Papája - 10 účinkov na zdravie

Papaja

Papája

Pôvodnou domovinou papáje je vlhké tropické pásmo Strednej Ameriky a južné Mexiko, kde dorastá do výšky 2 - 10 metrov. Dnes sa pestuje v trópoch po celom svete. Nazýva sa aj stromový melón. Zrelosť plodu spoznáte podľa žltooranžovej šupky s hnedými fliačikmi. Dužina môže byť žltozelená, oranžová alebo lososovoružová. Chuť sa ponáša na čosi medzi broskyňou a ananásovým melónom.

Španieli nazývajú toto ovocie aj fruta bomba – vitamínová bomba. Papája je bohatým zdrojom vitamínu C. Už polovica sladkej a šťavnatej dužiny poskytne človeku dennú dávku vitamínu C. Okrem toho je bohatá na betakarotén, ktorý chráni organizmus pred voľnými radikálmi, podporuje vitalitu, obnovu buniek, priaznivo pôsobí (podobne ako mrkva) na zrak. Čo je dôležitejšie, dostupnosť betakaroténu z papáje je asi 3 krát vyššia ako z mrkvy a paradajok. V papáji nájdete aj stopy vápnika a železa. Papája obsahuje enzým papaín, ktorý pomáha pri trávení bielkovín. Vďaka nemu sa zlepšuje zásobovanie organizmu živinami a nezaťažuje sa množstvom odpadových látok. Okrem toho má papaín vlastnosti zmierňujúce bolesť, protizápalové účinky, využíva sa pri chronických hnačkách, vredových ochoreniach žalúdka a zlom trávení.

Papája - 10 účinkov na zdravie

Papájou na imunitu a zníženie stresu

Papája je jedným z najlepších plodov na posilnenie vašej imunity a zníženie vášho stresu. Funguje tým, že poskytuje množstvo vitamínu C a vitamínu A. Tieto dva vitamíny sú potrebné pre správnu funkciu zdravého imunitného systému. Okrem toho vitamín C reguluje tok stresového hormónu, kortizolu a zabraňuje zvýšeniu tlaku krvi v stresových podmienkach.

Papája na trávenie

Papaín, ktorý papája obsahuje má vlastnosti zmierňujúce bolesť, protizápalové účinky, využíva sa pri chronických hnačkách, vredových ochoreniach žalúdka. Papaín okrem iného stimuluje tvorbu tráviacich enzýmov.

Papájou proti rakovine

Papája je plná antioxidantov, ktoré zachytávajú voľné radikály a zabraňujú oxidácii buniek DNA. Papája je navyše jedným z najlepších potravinových zdrojov lykopénu. Lykopén preukázal antiproliferatívny účinok na rakovinové bunky in vitro. Zistilo sa, že regulovaný príjem plodov bohatých na lykopén, ako je papája, znižuje riziko rakoviny prostaty.

Papája pre zdravé srdce

Papája je vynikajúcim zdrojom antioxidantov obsahujúcich vitamín A, C a lykopén. Tieto antioxidanty inhibujú oxidáciu lipoproteínov s nízkou hustotou (LDL), ktorá je známym vinníkom aterosklerózy. Vysoký obsah vlákniny v papáji znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Okrem toho papája je bohatým zdrojom kyseliny listovej, vitamín pomáha znižovať homocysteín v tele. Homocysteín je aminokyselina spojená so zvýšeným rizikom kardiovaskulárnych ochorení.

Papája je protizápalová

V papáji existuje množstvo prírodných protizápalových fytochemikálií. Prvý proteolytický enzým, papaín, je bežný nesteroidný protizápalový liek. Po druhé, vitamín C znižuje zápal znižovaním hladín histamínu a podporuje tvorbu protizápalových látok, kortikosteroidov nadobličiek. Nakoniec papája je nabitá lykopénom, ďalším protizápalovým činidlom. Ako antioxidant lykopén znižuje bunkový oxidačný stres a tým modifikuje zápalovú odpoveď inhibíciou produkcie cytokínov prostredníctvom inaktivácie nukleárneho faktora-kB.

