Kaleráb - 10 účinkov na zdravie

Kaleráb

Farebné hlúbiky kalerábu pestovali v záhradkách už naše staré mamy a pre svoju jemnú, mierne ostrú chuť sú stále veľmi obľúbené. Kaleráb sa pestuje po celom svete, vrátane pohorí v trópoch.

Ako väčšina rastlín pochádza kaleráb z oblastí okolo Stredozemného mora, za druhé miesto pôvodu je udávaná oblasť Tibetu v Číne. V súčasnosti je kaleráb najviac rozšírený v strednej a západnej Európe, kam prišiel s expanziou Rímskej ríše. Vo vzhľadovo odlišnej podobe sa pestuje aj na severe indického subkontinentu a v Japonsku.

Kaleráb má vysoký obsah vitamínov skupiny B, napr. vitamín B6, biotín, niacín, kyselina nikotínová, pantoténová a listová, vitamín C, vitamín A a vitamín K, obsahuje tiež veľa vlákniny, je bohatým zdrojom selénu, sodíka, draslíka, horčíka, vápnika, mangánu, železa a fosforu.

Kaleráb posilňuje imunitný systém, pomáha predchádzať infekciám, posilňuje srdce, stimuluje okysličenie a dýchanie buniek, zlepšuje náladu, pomáha prekonávať stres, pomáha redukovať hmotnosť, zabezpečuje energiu a vitalitu, atď.

Kaleráb - 10 účinkov na zdravie

Kaleráb1

Kaleráb ako ochrana pred artériosklerózou

Ak mladý sladký kaleráb pokvapkáme olejom s obsahom vitamínu E, uvoľnený selén ochráni tuky v krvi pred vplyvom voľných radikálov a pomôže predchádzať artérioskleróze.

Kaleráb zlepšuje trávenie

Rovnako ako väčšina kapustovitej zeleniny, aj kaleráb je skvelým zdrojom vlákniny, ktorá môže zlepšiť trávenie. Vláknina pomáha presúvať potravu črevami, eliminuje zápchu, znižuje kŕče a nadúvanie a vo všeobecnosti zlepšuje kvalitu gastrointestinálneho systému a zároveň maximalizuje účinnosť príjmu živín.

Kaleráb bojuje proti cukrovke

Cukrovka je ako epidémia postihujúca tisíce ľudí na celom svete. Prevencia prostredníctvom správnej stravy a kontrola hladiny cukru v krvi je kľúčom k udržaniu zdravého života bez cukrovky. Kaleráb obsahuje vysoké hodnoty polyfenolov a glukozinolátov, ktoré sú protizápalové a negatívne ovplyvňujú diabetes. Fialový kaleráb má relatívne silnejšie schopnosti bojovať proti cukrovke ako zelený druh.

Kaleráb zabraňuje vzniku anémie

Okrem draslíka, sa skladá kaleráb aj zo železa. Významné hladiny železa, ktoré sa nachádzajú v kalerábe, idú ruka v ruke s obsahom draslíka, pretože železo pomáha zvyšovať červené krvinky v tele, čo je nevyhnutné na prevenciu anémie (nedostatok železa), ktorá sa vyznačuje slabosťou, únavou, bolesťami hlavy, poruchami žalúdka, dezorientáciou a celkovým zlyhaním imunitného systému.

Kaleráb nám zabezpečuje energiu a vitalitu

Kaleráb je bohatý na draslík a aj keď táto vlastnosť draslíka sa nehovorí príliš často, je to jeden z kľúčových hráčov v správaní svalov a nervov v tele. Pomáha nám pohybovať sa, dýchať, reagovať a fungovať každý deň. Ako taký, vysoký obsah draslíka v tejto zelenine z neho robí skvelý doplnok stravy, aby ste boli v skvelej forme, plní energie a vitality.

