Špenát - 10 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Špenát

    Zelenú farbu špenátu vytvára rastlinné farbivo chlorofyl v kombinácii s horčíkom pri fascinujúcej chemickej reakcii: osem minút od okamihu, keď fotóny (kvanty svetelnej energie) opustia Slnko, chlorofyl premení svetelnú energiu na životodarné sacharidy. Tento nesmierne vitalizujúci proces pokračuje po konzumácii špenátu aj v našom organizme, hoci trocha odlišným spôsobom.  

    Špenát patrí medzi typické druhy zeleniny našich zemepisných šírok. Tradične ho pestujú záhradkári, ale v predaji je aj dovozový špenát. Čerstvý špenát pestovatelia zberajú ešte aj začiatkom zimy.

    Všetky deti vedia, že špenát je veľmi zdravý, ale zvyčajne musí prejsť mnoho rokov, kým sa presvedčia, že je aj veľmi chutný.

    Obsah vitamínov a minerálov v špenáte

    Špenát v 100 g obsahuje 22 kalórií, 3,15 g sacharidov, 2,35 g vlákniny, 3,6 g bielkovín. Ďalej obsahuje vitamín A, takmer všetky vitamíny skupiny B, vitamín C, E, K a kyselinu šťaveľovú, z minerálnych látok obsahuje draslík, vápnik, horčík, sodík, fosfor, železo, mangán, zinok, selén a meď, omega 3 a omega 6 kyseliny.

    Špenát chráni oči, zmierňuje príznaky hemofílie, upokojuje nervy a posilňuje mozog, udržiava zdravý krvný tlak, posilňuje srdce, aktivizuje tvorbu kostí a spevňuje zuby, znižuje zápal, bojuje proti rakovine, podporuje rast detí.

    POZOR!

    Vysoký obsah kyseliny šťaveľovej bráni vstrebávaniu vápnika v črevách. Špenát preto nekonzumujeme častejšie ako dva- až trikrát za týždeň.


    Špenát1

    Špenát - 10 účinkov na zdravie

    Špenát chráni oči

    Luteín a zeaxantín, ktoré sa nachádzajú v špenáte, pôsobia ako silné antioxidanty, čím chránia oči pred tvrdými účinkami UV žiarenia, ktoré môžu viesť k šedému zákalu. Znižujú tiež vplyv voľných radikálov, ktoré sú hlavnou príčinou šedého zákalu a iných očných ochorení.

    Špenát zmierňuje príznaky hemofílie

    Vitamín K v špenáte pomáha pri zrážaní krvi produkciou protrombínu a pomáha tak zmierniť symptómy hemofílie - vrodená porucha zrážania krvi. Je výborný na potlačenie nadmerného krvácania a tiež tým, že stimuluje produkciu glykogénu.

    Špenát upokojuje nervy a posilňuje mozog

    Špenát obsahuje stopový prvok mangán, nevyhnutný pre mozgovú a nervovú činnosť. Je to teda ideálna zelenina pre ľudí, ktorí sú vo zvýšenej miere vystavení stresu. Rýchlo dopĺňa zásobu životne dôležitých látok a zabezpečuje správnu funkciu všetkých dôležitých orgánov.

    Draslík, kyselina listové a rôzne antioxidanty, sú známe tým, že poskytujú neurologické výhody ľuďom, ktorí ich pravidelne konzumujú. Kyselina listová pomáha znižovať výskyt Alzheimerovej choroby, takže konzumácia špenátu je dobrou voľbou pre ľudí, ktorí sú v riziku poklesu nervového alebo kognitívneho správania. Draslík je tiež neoddeliteľnou súčasťou zdravia mozgu a je spojený so zvýšeným prietokom krvi do mozgu a zvýšenou kogníciou, koncentráciou a nervovou aktivitou

    Špenát udržiava zdravý krvný tlak

    Špenát má veľmi vysoký obsah draslíka a sodíka v surovej forme. Toto zloženie minerálov je veľmi prospešné pre pacientov s vysokým krvným tlakom, pretože draslík znižuje a sodík zvyšuje krvný tlak. Kyselina listová prítomná v špenáte tiež prispieva k zníženiu hypertenzie a uvoľňuje krvné cievy pri súčasnom udržiavaní správneho prietoku krvi.