Papája1

Papája reguluje menštruačný cyklus

Jedenie čerstvej surovej papáje zvyšuje krvný obeh počas menštruácie. Pomáha pri stimulácii produkcie estrogénu a pomáha regulovať menštruačné cykly. Vezmite prosím na vedomie, že tieto výhody prinášajú len surové papáje, zatiaľ čo zrelá papája má malý účinok pri regulácii menštruačného cyklu. Najlepší spôsob, ako konzumovať surovú papáju je jesť zelený papájový šalát.

Papája lieči akné a popáleniny

Papája je účinná pri odstraňovaní akné. Proteolytické enzýmy papáje majú protiplesňové a antibakteriálne vlastnosti a redukujú výskyt akné. Betakarotén v papáji stimuluje tvorbu nových, zdravých kožných buniek a znižuje škvrny a červené miesta. Lykopén znižuje sčervenanie pokožky po expozícii slnka. Papainové a chymopapainové enzýmy papáje zlepšujú liečenie popálenin. Papain sa používa ako fytoterapeutická látka pri liečbe tlakových vredov, gangrénov, eschárov, popálenin a urýchľovania hojenia rán.

Papája chráni oči

Hladina karoténov, najmä luteínu a zeaxantínu, je pre vaše oči dobrá. Poskytujú ochranu pred UV svetlom, ktoré môže poškodiť sietnice našich očí. Štúdie ukázali, že dostatočný príjem luteínu a zeaxantínu znižuje riziko rozvoja degenerácie súvisiacej s vekom, čo je hlavná príčina slepoty.

Papája na chudnutie

Papáje obsahujú vitamíny B1, B2, B5, C, provitamín A, vitamín E, horčík a vápnik a enzým papaín, ktorý v ľudskom tele pomáha štiepiť bielkoviny na aminokyseliny. Papája sa rovnako ako ananás v rozumnej miere odporúča pri boji s nadváhou.

Papája a bielkoviny

Papájové enzýmy sú vlastne prírodné lieky. Papaín štiepi bielkoviny z potravy na aminokyseliny (najmenšie stavebné látky bielkovín). Genetické výskumy priniesli nové poznatky v oblasti hodnotenia významu metabolizmu bielkovín: za všetko, čo sa v organizme deje a čo určuje telesné a mentálne zdravie, sú zodpovedné bielkoviny. Všetky ostatné živiny mastné kyseliny, vitamíny, stopové prvky a ďalšie, sú iba podporné prostriedky metabolizmu bielkovín. U mnohých ľudí sa už po 35. roku života prejaví nedostatočná tvorba kyseliny chlorovodíkovej v žalúdku a proteolytických enzýmov v pankrease. Výsledkom je horšie chemické spracovanie bielkovín a ich sťažené využitie v organizme na jednej strane a nadbytok nestrávených a nevstrebaných bielkovín v hrubom čreve - to vedie k premnoženiu hnilobných baktérií a k produkcii jedovatých látok priamo v čreve na strane druhej. Papájové enzýmy môžu byť v takýchto prípadoch užitočným pomocníkom.

Papája2

Ako papáju nakupovať?

Papája je úplne zrelá, keď je jasne žltá. Vyberte si papáje, ktoré sú pevné, poddajné pre jemný tlak, majú hladkú pokožku a na svoju veľkosť sú ťažké. Vyhýbajte sa papájam, ktoré majú škvrny, rezy a sú príliš mäkké. Ak si kúpite zelenú papáju treba ju nechať dozrieť pri izbovej teplote.

Ako papáju skladovať?

Papáju skladujeme v chladničke v tmavom priečinku na zeleninu, ale nie pridlho. Rozkrojený plod urýchlene skonzumujeme.

Ako papáju spracovať?

Najjednoduchší spôsob komzumácie je rozkrojiť papáju na polovice a dužinu vyjesť lyžičkou. Do ovocného či zeleninové šalátu, dezertov alebo na prípravu šťavy ju môžeme ošúpať a nakrájať na kolieska alebo na kúsky. Drobné čierne semienka nie sú jedlé.

Injekcie z papáje aplikované priamo do chrbtice pomáhajú uvoľniť zablokované platničky. Papája je pre svoje účinky súčasťou kozmetických prípravkov (masiek, čistiacich peelingov, šampónov, penových kúpeľov).

Soňa Štubňová

Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek, s. 56

https://appreciategoods.com/pa...

https://www.ireceptar.cz/zdrav...

https://zdravi.peknetelo.eu/ex...