Topinambur - 7 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Topinambur

    Topinambur, slnečnica hľúznatá alebo ľudovo zvaný židovský zemiak by nemal byť prehliadaný, pokiaľ ide o varenie. Hľuzy vyzerajú podobne ako korene zázvoru, so svetlohnedou šupkou, ktorá môže byť sfarbená do žltej, červenej alebo fialovej farby v závislosti od pôdy, v ktorej sa pestuje.

    Názov topinambur je odvodený od mena juhoamerického indiánskeho kmeňa Tupinamba, od ktorých ich v 16. storočí získali francúzski námorníci a kolonisti z Brazílie. Topinamburi sa najskôr pestovali ako okrasná rastlina a neskôr ako úžitková plodina. Od 18. storočia ich pestovanie vytlačili zemiaky.

    Obsah vitamínov a minerálov v topinabure

    Topinambur v 100 g obsahuje 72 kalórií, žiadne tuky, 17 g sacharidov (z toho 10 g cukry), 1,6 g vlákniny a 2 g bielkovín. Ďalej obsahuje vitamín A, B, C, D a z minerálnych látok draslík, horčík, vápnik, sodík, železo, meď a kremík. Topinambury sú veľmi vhodné pre diabetikov, pretože neobsahujú škrob, ktorého je mnoho v zemiakoch, ale diabeticky vhodný inulín.

    Topinambur upravuje hladinu cukru v krvi, je prebiotikum, reguluje krvný tlak, upravuje trávenie, bráni vzniku chudokrvnosti, podporuje zdravie vlasov, udržuje zdravé kosti.


    Topinambur1

    Topinambur - 7 účinkov na zdravie

    Topinambur upravuje hladinu cukru v krvi

    Kolísavé hladiny glukózy v krvi spojené s konzumáciou potravín s vysokým glykemickým indexom (GI) môžu významne zvýšiť riziko únavy, srdcových ochorení, zmenenej nálady, rezistencie a diabetu. Topinambur obsahuje glykemickú hodnotu 11 a považuje sa za potraviny s nízkym GI. To znamená, že topinambur poskytuje pomalý a stabilný vzostup a pokles hladín glukózy v krvi.

    Topinambur je prebiotikum

    Prebiotiká sú nestráviteľné vláknité zlúčeniny, ktoré stimulujú rast a/alebo aktivitu prospešných baktérií, ktoré kolonizujú gastrointestinálny trakt pôsobením ako substrát. Topinambur obsahuje veľa inulínu, ktorý stimuluje rast bifidobaktérií a bojuje proti škodlivým baktériám.

    Topinambur reguluje krvný tlak

    Topinambur má vysoký obsah draslíka a nízky obsah sodíka, čo znižuje krvný tlak. Jedna šálka hľuzy obsahuje 643 miligramov draslíka a iba 6 miligramov sodíka. Obsah vlákniny v topinambure je tiež užitočný pri zlepšovaní výkonu inzulínu v tele, čo pomáha pri znižovaní krvného tlaku.

    Topinambur upravuje trávenie

    Rozpustná aj nerozpustná vláknina v tejto hľuze zvyšuje objem potravy zadržiavaním vlhkosti v čreve. Štúdie naznačujú, že adekvátne objemové množstvo v strave pomáha znížiť problémy so zápchou. Vláknina v potrave tiež poskytuje určitú ochranu proti rakovine hrubého čreva odstránením toxických zlúčenín z čreva.

    Málokrvnosť1

    Topinambur bráni vzniku chudokrvnosti

    100 g čerstvého topinamburu obsahuje 3,4 mg alebo 42,5% železa, pravdepodobne najvyššie množstvo tohto stopového prvku medzi bežnými jedlými koreňmi a hľuzami. Nedostatočné množstvo železa v strave môže byť pre zdravie veľmi nebezpečné. V niektorých prípadoch môže nedostatok železa viesť k anémii, ktorá sa vyznačuje všeobecným pocitom únavy a slabosti spôsobeným nedostatkom zdravých červených krviniek na prenos kyslíka v tele.

    Topinambur podporuje zdravie vlasov

    Topinambur je dobrým zdrojom pre vlasy, pretože obsahuje výživné látky, ako je železo, meď a vitamín C. 100-gramov surových topinabmurov poskytuje takmer pätinu odporúčaného denného príjmu železa. Železo prenáša kyslík do vlasov, pričom udržiava zdravé vlasové folikuly. Dôkazy naznačujú, že vyčerpané zásoby železa patria medzi najčastejšie príčiny vypadávania vlasov u žien pred menopauzou. Podobne ako železo, aj meď pomáha zabrániť vypadávaniu vlasov a podporuje rast vlasov. Okrem toho sa meď niekedy používa ako ošetrenie na riedenie vlasov a predpokladá sa, že zintenzívni aj farbu vlasov a zabráni predčasnému šednutiu vlasov. Vitamín C je na druhej strane potrebný na syntézu kolagénu. Kolagén prispieva k zdravým vlasom tým, že posilňuje vlasové folikuly a udržuje zdravé cievy v pokožke hlavy. Vitamín C tiež podporuje vstrebávanie železa z potravín.

    Topinambur udržuje zdravé kosti

    Draslík je nevyhnutný pre dobré zdravie a je obzvlášť dôležitý pre zdravé srdce a správne fungujúce svaly. A čo viac, konzumácia topinamburov a iných potravín bohatých na draslík, zlepšuje zdravie kostí a dokonca znižuje riziko vzniku osteoporózy.

    Topinambur3

    Ako topinambur nakupovať?

    Vyberajte si skôr hladké, čisté, nepoškodené a pevné hľuzy s minimálnymi hrboľami. Vyhnite sa tým, ktoré majú vrásčitú šupku, mäkké škvrny a zelené plochy alebo výhonky.

    Ako topinambur skladovať?

    Topinambur by sa mal skladovať na chladnom, suchom a dobre vetranom mieste mimo dosahu svetla. Môžete ho skladovať aj v chladničke zabalené v papierovej utierke (aby absorbovala vlhkosť) a následke v plastovom sáčku, v priehradke na zeleninu. Takto vám vydrží až tri týždne (treba ho však priebežne kontrolovať).

    Ako topinambur spotrebovať?

    Topinambury môžeme konzumovať priamo so šupkou (pokiaľ ju poriadne umyjete, pretože čistenie je dosť náročné, alebo ich uvarte v šupke a potom sa budú čistiť lepšie) surové alebo varené, pečené, dusené, pripravené ako pyré alebo pridané do polievky. Môžeme ich tiež pridávať do miešaných zeleninových šalátov alebo ako prílohu k mäsu.

    https://www.dovemed.com/health...

    https://www.nutrition-and-you....

    https://www.nature-and-garden....

    https://www.thespruceeats.com/...

    https://www.rahabilitace.info/...