Slivky - 10 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Slivky

    Pod pojmom slivky zahŕňame tzv. pravé slivky (zašpicatené modré), slivky (guľovité modré), mirabelky (zlatožltej farby a veľké len ako čerešne) a ringloty (okrúhle zelenožlté alebo červenomodré až hnedé). Všetky predstavujú výborné chuťové obohatenie nášho jedálnička aj zdroj drahocenných zložiek.

    Slivka pochádza z Kaukazu, odkiaľ sa potom rozšírila do celého sveta. Ľudia jej pri rozširovaní pomáhali prenášaním odkopkov a slivka sa stala často pestovanou rastlinou. Jedny z najstarších kôstok našli archeológovia už v predhistorických sídliskách a vo vykopávkach z doby Rímskej ríše. Pôvodné slivky mali drobnejšie plody, ktoré sa skôr podobali dnešným trnkám. Na naše územie sa slivka dostala už v 5. storočí so slovanskými kmeňmi.

    Obsah vitamínov a minerálov v slivkách

    Slivky v 100 g obsahujú 45 kalórií, 0,3 g tukov, 11 g sacharidov (z toho 10 g cukry), 1,4 g vlákniny, 0,7 g bielkovín. Ďalej obsahujú organické kyseliny, triesloviny, dusikaté látky, vitamín A, všetky vitamíny skupiny B okrem B7 a B12, vitamín C, z minerálnych látok obsahujú draslík, meď, zinok, horčík, vápnik, sodík, fosfor a železo.

    Slivky pomáhajú v boji proti cukrovke, pomáhajú pri stavoch úzkosti, zvyšujú odolnosť proti stresu, pomáhajú udržiavať zdravé trávenie, bránia vzniku osteoporózy, udržujú zdravé srdce, pomáhajú redukovať hmotnosť, udržujú mladistvú pokožku, atď.


    Slivky1

    Slivky - 10 účinkov na zdravie

    Slivky pomáhajú v boji proti cukrovke

    Slivky majú antihyperglykemické účinky a pomáhajú v boji proti cukrovke. Konzumácia sliviek pomáha znižovať hladiny cukru v krvi a triglyceridov v tele. Flavonoidy prítomné v slivkách majú ochranný účinok proti inzulínovej rezistencii a pomáhajú zvýšiť citlivosť na inzulín v tele.

    Slivky na trávenie

    Slivky sú zdrojom vlákniny a spolu so zložkami sorbitol a izatín pomáhajú pri regulácii tráviaceho systému. Sušené slivky sú účinnejšie pri liečení porúch trávenia, ako je zápcha, v porovnaní s inými liekmi.  Sorbitol a izatín majú laxatívny účinok a podporujú vylučovanie tekutín z čriev a podporujú účinné prepláchnutie odpadu hrubým črevom.

    Slivky pomáhajú pri stavoch úzkosti

    Slivky nám poskytujú stopové prvky meď a zinok. Čo sa medi týka, priveľa tohto prvku spôsobuje neurotické stavy úzkosti, podráždenosť a depresie. Tu slivky pomáhajú obnoviť rovnováhu. Stačí týždňová kúra, pri ktorej skonzumujete 200 g sliviek denne a úzkosť a depresia sú preč.

    Slivky zvyšujú odolnosť proti stresu

    Slivky sú vynikajúci stimulátor metabolizmu sacharidov, majú teda priaznivý vplyv na nervovú sústavu, mentálnu sviežosť, výkonnosť a odolnosť proti stresu. Pomáhajú tiež odstraňovať poruchy koncentrácie.

    Slivky bránia vzniku osteoporózy

    Sušené slivky pôsobia anabolicky a antiresorpčne, čo pomáha udržiavať zdravé kosti. Flavonoidy, ktoré sú v nich prítomné, pomáhajú zastaviť zhoršenie kostných tkanív a predchádzať chorobám, ako je osteoporóza u žien po menopauze. Polyfenoly, spolu s obsahom draslíka, v sušených slivkách podporujú tvorbu kostí, zlepšujú hustotu kostí a zabraňujú úbytku kostnej hmoty spôsobenému nedostatkom vaječníkových hormónov. Pravidelná konzumácia sušených sliviek pomáha pri obnove kostnej hustoty, ktorá sa už stratila v dôsledku starnutia.

    Slivky2

    Slivky pomáhajú redukovať hmostnosť

    Slivky sú výborným podporným prostriedkom pri diétach, najmä prečisťujúcich. S pomocou sliviek poľahky zhodíme nejaké to kilo navyše. Majú tiež odvodňujúce účinky (obézni ľudia majú často v organizme liter aj viac vody navyše). Slivky v črevách viažu prebytočné tuky, takže sa už nemôžu vstrebávať a ukladať v podobe tukového tkaniva na bruchu, bokoch, zadku a stehnách.

    Slivky udržujú zdravé srdce

    Pravidelný príjem sušených sliviek pomáha pri podpore tekutosti krvi v artériách. Tento ochranný účinok pomáha pri prevencii rôznych srdcových porúch, vrátane aterosklerózy, srdcového infarktu a mŕtvice.

    Slivky posilňujú imunitu

    Slivky sú prospešné pri posilňovaní imunitnej ochrany tela v dôsledku prítomnosti vysokého obsahu vitamínu C. Tento vitamín podporuje odolnosť organizmu voči infekciám a zápalom. Slivky majú imunostimulačné zložky, ktoré podporujú produkciu oxidu dusnatého v tele, bránia vzniku metastáz nádorových buniek a sú cenné pri prevencii rôznych ochorení.

    Slivky chránia zdravie očí

    Slivky obsahujú vitamín A a betakarotén, ktoré sú prospešné pri udržiavaní zdravého zraku a prevencii vekom podmienenej makulárnej degenerácie. Karotenoidy, luteín a zeaxantín, ktoré sa v nich nachádzajú, sa nachádzajú v makulárnych tkanivách sietnice a poskytujú ochranu pred poškodením spôsobeným UV žiarením.

    Slivky udržujú mladistvú pokožku

    Slivky sú bohaté na vitamín C, spolu s ďalšími antioxidantmi, ktoré pomáhajú udržiavať zdravú, žiarivú a mladistvú pokožku. Konzumácia sliviek pomáha znižovať tmavé škvrny a vrásky v dôsledku prítomnosti proti starnúcich živín. Výťažky zo sliviek sa používajú aj v rôznych výrobkoch na starostlivosť o pleť.

    Slivky3

    Ako slivky nakupovať?

    Pokiaľ máte možnosť, kupujte slivky od domácich pestovateľov, pretože v tých dovozových už nenájdete veľa vitamínov a navyše sú ošetrované voskmi a živicami, aby sa na regáloch krajšie leskli.

    Slivky by mali byť na dotyk mierne poddajné, nie tvrdé ani príliš mäkké, a mali by mať sladkú arómu. Vyhnite sa príliš mäkkým slivkám s modrinami.

    Ako slivky skladovať?

    Zrelé slivky môžete skladovať v chladničke. Tie tvrdšie nechajte v papierovom sáčku pri izbovej teplote niekoľko dní dozrievať.

    Ako slivky spotrebovať?

    Zo sliviek vyrábame kompóty, lekváre a môžeme ich sušiť. Sú veľmi obľúbené v kuchyni, plnia sa nimi ovocné knedlíky, lekvárom sa plnia buchty i koláče. Dozreté až prezreté plody sa nechávajú kvasiť a používajú sa na výrobu destilátov (slivovica).

    Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek

    https://www.organicfacts.net/h...