Romanesco - 5 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Romanesco

    Romanesco, zvláštna hviezda, je brokolicovo-karfiolový hybrid plný vitamínov a minerálov a je takmer príliš pekný na jedenie. (Takmer)

    Romanesco, nazývané aj rímsky karfiol, pochádza zo severného Talianska a má nápadnú svetlozelenú farbu. Táto chladná sezónna zelenina je k dispozícii od jari do jesene a patrí do skupiny kapustovitej zeleniny (ako napríklad karfiol, kel, brokolica a kapusta), ale má svoj vlastný charakteristický tvar a sladkú orieškovú chuť.

    Romanesco má pevne zbalené kvietky, ktoré sú zoskupené do špicatých špirálovitých tvarov namiesto zaoblených ako brokolica a karfiol. Jedinečný vzhľad romanesca vychádza z matematiky – je to učebnicový príklad logaritmického tvaru nazývaného fraktál (hovorte matematikou pre nekonečne sa opakujúce vzory menších tvarov vytvárajúce jeden veľký tvar). V prípade romanesca je každý kvietok s hrotmi tvorený mnohými menšími bodkami, ktoré vytvárajú fascinujúci kaleidoskopický dizajn.

    Obsah vitamínov a minerálov v romanesco

    Romanesco je nielen vizuálne príťažlivé, ale je tiež plné živín, ako sú vitamíny A, C a K, vápnik a železo. Telo ľahšie absorbuje vápnik a železo z kapustovitej zeleniny ako je romanesco v porovnaní s inou zeleninou. Preto je obzvlášť dôležité ich zahrnúť, ak dodržiavate rastlinnú stravu, čo sťažuje získanie dostatočného množstva týchto minerálov z potravy. Romanesco má tiež vysoký obsah vlákniny na zníženie cholesterolu – v jednej šálke sú asi štyri gramy.

    Štúdie zaznamenali zníženie rizika vzniku kolorektálneho karcinómu a iných druhov rakoviny u tých, ktorí jedia viac kapustovitej zeleniny, ako je romanesco, brokolica a karfiol. To možno pripísať zlúčeninám, ktoré sa prirodzene nachádzajú v rastlinách tohto rodu nazývané glukozinoláty.

    Glukozinoláty sú biologicky aktívne zlúčeniny, ktoré sú vedľajšími produktmi síry a romanesco je bohaté na zlúčeniny obsahujúce síru. Glukozinoláty, ktoré sa uvoľňujú zo stien rastlinných buniek, keď sa rozkladajú žuvaním alebo spracovaním, tvoria rôzne zlúčeniny, ktoré pôsobia ako antioxidanty. Výskum zistil, že tieto zlúčeniny pomáhajú predchádzať aktivácii molekúl spôsobujúcich rakovinu v tele; tiež znižujú zápal spúšťaním detoxikačných enzýmov, ktoré odstraňujú voľné radikály a spúšťajú imunitné funkcie. Ukázalo sa tiež, že glukozinoláty majú antibakteriálne a protiplesňové vlastnosti, ktoré vám pomáhajú brániť sa infekcii.

    Romanesco v 62 g obsahuje 20 kalórií, 55,47 g vody, 1,88 g bielkovín, 0,54 g tukov, 0,56 g popola, 3,89 g sacharidov a 2 g vlákniny. Z minerálnych látok obsahuje vápnik, železo, hročík, fosfor, draslík, sodík, zonok, meď, mangán a selén. Z vitamínov obsahuje všetky vitamíny skupiny B, vitamín A, C a K, ďalej obsahuje mastné kyseliny a aminokyseliny.

    Uvedené denné hodnoty sú založené na príjme 2 000 kalórií. Denné hodnoty sa môžu líšiť v závislosti od vašich denných potrieb kalórií. Výpočty sú založené na priemernom veku 19 až 50 rokov a hmotnosti 88 kg.

    Romanesco - 5 účinkov na zdravie

    Romanesco - 5 účinkov na zdravie

    Romanesco - 5 účinkov na zdravie

    Romanesco udržuje zdravé oči

    Romanesco je nabitá vitamínom A, živinou, ktorú naše oči potrebujú na správne fungovanie. Vitamín A môže byť tiež užitočný pri znižovaní vekom podmienenej makulárnej degenerácie, ktorá vedie k problémom s očami a prípadne k slepote.

    Romanesco udržuje zdravé srdce

    Romanesco je bohaté na železo, ktoré pomáha zvyšovať tvorbu červených krviniek, zlepšuje krvný obeh a zdravie srdca. Zvýšená cirkulácia môže tiež pomôcť mozgu tým, že mu dodá viac kyslíka a živín.

    Romanesco bojuje s infekciou

    Romanesco obsahuje množstvo antioxidantov, vitamínov a minerálov, ktoré môžu pomôcť telu bojovať proti infekciám a chorobám.

    Romanesco znižuje riziko rakoviny

    Vláknina a antioxidanty v Romanesco pomáhajú chrániť pred voľnými radikálmi, ktoré môžu viesť k rakovine a iným zdravotným problémom.

    Nadmerná konzumácia zeleniny patriacej do čeľade kapustovitej pomáha okrem iného znižovať riziko vzniku rakoviny pľúc a žalúdka. Príliš častá konzumácia tejto zeleniny môže znížiť pravdepodobnosť metastázujúcej rakoviny u časti pacientov.

    Ak má niekto diagnostikovanú rakovinu, mal by v ideálnom prípade doplniť konzumáciu brokolice, karfiolu, romanesca, kapusty, kelu a žeruchy, pretože to pomôže udržať rast nádoru pod kontrolou.

    Romanesco posilňuje tráviaci trakt

    Vďaka úžasnému množstvu prírodnej vlákniny má Romanesco dlhú cestu pri zvládaní cholesterolu a cukru v krvi. Rovnako ako brokolica a karfiol, aj Romanesco robí zázraky v trávení a odstraňovaní odpadu z tela.

    Ako romanesco spotrebovať?

    Ako romanesco spotrebovať?

    Ako romanesco nakupovať?

    Hľadajte romanesco, na ktorom sú stále chrumkavo vyzerajúce listy – znak sviežosti. Hlava romanesca by mala byť jasne zelená a mala by byť pevná a ťažká.

    Ako romanesco skladovať?

    Metódy varenia a skladovania ovplyvnia hladiny protizápalových zlúčenín a vitamínov v romanescu. Keď budete doma, uložte romanesco do plastového vrecka v chladničke a zjedzte ho do týždňa od nákupu, aby ste využili maximálny obsah glukozinolátov. Znížte straty živín počas varenia pečením alebo pražením – varenie môže spôsobiť vylúhovanie vo vode rozpustných vitamínov C a B do varnej tekutiny.

    Ako romanesco spotrebovať?

    Kľúčom k príprave romanesca je neprevariť ho. Najlepším spôsobom, ako zachovať jeho veľkolepý tvar – a vyhnúť sa jeho premene na kašu – je opekať alebo grilovať vo veľkých kúskoch. Jeho pevná textúra dobre znáša vysoké teplo, čo tiež zvýrazní prirodzene sladkú chuť romanesca. Podávajte pečené romanesco nakrájané na štvrtiny ako prílohu, opečte menšie kúsky na pridanie do cestovín alebo blanšírujte ružičky a použite ako predjedlo na zvýšenie wow faktora na vegetariánskom tanieri.

    zdroj: besthealthmag.ca, healthbenefitstimes.com

    zdroj obrázky: healthbenefitstimes.com