Hruška - 10 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Hruška

    Hrušky majú šťavnatú, lahodnú chuť, ktorá pripomína sladučký med. Mnohí konzumenti hrušiek ani nevedia, že osahujú látky s liečivým i preventívnym účinkom na rozličné zdravotné poruchy a ťažkosti.

    Hrušky pochádzajú z Ázie, ktorá je pravlasťou mnohých druhov ovocia a zeleniny. Hruška vyžaduje mierne a teplé podnebie, neznáša však veľké horúčavy. Najlepšie sa jej darí v klimaticky vyrovnaných oblastiach strednej Európy, a preto sa rýchlo stala typickým obľúbeným stromom našich záhrad. Neskoré jarné mrazíky počas kvetu znehodnocujú úrodu - plody sú tvrdé, drevité a kyslé. Hrušky nemôžeme skladovať po celý rok, preto sa k nám čoraz častejšie dovážajú z krajín južnej Európy, predovšetkým zo Španielska, Portugalska, Talianska a z južného Francúzska.

    Obsah vitamínov a minerálov v hruške

    Hruška obsahuje 84% vody, 15% sacharidov a obsahuje zanedbateľný proteín a tuk. V 100 g porcii (malá hruška) dodáva 15 gramov sacharidov, zanedbateľného tuku a bielkovín a 57 kalórií, pričom sú mimoriadne veľkým zdrojom vlákniny.

    Z vitamínov obsahuje vitamín A, vitamín B1-tiamín, B2-riboflavín, B3-niacín, B5-kyselina pantoténová, B6-pyridoxín, B9-kyselina listová, vitamín C, E, K, z minerálov obsahuje vápnik, železo, horčík, mangán, meď, fosfor, draslík, zinok.

    Hrušky odstraňujú poruchy trávenia, zbavujú telo voľných radikálov, znižujú krvný tlak, regulujú hospodárenie s vodou v organizme, zrúchľujú uzdravenie, zabraňujú vrodeným vadám, pomáhajú udržiavať zdravú pleť i vlasy, atď.


    Hruška2

    Hruška - 10 účinkov na zdravie

    Hruška na trávenie

    Hrušky sú mimoriadne veľkým zdrojom vlákniny. Jediná porcia hrušiek predstavuje 18% dennej potreby príjmu vlákniny a je veľmi silným činidlom na zlepšenie tráviaceho traktu. Väčšina vlákniny v hruškách je nerozpustný polysacharid, čo znamená, že pôsobí ako plnivo v črevách. Ďalej stimuluje vylučovanie žalúdočných a tráviacich štiav. To tiež reguluje pohyb čriev a znižuje šance na zápchu, rovnako ako hnačku. Charakter hruškovej vlákniny pomáha viazať sa na rakovinotvorné látky a voľné radikály v hrubom čreve a chráni orgán pred škodlivými účinkami.

    Hruška zbavuje telo voľných radikálov

    Rovnako ako mnoho iných druhov ovocia, hrušky sú bohaté na antioxidanty, ako je vitamín C, ktorý bojuje proti rôznym chorobám. Antioxidanty eliminujú voľné radikály, ktoré sa hromadia v tele po bunkovom metabolizme. Tieto voľné radikály zmutujú zdravú bunkovú DNA do rakovinových buniek a môžu spôsobiť množstvo ďalších zničujúcich stavov. Preto antioxidačné zložky vitamínu C, vitamínu A a flavonoidových zlúčenín, ako sú betakarotén, luteín a zeaxantín, ktoré sa nachádzajú v hruškách, môžu pomôcť zbaviť telo voľných radikálov.

    Hruška posilňuje imunitu

    Hrušky sú bohaté na antioxidanty a vitamín C, ktoré sú prospešné pre stimuláciu produkcie bielych krviniek. Tiež je známe, že podporujú imunitný systém, ktorý pomáha eliminovať stavy, ako je bežné prechladnutie, chrípka a iné mierne ochorenia.

    Hruška na zdravé srdce

    Hrušky sú skvelým zdrojom draslíka, čo znamená, že môžu mať významný vplyv na zdravie srdca, pretože draslík je dobre známy vazodilatátor. To znamená, že znižuje krvný tlak, čo znižuje namáhanie celého kardiovaskulárneho systému a sťažuje tvorbu alebo poškodenie zrazenín. Ďalej zvyšuje prietok krvi do všetkých častí tela, ktoré okysličujú orgány a podporujú ich účinnú funkciu.

