvo uvarená repa rovnako dobrým, dokonca možno lepším zdrojom živín ako surová. Obsahuje vyššiu hladinu väčšiny minerálnych látok, predovšetkým draslíka.

    Cvikla spevňuje pokožku, cievy, kosti a väzivové tkanivo, aktivizuje produkciu červených krviniek a okysličovanie buniek, neutralizuje a odstraňuje toxíny, najmä v mozgu, podporuje optimistickú náladu, dodáva vlasom lesk, pokožke hebkosť a nechtom pevnosť.

    Cvikla - 10 účinkov na zdravie

    Cvikla na trávenie

    Cvikla má vysoký obsah draslíka, ktorý odvodňuje a odkysľuje organizmus, a obsahuje i množstvo vlákniny upravujúcej trávenie, odstraňujúcu zápchu, detoxikujúcej a odvádzajúcej z organizmu tuky.

    Cvikla na zdravé srdce a krvný tlak

    Požitím 500 mililitrov šťavy z červenej repy u zdravých dobrovoľníkov a zistilo, že
    sa krvný tlak výrazne znížil. Bolo to pravdepodobne kvôli vysokým obsahom dusičnanov obsiahnutým v repe a že dusičnanová zelenina sa môže ukázať ako lacný a účinný spôsob liečby kardiovaskulárnych stavov a krvného tlaku.

    Cviklou proti demencii

    Prietok krvi do určitých oblastí mozgu sa s vekom znižuje a vedie k poklesu kognície a možnej demencii. Konzumácia šťavy z červenej repy ako súčasť stravy s vysokým obsahom dusičnanov môže zlepšiť prietok krvi a okysličovanie týchto oblastí.

    Cvikla podporuje optimistickú náladu

    Dostatočný prívod cholínu zlepšuje pamäťové funkcie, podporuje schopnosť sústredenia a koncentrácie. Upokojuje spánok, obmedzuje podráždenosť, náladovosť a zlepšuje odolnosť pred stresom.

    Cholín tiež pomáha udržiavať štruktúru bunkových membrán, napomáha prenosu nervových impulzov, napomáha vstrebávaniu tuku a znižuje chronický zápal.

    Kyselina listová má nezastupiteľnú úlohu v našom metabolizme: aktivizuje metionín, aminokyselinu obsahujúcu síru, bohatý zdroj energie a sviežosti.

    Cvikla a cvičenie

    Dokázalo sa, že suplementácia šťavy z červenej repy zlepšuje okysličovanie svalov počas cvičenia, čo naznačuje, že zvýšený príjem dusičnanov v stravovaní má potenciál zvýšiť toleranciu cvičenia počas dlhodobého vytrvalostného tréningu. Kvalita života pre ľudí s kardiovaskulárnymi, respiračnými alebo metabolickými ochoreniami, ktorí považujú aktivity každodenného života za fyzicky ťažké z dôvodu nedostatku okysličovania, by sa mohla zlepšiť.

    Cvikľa1

    Cvikla podporuje rast buniek

    Železo je nevyhnutnou súčasťou hemoglobínu, ktorý prenáša kyslík z pľúc do tkanív organizmu. Je potrebné pre rast, vývoj a funkciu buniek a zároveň regeneruje jadrá buniek. Nedostatok železa vedie k určitému typu anémie.

    Kyselina listová, ktorú cvikla obsahuje, sa podieľa na tvorbe červených krviniek, ktoré na seba viažu v pľúcach kyslík a transportujú ho do všetkých buniek organizmu. Vďaka tomuto vitamínu zo skupiny B vzniká v jadrách buniek kyselina nukleová, bez ktorej by nebolo možné delenie buniek ani rast tkaniva.

    Cvikla na pokožku i vlasy

    Metionín transportuje síru do pokožky a dodáva jej vláčnosť, pružnosť a hebkosť, vlasom dodáva lesk a nechtom pevnosť.

    Cviklou proti rakovine

    Repy získajú svoju bohatú farbu z betaínu. Betaíny sú vo vode rozpustné antioxidanty. Podľa štúdie z roku 2014 betaíny majú chemoprevenčné schopnosti proti niektorým rakovinovým bunkovým líniám. Betaíny sú považované za voľné radikály, ktoré pomáhajú nájsť a zničiť nestabilné bunky v tele.

    Cvikla podporuje vašu pečeň

    Ak dôjde k preťaženiu pečene, môže to mať za následok stav známy ako nealkoholické tukové ochorenie pečene:

    • zlá diéta
    • nadmerná konzumácia alkoholu
    • vystavenie toxickým látkam
    • sedavý spôsob života

    Cvikla obsahuje betaín, látku, ktorá pomáha predchádzať alebo znižovať tukové usadeniny v pečeni. Betaín môže tiež pomôcť chrániť pečeň pred toxínmi.

    Cvikla na imunitu

    Červená repa je dobrým zdrojom vitamínu C. Vitamín C je antioxidant, ktorý pomáha posilniť imunitný systém a chráni bunky pred poškodením voľných radikálov. Podporuje tiež produkciu kolagénu, hojenie rán a absorpciu železa.

    Cvikľa2

    Ako cviklu nakupovať?

    Pri kúpe si vyberáme tvrdé a nepoškodené buľvy.

    Ako cviklu skladovať?

    Cvikla je odolná a nenáročná, dá sa dobre uskladňovať v pivniciach i v chladničke.

    Ako cviklu spracovať?

    Surová cvikla sa dobre uplatní v šalátoch. Výborne chutí s cesnakom, chrenom, kapustou, jablkami, pomarančami a orechami.

    Z varenej cvikly pripravujeme šaláty so smotanou, majonézou, marinádou a pod. Oba druhy šalátov sú dobrým doplnkom pečeného mäsa a minutiek. Uvarenú mladú cviklu stačí len osoliť, pokvapkať citrónom a maslom - je to dobrá príloha pre tých, ktorí nemajú radi kyslé šaláty.

    Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek

    Jedlo ako jed, jedlo ako liek

    https://sk.wikipedia.org/wiki/...

    https://www.healthline.com/hea...