Banán - 10 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Banán

    Banán patrí medzi najobľúbenejšie druhy ovocia. Je raz-dva ošúpaný, rýchlo sa zje, rýchlo zasýti a súčasne nám dodáva množstvo výživných látok.

    Rovnako ako mnoho iných chutných druhov ovocia, aj banán pôvodne pochádza z Ďalekého východu. Naši predkovia však už veľmi dávno zistili, že toto ovocie možno pestovať aj v Afrike, Južnej Amerike a v každej teplej a vlhkej oblasti. A tak sa banány vydali na cestu okolo sveta.

    Banánovník rastie jeden a pol roka, potom sa na ňom urodí asi dvesto plodov. Banány sa zberajú nezrelé a v chladených priestoroch lodí pri teplote asi 13 stupňov sa dopravujú do celého sveta. Keď úplne dozrejú, dostávajú sa na pulty obchodov a na naše stoly.

    Obsah vitamínov a minerálov v banáne

    Každý banán má len asi 105 kalórií a skladá sa takmer výlučne z vody a sacharidov. Banány majú veľmi málo bielkovín a takmer žiadny tuk. Ďalej obsahujú draslík, horčík, meď, železo, mangán, vlákninu, vitamín A, vitamín B6, vitamín B9, vitamín C.

    Banán dodáva výživu bunkám, chráni pred rakovinou hrubého čreva, pomáha udržiavať zdravé srdce, je výborný pre športovcov, znižuje hladinu cholesterolu v krvi, bojuje proti chorobám i tuku, atď.

    Banan

    Banán - účinky na zdravie

    Banán - 10 účinkov na zdravie

    Banán ako výživa buniek

    Minerálny látka draslík zabezpečuje, aby bunky v našom organizme mali dostatok tekutín a aby dobre fungovali. Nedostatok draslíka často spôsobuje srdcové problémy, malátnosť alebo podráždenosť. Ľudia, ktorí veľa solia, mali by mať stravu bohatú na draslík, aby sa v ich organizme zachovala rovnováha medzi draslíkom a sodíkom.

    Banán na trávenie

    Stredne veľký banán má asi 3 gramy vlákniny a obsahujú dva hlavné druhy vlákniny:

    • pektín - znižuje dozrievanie banánov a pomáha chrániť pred rakovinou hrubého čreve
    • odolný škrob - nachádza sa v nezrelých banánoch, uniká tráveniu a končí v hrubom čreve, kde sa stáva potravou pre prospešné baktérie v črevách

    Banán pre zdravé srdce

    Draslík je minerál, ktorý je nevyhnutný pre zdravie srdca - najmä kontrolu krvného tlaku. Banány sú veľkým zdrojom draslíka. Jeden stredne veľký banán (118 gramov) obsahuje 9% ODD.

    Strava bohatá na draslík môže pomôcť znížiť krvný tlak a ľudia, ktorí jedia veľa draslíka, majú až o 27% nižšie riziko srdcových ochorení. Banány navyše obsahujú slušné množstvo horčíka, ktorý je tiež dôležitý pre zdravie srdca.

    Banán dobrý pre športovcov

    Banány sa často označujú ako dokonalé jedlo pre športovcov, najmä kvôli ich minerálnemu obsahu a ľahko stráviteľným sacharidom. Konzumácia banánov môže pomôcť znížiť svalové kŕče a bolesť, ktoré postihujú až 95% celkovej populácie.

    Dôvodom kŕčov je do značnej miery neznáma, ale populárna teória obviňuje zmes dehydratácie a elektrolytovej nerovnováhy. Banány poskytujú vynikajúcu výživu pred, počas a po vytrvalostnom cvičení.

    Banána pomáha bojovať proti chudokrvnosti

    Vzhľadom na vysoký obsah železa v banánoch, sú dobré pre tých, ktorí trpia anémiou. Anémia je stav, pri ktorom dochádza k poklesu počtu červených krviniek alebo hemoglobínu v krvi. To vedie k únave, dýchavičnosti a bledosti. Preto by banány mali konzumovať osoby s týmito problémymi.