    Nižší krvný tlak je tiež spojený s nižšou pravdepodobnosťou kardiovaskulárnych ochorení, ako je ateroskleróza, infarkty a mŕtvice.

    Hruška reguluje hospodárenie s vodou

    Draslík funguje ako regulátor tekutín v tele, čo znamená, že udržuje telo hydratované a zabezpečuje rovnováhu základných tekutín v bunkách a orgánoch. Bez draslíka by sa mnohé z našich základných funkcií buď spomalili, alebo úplne zastavili.

    Hruška

    Hruškou proti málokrvnosti

    Pre pacientov trpiacich anémiou alebo inými minerálnymi nedostatkami môžu byť hrušky veľmi nápomocné v dôsledku vysokého obsahu medi a železa v nich. Meď uľahčuje a zlepšuje príjem minerálov do systému a zvýšená hladina železa znamená, že sa zvyšuje syntéza červených krviniek. Železo je dôležitou súčasťou hemoglobínu a anémia je iný názov pre nedostatok železa. Môžete zabrániť únave, kognitívnym poruchám, svalovej slabosti a poruche orgánových systémov tým, že konzumujete potraviny s vysokým obsahom železa a medi, ktoré sa nachádzajú vo významných množstvách v hruškách.

    Hruška zrýchľuje uzdravenie

    Vitamín C je nevyhnutnou súčasťou syntézy nových tkanív v rôznych orgánoch a bunkových štruktúrach tela. To udržuje hladký metabolizmus tela a zabezpečuje, že všetky funkcie fungujú správne. Okrem toho, hojenie rán sa urýchli s vysokými hladinami kyseliny askorbovej, ktoré poskytujú hrušky. 

    Hruška bráni vrodeným vadám

    Ďalšou hodnotnou nutričnou zložkou hrušiek je kyselina listová. Kyselina listová pozitívne koreluje so znížením defektov nervových trubíc u novorodencov. Takže konzumácia ovocia bohatého na kyselinu listovú, ako napríklad hrušky, môže chrániť zdravie a šťastie dieťaťa.

    Hruška zlepšuje zdravie kostí

    Vysoký obsah minerálov v hruškách zahŕňa horčík, mangán, fosfor, vápnik a meď. Tieto prostriedky pomáhajú znižovať stratu minerálov v kostiach a oslabujúce stavy, ako je osteoporóza a celková slabosť tela v dôsledku nedostatku podpory z kostí.

    Hruška na pleť a vlasy

    Jedným z najuniverzálnejších vitamínov v ľudskom tele je vitamín A. Hrušky majú vysoký obsah vitamínu A a jeho ďalších zložiek, ako je luteín a zeaxantín. Pôsobením ako antioxidanty a tiež účasťou na mnohých enzymatických reakciách a funkciách orgánov môžu hrušky znížiť účinky starnutia na pokožku, ako sú vrásky a vekové škvrny. Tieto silné plody tiež znižujú šance na vypadávanie vlasov.

    Hruška3

    Ako hrušky nakupovať?

    Vzhľadom k tomu, hrušky dozrievajú zvnútra von, najlepší spôsob, ako posúdiť zrelosť je "skontrolovať krk" - použijeme jemný tlak palca na krk alebo koniec stopky hrušky. Ak to vedie k miernemu tlaku, potom je hruška zrelá, sladká a šťavnatá. Ak je pevná, ponechajte hrušku pri izbovej teplote a denne kontrolujte krk, či už nie je zrelá.

    Ako hrušky skladovať?

    Zrelé hrušky je optimálne skladovať v chlade, nezakryté v jednej vrstve, kde majú trvanlivosť 2 až 3 dni. Nezrelé hrušky môžeme skladovať pri izbovej teplote až do dozrenia.

    Ako hrušky spotrebovať?

    Hrušky sa konzumujú čerstvé, konzervované, zavárané, spracované na šťavu a sušia sa. Môžeme ich použiť do koláčov, ovocných šalátov. Šťava môže byť tiež použitá v želé a lekvároch, zvyčajne v kombinácii s inými plodmi, vrátane bobúľ. Fermentovaná hrušková šťava sa nazýva hruškový mušt a vyrába sa spôsobom, ktorý je podobný ako jablčný mušt. Milovníci dobrej pálenky vedia, že z hrušiek sa pripravujú aj jemné destiláty a likéry.

    Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek

    https://www.organicfacts.net/h...

    https://en.wikipedia.org/wiki/...