Žerucha - 10 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Žerucha

    Žerucha je často prehliadaná listová zelená, ktorá obsahuje silné výživné látky. Jej malé, okrúhle listy a jedlé stonky majú mierne korenistú chuť. Kedysi bola považovaná za burinu, ale teraz sa pestuje vo vodnatých lôžkach po celom svete.

    Žerucha pochádza z Blízkeho východu z Mezopotámie, teda z územia dnešného Iraku. Už takmer 500 rokov pred naším letopočtom si jej účinky nemohli vynachváliť významní lekári vtedajšej doby ako je Galénos či Hippokrates. Prvýkrát bola pestovaná vo Veľkej Británii začiatkom 19. storočia.

    Obsah vitamínov a minerálov v žeruche

    Žerucha v 100 g obsahuje 32 kalórií, 0,7 g tukov, 6 g sacharidov (z toho 4,4 g cukry), 1,5 g vlákniny a 2,6 g bielkovín, 12 300 ug luteín, 4180 ug betakarotén. Ďalej obsahuje vitamín A, B, C, E a K, cholín a betaín, z minerálnych látok obsahuje draslík, vápnik, fosfor, horčík, sodík, železo, selén, mangán, meď a zinok, omega 6 a omega 3 kyseliny.

    Žerucha chráni pred oxidačným stresom, bojuje proti rakovine, je prospešná pre zdravie srdca, udržuje zdravé kosti, podporuje imunitu, chráni oči, podporuje laktáciu, podporuje trávenie, pomáha pri kožných problémoch, bráni vypadávaniu vlasov.


    Žerucha1

    Žerucha - 10 účinkov na zdravie

    Žerucha chráni pred oxidačným stresom

    Žerucha obsahuje rastlinné zlúčeníny nazývané antioxidanty, ktoré chránia bunky pred poškodením spôsobeným voľnými radikálmi, ktoré vedú k oxidačnému stresu. Oxidačný stres je spojený s niekoľkými chronickými ochoreniami, vrátane cukrovky, rakoviny a kardiovaskulárnych ochorení. Našťastie, strava s vysokým obsahom antioxidantov, ako je žerucha, pomáha chrániť pred oxidačným stresom, ktorý znižuje riziko týchto ochorení.

    Žerucha bojuje proti rakovine

    Pretože má žerucha vysoký obsah fytochemikálií, môže znížiť riziko vzniku určitých typov rakoviny. Žerucha a ostatné kapustovité zeleniny obsahujú glukozinoláty, ktoré sa aktivujú na zlúčeniny nazývané izotiokyanáty, keď sú rozhryzené. Izotiokyanáty zahŕňajú chemikálie, ako je sulforafán a fenetylizotiokyanát, ktoré chránia pred rakovinou tým, že chránia zdravé bunky pred poškodením, inaktivujú karcinogénne chemikálie a blokujú rast a šírenie nádorov. Žerucha teda bráni vzniku rakoviny hrubého čreva, pľúc, prostaty, prsníka a kože.

    Žerucha je prospešná pre zdravie srdca

    Konzumácia žeruchy je prospešné pre zdravie srdca niekoľkými rôznymi spôsobmi:

    • žerucha obsahuje antioxidanty betakarotén, zeaxantín a luteín - nízke hladiny týchto karotenoidov sú spojené so srdcovým ochorením a vysokým krvným tlakom, vysoké hladiny karotenoidov nielen chránia pred vznikom srdcových ochorení, ale tiež znižujú riziko srdcového infarktu a mŕtvice
    • žerucha obsahuje diétne nitráty - ktoré zvyšujú zdravie krvných ciev znížením zápalu a znížením stuhnutosti a hrúbky ciev
    • žerucha znižuje cholesterol - čo pomáha zlepšiť zdravie srdca

    Žerucha udržuje zdravé kosti

    Žerucha obsahuje mnoho minerálov potrebných na zdravie kostí, vrátane vápnika, horčíka, draslíka a fosforu. Hoci vápnik je známy svojimi účinkami pre zdravie kostí, dôležitú úlohu zohrávajú aj horčík, vitamín K a draslík.