    Banány2

    Banán pôsobí upokojujúco na nervy

    Okrem vitamínu B9 na zvýšenie nálady majú banány aj tryptofán, „prekurzor serotonínu,“ a serotonín môže byť najdôležitejšou chemickou látkou v mozgu, pretože je prirodzeným antidepresívom a môže liečiť úzkosť a nespavosť, ako aj iné náladové problémy, ako je únava, podráždenosť, nepokoj, hnev a agresia. Banány majú tiež norepinefrin, ktorý reguluje našu odozvu, ktorá pomáha regulovať stres. Je to optimálny, prirodzený, reálny spôsob, ako podporiť pozitívne nálady a pomôcť predísť depresii.

    Banánom proti tukom

    Banány majú 12 mg cholínu, vitamínu B, ktorý pôsobí priamo na gény, ktoré spôsobujú ukladanie tukov v bruchu. (Jedným z dôvodov ťažkých konzumentov alkoholu, že majú nafúknuté brucho je to, že alkohol vyčerpáva cholín, čo spôsobuje nárast telesnej hmotnosti v pečeni.) Banán tomu bráni.

    Banán udržuje stabilnú hladinu cukru v krvi

    Banány sú z mnohých dôvodov veľkým zdrojom výživy! Konzumácia bielkovín a zdravého tuku s banánmi spomalí absorpciu cukru z banánov do krvného obehu. To je najúčinnejšia stratégia na udržanie stabilnej hladiny cukru v krvi, čo znamená konzistentné hladiny energie a úbytok hmotnosti (keďže stabilná hladina cukru v krvi umožňuje pankreasu vylučovať glukagón, hormón spaľujúci tuk).

    Banán znižuje hladinu cholesterolu v krvi

    Ak ste nedávno jedli v reťazcoch rýchleho občerstvenia, pravdepodobne ste spotrebovali transtuky - druh tuku, ktorý zvyšuje hladinu LDL („zlého“ cholesterolu). Predtým, než sa pojdete najesť do takéhoto zariadenia, zjedzte banán. Banány obsahujú fytosteroly, čo sú zlúčeniny, ktoré majú účinky na LDL cholesterol. 

    Banán bojuje proti chorobám

    Aj keď banány nemajú vitamín A, môžu ešte pomôcť zmierniť nedostatok vitamínu A. Ako? Sú bohaté na tri rôzne typy karotenoidov (provitamín A karotenoidy, betakarotén a alfakarotén), ktoré telo v skutočnosti premieňa na vitamín A. Potraviny obsahujúce vysoké hladiny karotenoidov chránia pred chronickými ochoreniami, vrátane niektorých druhov rakoviny, kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky.

    Banány3

    Ako banány nakupovať?

    Pri kúpe si vyberáme pevné žlté banány, bez poškodení či hnedých škŕn. Takéto banány rýchlo podliehajú skaze. Nazelenalé plody zasa nebývajú dosť sladké ani aromatické. Vyhnite sa banánom, ktoré majú sivý odtieň. To je znamenie, že banány boli chladené, čo narúša správne dozrievanie.

    Ako banány skladovať?

    Banány skladujeme pri izbovej teplote, treba sa vyhnúť priamemu slnečnému svetlu. Banány nikdy neskladujeme v plastových sáčkoch, pretože spôsobujú hnilobu ovocia. Jedzte banány podľa toho, ako sa škvrny vyvíjajú na koži, ale skôr, ako sú prezreté.

    Ako banány spotrebovať?

    Banány sú skvelým doplnkom jogurtov, cereálií a smoothies. Môžete ich dokonca použiť namiesto cukru pri pečení a varení.

    Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek

    https://www.healthline.com/nut...

    https://food.ndtv.com/food-dri...

    https://www.eatthis.com/benefi...