Kaleráb3

Kaleráb pre zdravé oči

Kaleráb je bohatým zdrojom karoténov, vrátane beta-karoténu, ktorý pôsobí ako antioxidačná zlúčenina v tele, najmä v očnej oblasti. Vitamín A môže pomôcť predísť makulárnej degenerácii a spomaliť alebo eliminovať výskyt šedého zákalu.

Kaleráb na pevné kosti

Ako starneme, naše kosti sa oslabujú, ale jeden z najlepších spôsobov, ako sa tomuto procesu vyhnúť alebo ho výrazne spomaliť, je jesť potraviny bohaté na minerály, ako je kaleráb, s vysokým obsahom mangánu, železa a vápnika.

Kaleráb podporuje metabolizmus

Pre tých, ktorí chcú regulovať svoj metabolizmus alebo majú pocit, že niečo v ich tele nefunguje správne, by mali vyskúšať kaleráb, ktorý je bohatým zdrojom vitamínov B, z ktorých mnohé hrajú kľúčovú úlohu v enzymatických procesoch v tele. Táto životne dôležitá sieť reakcií a procesov určuje, ako sú naše telá funkčné a efektívne.

Kalerábom proti rakovine

Podobne ako ostatné kapustovité zeleniny, aj kaleráb obsahuje glukozinoláty, ktoré sú zlúčeninami so silnými protirakovinovými vlastnosťami. Glukozinoláty sú zlúčeniny na báze síry, ktoré sú zodpovedné za vôňu a korenie niektorých druhov zeleniny. Glukozinoláty sú zodpovedné za chemické reakcie, ktoré tvoria biologicky aktívne zlúčeniny, ako sú indoly a izotiokyanáty. Tieto zlúčeniny spôsobujú apoptózu (smrť buniek) v rakovinových bunkách. Tieto zlúčeniny tiež zabraňujú bunkovým mutáciám, ktoré často vedú k rakovine. Pravidelné konzumovanie kalerábu preukázalo, že do značnej miery znižuje riziko rakoviny ústnej dutiny a pľúc.

Kalerábom na pokožku

Kaleráb spolu s jeho antioxidačnými vlastnosťami je tiež zdrojom vitamínu C, poskytuje až 62 mg vitamínu C na 100 gramov porcie. Vitamín C je posilňovač imunity, ktorý posilňuje telo zvnútra a podporuje tvorbu kolagénu v tele. Pomáha spomaliť proces starnutia a zabraňuje vzniku vrások a ďalších známok starnutia. Zdravé telo zahŕňa zdravú a žiariacu pokožku.

Kaleráb2

Ako kaleráb nakupovať?

Kalerábová sezóna trvá od júna do novembra, vyberáme si pevné, nepoškodené hlúbiky, dbáme na to, aby nemali prihrubé stonky, vtedy už môžu byť drevité. Preto radšej kupujeme nemšie kaleráby.

Ako kaleráb skladovať?

Kalerábové listy oddelíme od hlúbika umyte ich a vložte do uzatvárateľného sáčku spolu s vlhkou papierovou utierkou a vložte do chladničky. Takto vám vydržia cca týždeň. Hlúbik zbavíme všetkých nečistôt a skladujeme ho tak isto ako listy ale bez papierovej utierky a v najchladnejšej časti chladničky. Takto vydrží cca tri týždne. Kaleráb môžeme aj zmraziť, predtým je ho potrebné oblanšírovať 1 a pol minúty v horúcej vode, nechať vychladiť a tak uskladniť.

Ako kaleráb spracovať?

Všetky časti kalerábu je možné jesť, surové aj varené. Je výborný dusený, pečený, plnený, v polievke alebo guláši. Listy (zvyčajne varené) majú dokonca násobne viac vitamínu C a vápnika ako hľuzy.

Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek

https://cz.wikipedia.org/wiki/...

https://www.organicfacts.net/h...

https://www.naturalfoodseries....

https://www.garden.eco/how-to-...