    Špenát posilňuje srdce

    Faktor koenzým-Q10, ktorý je antioxidantom prítomným v špenáte, hrá dôležitú úlohu pri posilňovaní svalov, najmä srdcových svalov, ktoré nepretržite pumpujú krv do všetkých častí tela. Koenzým-Q10 sa používa na prevenciu mnohých kardiovaskulárnych ochorení, ako je hyperlipidémia, zlyhanie srdca, hypertenzia a ischemická choroba srdca.

    Špenát2

    Špenát aktivizuje tvorbu kostí a spevňuje zuby

    Špenát je zdrojom vitamínu K, ktorý pôsobí pri zadržiavaní vápnika v kostnej matrici, čo vedie k mineralizácii kostí. Okrem toho, ďalšie minerály ako mangán, meď, horčík, zinok a fosfor tiež pomáhajú pri budovaní silných kostí. To zase môže pomôcť zabrániť jedincovi v rozvoji osteoporózy. Tieto minerály sú tiež dôležité pre udržanie zdravých a pevných zubov a nechtov.

    Špenát znižuje zápal

    V špenáte sa nachádza mnoho protizápalových zlúčenín; viac ako tucet. Špenát je jednou z najsilnejších zelenín, pokiaľ ide o zníženie zápalu v celom tele. To znamená nielen ochranu srdca, ale aj zníženie zápalu a bolesti spojenej s chorobami ako je artritída a dna, ktoré postihujú milióny ľudí na celom svete.

    Špenát bojuje proti rakovine

    Špenát sa skladá z rôznych dôležitých zložiek, ktoré sú sľubné pri prevencii rôznych druhov rakoviny. Medzi ne patrí rakovina močového mechúra, prostaty, pečene a pľúc. Rôzne zložky v špenáte, ako je kyselina listová, tokoferol a chlorofylín pôsobia prostredníctvom rôznych mechanizmov na ochranu pacientov trpiacich rakovinou.

    Špenát chráni pokožku

    Rôzne fytonutrienty a pigmenty v špenáte chránia pokožku pred škodlivými slnečnými lúčmi, vrátane UV žiarenia. Tieto nielen chránia, ale aj opravujú poškodené gény do určitej miery, čím sa z dlhodobého hľadiska zabraňuje rakovine kože.

    Špenát podporuje rast detí

    "Pepek námorník" je známy svojou posadnutosťou špenátom. Karikatúra bola zámerne zameraná na presviedčanie detí, aby jedli špenát a získali silu. Deti majú byť kŕmené špenátom, ktorý im dodá bielkoviny, vitamíny, minerály a fytonutrienty. Tieto živiny majú za následok primeraný vývoj v ich základných štádiách rastu.

    Špenát3

    Ako špenát nakupovať?

    Na pultoch obchodov je špenát po celý rok, dostupný je aj mrazený. Kupujeme špenát, ktorý má tmovo zelené lístky a sviežu vôňu. Vyhnite sa trsom, ktoré sú zvädnuté, hnedé alebo žlté a listom, ktoré sú slizké a majú zatuchnutý zápach.

    Ako špenát skladovať?

    Špenát skladujeme suchý, zabalený v čistej papierovej utierke, vložený do nádoby a uskladnený v chladničke. Pravidelne ho treba kontrolovať, pretože sa počas skladovania niektoré lístky môžu pokaziť. V chladničke vydrží aj jeden týždeň.

    Ako špenát spotrebovať?

    Špenát pridávame čerstvý do zeleninových šalátov, môžeme ho podusiť na troške masla a podávať so zemiakmi, môžeme ho zapekať, zamiešať do smoothie ba dokonca z neho môžeme pripraviť halušky, omelety či cestovinu.

    Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek

    https://www.organicfacts.net/h...