    Jedna šálka (34 gramov) žeruchy poskytuje viac ako 100% ODD vitamínu K. Vitamín K je zložkou osteokalcínu, proteínu, ktorý tvorí zdravé kostné tkanivo a pomáha regulovať premenu kostí.

    Žerucha podporuje imunitu

    Žerucha obsahuje 15 mg vitamínu C na šálku (34 gramov), čo je 20% ODD pre ženy a 17% pre mužov. Vitamín C je známy svojimi blahodarnými účinkami pre imunitné zdravie. Nedostatok vitamínu C súvisí so zníženou imunitnou funkciou a zvýšeným zápalom. Vitamín C zvyšuje imunitný systém zvýšením produkcie bielych krviniek, ktoré bojujú proti infekciám.

    Žerucha2

    Žerucha chráni oči

    Žerucha obsahuje luteín a zeaxantín, ktoré sú antioxidačnými zlúčeninami v skupine karotenoidov. Luteín a zeaxantín sú nevyhnutné pre zdravie očí, pretože ich chránia pred poškodením modrým svetlom, a sú tiež spojené z nižším rizikom vzniku makulárnej degenerácie a šedého zákalu. Okrem toho, vitamín C v žeruche je spojený s nižším rizikom vzniku šedého zákalu.

    Žerucha podporuje laktáciu

    Konzumácia žeruchy pomáha stimulovať prsné žľazy, aby začali produkovať mlieko u dojčiacich matiek. Vzhľadom k tejto mocnej vlastnosti, sú matky vyzvané, aby jedli potraviny obsahujúce žeruchu, aby sa uľahčila produkcia mlieka. Navyše, vzhľadom na vysoký obsah bielkovín a železa v žeruche, je ideálne podávaná po pôrode dojčiacim matkám.

    Žerucha podporuje trávenie

    Žerucha môže byť použitá ako preháňadlo pre pacientov trpiacich zápchou. Semená záhradnej žeruchy možno zmiešať s medom, ktorý sa používa na liečbu hnačky a úplavice (baktériálne ochorenie postihujúce črevá). Záhradná žerucha môže byť zmiešaná s horúcou vodou, ktorá sa používa na liečbu koliky, najmä u detí.

    Žerucha pomáha pri kožných problémoch

    Semená žeruchy môžete zmiešať s vodou a medom, aby sa vytvorila hustá pasta, ktorú môžete aplikovať na pokožku spálenú slnkom, na ošetrenie podráždenej kože, suchej kože a popraskaných pier.

    Žerucha bráni vypadávaniu vlasov

    Žerucha je vynikajúcim zdrojom bielkovín a železa a tak môže byť použitá na liečbu u ľudí trpiacich vypadávaním vlasov.
    Žerucha3

    Ako žeruchu pestovať a skladovať?

    Nutričná hodnota žeruchy sa začína okamžite po zbere zhoršovať. Preto jedným z najlepších spôsobov, ako maximalizovať zdravotné prínosy žeruchy, je pestovanie vlastnej žeruchy a zber podľa potreby. A najlepšie na tom je, že môžete ľahko pestovať žeruchu vnútri, kedykoľvek počas roka.

    Žerucha sa ideálne pestuje hydroponicky, čiže sa pestuje bez pôdy pomocou minerálnych živných roztokov vo vode. Na mokrú vatu, umiestnenú v plytkej miske, nasypte semienka žeruchy a uložte na slnečné miesto. Žerucha sa zvyčajne zberá do dvoch týždňov od kultivácie a môže sa skladovať umiestnením stoniek do nádoby s vodou a potom ju chladiť maximálne jeden týždeň.

    Ako žeruchu spracovať?

    Listy žeruchy majú chuť podobnú reďkovke. Jemne nasekaná sa pridáva do nátierok alebo do zeleninových šalátov, je možné pridať ju do omáčok alebo paštét. Využíva sa aj na zdobenie obložených mís. Neodporúča sa ju variť, pretože stráca všetky nutričné hodnoty.

    https://www.healthline.com/nut...

    https://www.healwithfood.org/h...

    https://globalfoodbook.com/15-...