Mangold - 10 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Mangold

    Čoraz viac ľudí si uvedomuje, že nemusia mať na tanieri vždy iba mäso a že sú aj zdravšie a chutnejšie zložky potravy. Regály v obchoodoch so zeleninou sa prehýbajú a čoraz častejšie v nich nachádzame aj také druhy zeleniny, ktoré sme predtým vídali iba v lexikónoch.

    Jedným z nich je mangold, prastartá zelenina, ktorá však časom upadla do zabudnutia. Dnes ju opäť objavujeme a používame ako alternatívu k špenátu, kelu a iným druhom listovej zeleniny.

    Mangold je stonková listová zelenina, príbuzná cvikle, skôr je známy pod názvami repa zeleninová alebo listová cvikla a listami je príbuzný špenátu. Mangold je menej výdatný a oveľa citlivejší na chlad, preto nie je taký rozšírený ako špenát. Poznali ho už starí Rimania a zo severného Talianska sa jeho pestovanie rozšírilo na západ a severozápad od Francúzska a Švajčiarska.

    Obsah vitamínov a minerálov v mangolde

    Mangold obsahuje veľké množstvo kyseliny šťaveľovej, vlákniny, flavonoidy rutín a kvercetín, vitamíny A, B, C, E, K, z minerálnych látok obsahuje vápnik, železo, horčík, fosfor, draslík, zinok, sodík, selén, meď, mangán, omega 3 a omega 6 mastné kyseliny, biotín a betakarotén.

    Mangold odstraňuje tráviace problémy, odstraňuje nervozitu a únavu, lieči chudokrvnosť, spevňuje kosti a zuby,  chráni srdce, udržuje zdravé vlasy, pokožku i nechty, zlepšuje zdravie očí, atď.


    Mangold1

    Mangold - 10 účinkov na zdravie

    Mangold na trávenie

    Mangold obsahuje veľa vlákniny, ktorá má blahodárny vplyv na črevnú flóru. Vláknina viaže vodu a spolu s ňou aj tuky a toxíny, urýchľuje pasáž čriev a odstraňuje zápchu, plynatosť a pomáha pravidelne vyprázdňovať tráviaci trakt.

    Mangold odstraňuje nervozitu a únavu

    Čím sýtejšia je zelená farba, tým plodina obsahuje viac betakaroténu. Táto biologicky aktívna látka upokojuje nervový systém, odstraňuje stres, dodáva nám sviežosť, dobrú náladu a zlepšuje koncentráciu. Ak napoludnie zjeme 250 g mangoldu, ešte o piatej popoludní budeme svieži a vitálni.

    Mangold lieči chudokrvnosť

    Každých 100 g porcie mangoldu poskytne 10% odporúčaného denného príjmu železa. Denný príjem potravín bohatých na železo zvyšuje produkciu červených krviniek. V dôsledku toho je pravidelná konzumácia tejto zeleniny istým spôsobom prevencie alebo liečby anémie.

    Mangold spevňuje kosti a zuby

    Mangold je vynikajúcim zdrojom vápnika a vitamínu K, z ktorých oba sú kľúčovými živinami pri udržiavaní silnej kostrovej štruktúry. Približne 99% zásob vápnika v tele sa zhromažďuje v kostiach, kde sa vyžaduje udržanie minerálnej hustoty, sily a prevencie zlomenín. Vitamín K nevyhnutný pri znižovaní miery zlomenín, pretože spúšťa osteokalcín, hlavný nekolagénový proteín, ktorý pomáha pri tvorbe kostí. Navyše vápnik je podstatnou látkou pre zachovanie zdravých zubov.

    Mangold ochraňuje srdce

    Mangold je antihypertenzívum (pôsobí proti vysokému tlaku), pretože obsahuje stopové minerály, ktoré sú potrebné na podporu cirkulácie, zdravie krvných ciev, ako aj reguláciu tepu srdca. Mangold má rad antioxidantov, ktoré prospievajú srdcu viacerými spôsobmi. Má schopnosť znižovať hladiny zápalových faktorov, ktoré môžu zhoršiť vysoké hladiny cholesterolu, vysoký krvný tlak a riziko srdcového infarktu alebo mŕtvice.

    Mangold3

    Mangold má silné antioxidačné vlastnosti

    Mangold má vysoký obsah antioxidantov - obsahuje 13 druhov polyfenolových antioxidantov, 19 typov betaxantínových antioxidantov a 9 typov betacyanínov, ktoré bojujú proti voľným radikálom v tele, spomaľujú proces starnutia, podporujú obranyschopnosť a slúžia ako prevencia vzniku rakoviny.

    Mangold udržuje zdravé vlasy, pokožku i nechty

    Mangold obsahuje biotín, organickú zlúčeninu, ktorá je priamo spojená so zdravými vlasmi. Biotín stimuluje vlasové folikuly, zabraňuje rednutiu vlasov a dodáva vlasom lesk. Biotín chráni pokožku pred hubovými infekciami, akné, suchosťou a vyrážkami. Biotín posilňuje nechty a zlepšuje prietok krvi do nechtového lôžka, kde vzniká mnoho porúch nechtov.

    Mangold zlepšuje zdravie očí

    Mangold je bohatý na luteín a zeaxantín, dva karotenoidy, ktoré chránia sietnicu a rohovku pred poruchami súvisiacimi s vekom, ako je šedý zákal, glaukóm a makulárna degenerácia. Tieto karotenoidy absorbujú poškodenie spôsobené modrým svetlom, ktoré vstupuje do oka a zabraňuje tomu, aby spôsobil narušenie sietnice.

    Mangoldom proti cukrovke

    Mangold má schopnosť regulovať hladiny glukózy v krvi. Je ideálny pre diabetikov, jedincov s inzulínovou rezistenciou alebo metabolickým syndrómom a pre tých, u ktorých existuje riziko vzniku diabetu. Zelenina obsahuje flavonoidy, ktoré spomaľujú aktivitu alfa-glukozidázy v črevách. Toto spomalenie znižuje rýchlosť absorpcie glukózy prostredníctvom predĺženého času trávenia a predĺženého trávenia sacharidov. Preto zabraňuje rýchlemu nárastu cukru, ktoré sú pre diabetikov veľmi nebezpečné.

    Mangold ako prevencia rakoviny

    Rovnako ako mnoho listovej zelenej zeleniny, aj mangold má protirakovinové vlastnosti kvôli obrovskému množstvu antioxidantov, ktoré sú spojené s prevenciou rakoviny hrubého čreva. Mangold má tiež zlúčeniny, ktoré podporujú antimitotickú aktivitu na bunkách rakoviny prsníka.

    Mangold2

    Ako mangold nakupovať?

    Dovozový mangold sa u nás iba začína objavovať. Môžeme ho kúpiť v čerstvom stave začiatkom leta, a to iba od júna do júla. Listy by mali byť pevné a nepoškodené.

    Ako mangold skladovať?

    Mangold skladujeme v chladničke od 0 stupňov až do -5 stupňov a pri vlhkosti do 95% v plastovom vrecku. Takto vydrží až 10 dní.

    Ako mangold spotrebovať?

    Mangold je pomerne všestranná listová zelenina. Hrubé svetlé stonky spracujeme ako špargľu, listy aj so stonkami zasa ako špenát. Môžeme z neho uvariť polievku i pripraviť si z neho šalát, i zapekať plnené listy presne ako kelové.

    Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek

    https://www.naturalfoodseries...

    https://www.organicfacts.net/h...