Jablko - 10 účinkov na zdravie

Vitamíny obsiahnuté v jablku spomaľujú proces starnutia nášho organizmu. Stačí skutočne jedno jablko denne a budeme sa cítiť aj vyzerať lepšie. Jabloň je u nás najrozšírenejším ovocným stromom a je právom považovaná za najstarší ovocný strom. A práve preto by sme mali čo najviac konzumovať naše sezónne ovocie - jablko. Denná odporúčaná dávka je aj niekoľko jabĺk denne, minimálne však jedno.

Jablká a ich vplyv na zdravie

Jablká

Bohužiaľ obľuba jabĺk neustále upadá, pretože trh ponúka stále nové druhy ovocia, ktoré nás lákajú viac svojou exotičnosťou a nevšednosťou. Zoznam kladov jablka je ale natoľko obsiahla, že je veľká chyba, keď toto voňavé ovocie nezahrniete do vášho jedálnička.

Jablko - 10 účinkov na zdravie

Jablko podporuje trávenie

Máte problémy so zápchou? Vyrieši to jablko! Príčinou jeho schopnosti predchádzať zápche a liečiť ju, je zrejme zvláštna kombinácia vlákniny a ovocných kyselín. Ak si dáte jablko jemne podusené, pomôže vám zastaviť hnačku. Postará sa o to pektín, ktorý brzdí rozvoj škodlivých mikroorganizmov v črevách a zároveň dokáže viazať a odvádzať z tela aj časť nebezpečných ťažkých kovov. Jablká urýchľujú trávenie a prečisťujú organizmus, preto sú vynikajúcou prevenciou proti vzniku rakoviny hrubého čreva a konečníka. Tým, že podporujú trávenie a vylučovanie škodlivých látok, pomáhajú aj pri problémoch s kĺbmi. Zrejme je to vďaka ovocným kyselinám, antioxidačnému pôsobeniu flavonoidov a schopnosti pektínu zvyšovať vylučovanie. Surové jablká obsahujú veľa tráviacich enzýmov, ktoré sú zase dobrým prostriedkom proti hemoroidom. Pretože jablká zvyšujú vylučovanie moču a znižujú tvorbu kyseliny močovej, sú prospešné aj pri dne a chorých obličkách.

Jablko proti infarktu aj stresu

Deň je vám krátky a strácate nervy? Potom je správny čas na jablko, ktoré priaznivo vplýva na nervový systém a je vhodné aj proti nespavosti. Privoňať k jablkovému koláču alebo k hrnčeku pariaceho sa horúceho jablkového čaju je ako ocitnúť sa na chvíľu v detstve. Jablko má silné aromatické látky a práve vzhľadom na výskumy možno tvrdiť, že jablková koreninová zložka vyvoláva upokojujúce reakcie v organizme, čo následne znižuje krvný tlak a ochraňuje pred infarktom vznikajúcim z úzkosti. Lahodná aróma by vás preto mala sprevádzať najmä v stresových situáciách. Pred infarktom vás neochráni len vôňa, ale aj denná konzumácia dvoch až troch jabĺk.

Jablko pomáha znížiť hladinu cholesterolu

Dve až tri jablká denne počas niekoľkých mesiacov znižujú hladinu cholesterolu, lebo pektín absorbuje žlčové soli v črevách, a práve tie tvoria jednu zo základných zložiek, z ktorých si telo vyrába cholesterol.

Jablko a Artérioskleróza

Bohatým obsahom flavonoidov, najmä kvercetínu, zabraňujú ukladaniu cholesterolu v cievach a ich následnému zužovaniu. Flavonoidy tiež oslabujú priľnavosť krvných doštičiek, čím sa znižuje riziko trombózy alebo vzniku krvných zrazenín. Pravidelnou konzumáciou jabĺk môžeme predísť zužovaniu koronárnych artérií, a teda aj infarktu.

Blahodarný vplyv má aj množstvo minerálnych látok, najmä Draslík, Horčík (Magnézium), Fosfor, Vápnik (Kalcium), Železo, Síra a Mangán. Pomerne vysoký obsah draslíka môže napríklad znížiť riziko cievnej mozgovej príhody.

Výskumy v Japonsku, kde strava obsahuje veľké množstvo soli, dokázali, že tí, ktorí pravidelne jedia jablká, majú nižší krvný tlak ako zvyšok populácie. Jablká totiž neobsahujú takmer žiaden sodík, sú však bohaté na draslík.

Jablko znižuje pravdepodobnosť žlčových kameňov

Cholelitiáza (žlčové kamene) – Výskum so zvieratami ukázal, že jablká majú choleritický účinok (zvyšujú produkciu žlče v pečeni), uľahčujú jej prácu a zároveň znižujú pravdepodobnosť vytvárania žlčových kameňov. Jablká sa preto odporúčajú pacientom s vysokým rizikom cholelitiázy (najmä ženám medzi 40. a 50. rokom veku, ktoré majú viac ako dve deti) alebo ľuďom po operácii. Zrieďujú žlč a zabraňujú vytváraniu kameňov, nemajú však žiaden vplyv na už existujúce.

Jablko je vhodné aj pre diabetikov

Ani diabetikom nie je tento druh ovocia zakázaný, hoci v jednom plode je asi také množstvo cukru ako v troch kockách repného cukru. Naše odrody jabĺk obsahujú hneď niekoľko významných cukrov - glukózu, fruktózu, sacharózu. Vysoký je najmä obsah fruktózy. Tento jednoduchý cukor sa vstrebáva pomalšie, čím pomáha udržať stálu hladinu cukru v krvi. "Cukrovkári" by mali preto často zahryznúť do jablka.

Jablko pri nachladnutí, kašli, chrípke,

Pomoc pri nachladnutí, kašli, chrípke, rýchlejšie liečenie rán či popálenín, to sú neoceniteľné služby vitamínu C, na ktorý sú jablká tiež veľmi bohaté. Jeho obsah však závisí od druhu, zrelosti a kvality skladovania. Jedno stredne veľké jablko má toľko vitamínu C ako napríklad zväzok reďkoviek. Najviac ho obsahujú kyslé jablká.

Zaujímavosti o jablku

Jablka Na Strome

Jablká obsahujú veľa vitamínov

  • Aromatické látky z jabĺk, ak ich v organizme nezničíte inými látkami v potrave, prestupujú naším telom a uvoľňujú sa napríklad skrz vlasy a pokožku von. Ak pravidelne konzumujeme jablká, môže sa stať že budeme voňať po jabĺčkách.
  • Archeológovia zistili, že ľudia si pochutnávali na jablkách už 3500 rokov pred Kristom.
  • Jablčný strom rastie 4 až 5 rokov kým začne produkovať jablká. Potom môže strom dávať ovocie až 100 rokov.
  • Najobľúbenejší múčnik na svete je z jabĺk, jablkový závin.
  • Najznámejšie poviedky na svete s jablkami sú o Adamovi a o Eve.

Skladovanie Jabĺk

Jablka Skladovanie

Skladovanie jabĺk

Predpokladom pre uchovanie ovocia je čistota skladovacích priestorov. Každoročne pred zberom pivnicu vyčistite a prezrite regály. Jablká uskladňujte prehľadne, najlepšie v jednej vrstve, v latkových debnách alebo priamo v regáloch. Nemiešajte medzi sebou jednotlivé odrody, každá má totiž trochu inú dobu skladovateľnosti. Každý týždeň skontrolujte stav uskladnených jabĺk, napadnuté a hnilé odstráňte a zrelé vezmite na spotrebu. Dôkladná a pravidelná kontrola jabĺk sa vám vyplatí, uchováte ich tak, až do jari.

Ako jablká nakupovať

Vyhľadávajte jablká pevné na dotyk, bez hnedých škvŕn. Menšie druhy nebývajú prezreté tak často ako veľké. Naše jablká majú najlepšiu chuť, vôňu aj štruktúru na jeseň, v čase, keď dozrievajú. Mimo sezóny si kupujeme buď jablká dovážané, alebo skladované v chlade a v prostredí s chemicky zníženou hladinou kyslíka. Tým sa zabraňuje prirodzenému dozrievaniu a jablká vydržia niekoľko mesiacov bez toho, aby zmäkli. Ak kupujete jablká z neznámeho zdroja alebo chemicky ošetrené, je odporúčané ich minimálne dôkladne umyť, v lepšom prípade potom olúpať.

Výživové látky v jablku

  • Jablko obsahuje viac ako 30 minerálnych látok, napríklad vápnik, fosfor, železo alebo horčík, ktoré sú potrebné pre stavbu kostí.
  • Jablko ďalej obsahuje Vitamín A (Retinol), Vitamín B1 (Tiamín), Vitamín B2 (Riboflavín), Vitamín B6 (Pyridoxín), Vitamín B9 (Kyselina Listová) dôležitú pre tehotné ženy, Vitamín B12, Vitamín C (Kyselina L-askorbová), Vitamín E (tokoferol) a ďalšie.
  • Pomerne vysoký obsah draslíka robí z jabĺk veľmi vhodný liek na srdce. Draslík ďalej pomáha udržiavať správnu hladinu vody v tele, pôsobí na správnu funkčnosť obličiek a svalov.
  • Dietetický a zdravotný význam jabĺk je u nás stále nedocenený aj napriek tomu, že viac ako 20 minerálnych látok, vitamínov, enzýmov, ľahko stráviteľných jednoduchých cukrov, pektínu, hrubej vlákniny apod robí z jabĺk bohatý zdroj zdravia a energie. Jablká sú teda veľmi vhodné aj pre diabetikov.
  • Surové jablká obsahujú veľa dôležitých tráviacich enzýmov, ktoré pomáhajú tráveniu, šetria pankreas obsahom látok podobných inzulínu.
  • Ďalšou dôležitou látkou obsiahnutou v jablkách sú flavonidy - pigmentové látky, ktoré výrazne znižujú riziko srdcových chorôb.
  • Sladkou zložkou jablka je fruktóza - jednoduchý cukor, ktorý sa ale rozkladá spolu s jablkovou vlákninou v tele pomalšie, a udržuje hladinu cukru v krvi stabilnú. Fruktóza, ovocný cukor, v pečive často plne nahradí bežný cukor.
  • Jablká obsahujú veľmi málo tuku (0,4 g na 100g) a sú bez cholesterolu.
  • Jedno jablko obsahuje až 5g vlákniny.
  • Pektín obsiahnutý v jablkách nie je v žiadnom inom plode obsiahnutý v takom množstve.
  • Jablká sú zdrojom pozitívne pôsobiacich antioxidantov.
  • Vláknina zlepšuje činnosť čriev a čiastočne pomáha znižovať cholesterol. Vláknina je obsiahnutá hlavne v šupke. Pri konzumácii jabĺk ich, ak je to možné, zbytočne nešúpte, ochudobnili by ste sa o cenné látky.

Po jablkách nepriberiete, aj keď sa zdajú veľmi sladké. Majú totiž nízky obsah cukru a málo kalórií. Nie nadarmo je to ovocie, ktoré môžu do svojho jedálnička zahrnúť aj diabetici. Každé jablko obsahuje až 85% vody.

Jablká pomáhajú pri chorobách

zdroje:

http://www.rodina-peniaze.sk

http://anka48.wordpress.com

http://schudnut-ako.webnode.sk

http://www.byliny.sk