Pomaranče - 10 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Pomaranče

    Žiadne iné plody nemajú také ďalekosiahle účinky na zdravie ľudí ako práve pomaranče. Preto by ste ich mali konzumovať denne alebo piť ich šťavu, a to buď počas jedla alebo medzi jedlom.

    Obsah vitamínov a minerálov v pomarančoch

    Pomaranče pochádzajú z Číny a do Európy sa dostali okolo roku 400. Pomaranče sú veľmi šťavnaté, lebo obsahujú veľa vody, až 87%. Bohaté sú najmä na vitamín C, ale aj vitamíny A, E, B1, B2 a B6 a bioflavonoidy. Pomaranč tiež obsahuje minerálne látky ako vápnik, draslík, fosfor, horčík, mangán, ale i dôležitú látku selén a vlákninu vo forme pektínu, ktorá podporuje trávenie. Okrem toho obsahujú aj kremík a mikroelementy.

    Existuje len málo druhov ovocia, pri ktorých sa alkalický (zásaditý) účinok pri prekyslení organizmu dostaví tak rýchlo ako u pomarančov.

    Pomaranče sa preslávili predovšetkým vysokým obsahom životne dôležitého vitamínu C. Vitamín C je hlavným motorom života buniek, každú sekundu sa podieľa na biliardách chemických metabolických reakcií. Dodáva vitalitu, osviežuje ducha, pomáha udržať štíhlosť, aktivizuje činnosť žliaz a v neposlednom rade stimuluje sexuálny život. Konzumácia pomarančov pôsobí ako prevencia cukrovky, mŕtvice, rakoviny a mnohých chronických ochorení.

    Jeden veľký pomaranč s hmotnosťou 200 gramov môže obsahovať celodennú potrebu vitamínu C pre osobu, ktorá nie je vystavená intenzívnemu stresu (75-90 miligramov pre ženu, 75-95 miligramov pre muža). Pomaranče sú ideálne pre deti, mládež, ale najmä pre starších ľudí.

    Prítomné flavonoidy spolu s vitamínom C pomáhajú zvyšovať odolnosť voči infekciám a výrazne posilňujú obranyschopnosť organizmu. Pomaranč ako významný antioxidant chráni človeka pred dôsledkami stresu, alkoholu, nedostatku spánku a vplyvu toxických látok z prostredia.

    Treba si však dopriať aspoň jeden väčší alebo dva menšie pomaranče denne. Niektorí jedinci sú však na tento druh ovocia precitlivení, a alergickú reakciu môžu mať aj ľudia, ktorí často trpia úpornými bolesťami hlavy. Opatrné by mali byť aj mamičky, ktoré dojčia.

    Pomaranče3

    Pomaranče - 10 účinkov na zdravie

    Pôstná kúra a pomaranče

    Pri pôstnej kúre je pomarančová šťava najvhodnejšia. Strava zložená z dostatočného množstva pomarančov a pomarančovej šťavy, konzumovaná počas 3 až 6 dní (bez pridania akýchkoľvek iných potravín) sa ukázala byť veľmi užitočná. Takáto kúra má mimoriadne priaznivé účinky pre ľudské zdravie.

    Pomaranče na imunitu

    Pomaranče sú jedným z najvýdatnejších zdrojov stopového prvku selénu, ktorý pomáha zachovať prirodzenú imunitu a výrazne posilňuje obranyschopnosť organizmu. Vitamín C nás zas v zimnom období chráni pred chrípkou a prechladnutím.

    Pomarančom proti únave

    Nedostatok vitamínu C sa často prejavuje chronickou únavou v dôsledku zníženej intenzity látkovej premeny na 70% alebo ešte menej. To vedie k poklesu výkonnosti a koncentrácie. V takejto situácii jediný pomaranč môže mať skoro až zázračné účinky.

    Pomaranče chránia pred rakovinou

    Pomaranče obsahujú fytochemikálie, ktoré chránia pred rakovinou. Pomaranče sú bohaté na citrusové limonoidy, je dokázané, že pomáhajú bojovať proti mnohým druhom rakoviny, vrátane rakoviny kože, pľúc, prsníkov, žalúdka a hrubého čreva.

    Pomaranče na chudnutie

    Vďaka vysokému obsahu draslíka majú pomaranče odvodňujúce a lypolytické účinky (rozkladajú tukové "vankúšiky").

    Pomaranče aktivizujú všetky žľazy v organizme

    Dôležité žľazy ako hypofýza (mozgový podvesok) alebo dreň nadobličiek potrebujú veľa vitamínu C, a preto majú najvyššiu koncentráciu tohto vitamínu v celom organizme. Dostatočný príjem vitamínu C by mal byť teda pre každého samozrejmosťou.

    Pomaranče1

    Pomaranče na srdcové choroby a hypertenziu

    Pomaranče sú plné draslíka, minerálneho elektrolytu zodpovedného za správne fungovanie srdca. Keď sú hladiny draslíka príliš nízke, môže sa u vás vyvinúť abnormálny srdcový rytmus známy ako arytmia. Už konzumácia jedného plodu denne posilňuje srdce a cievy.

    Flavonoidy v tomto ovocí znižujú riziko srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice.

    Pomaranče na pokožku

    Antioxidačný vitamín C, ktorý je konzumovaný v prírodnej forme alebo aplikovaný lokálne, môže pomôcť bojovať proti poškodeniu pokožky spôsobenému slnkom a znečisteniu, znížiť vrásky a zlepšiť celkovú textúru pokožky. Vitamín C zohráva dôležitú úlohu pri tvorbe kolagénu, podporného systému pokožky.

    Pomarančmi proti zápche

    Pomaranče majú rozpustnú aj nerozpustnú vlákninu. To pomáha pri udržiavaní hladkého čreva a funkcie žalúdka a zabraňuje syndrómu dráždivého čreva. Okrem toho vláknina pomáha liečiť zápchu vo väčšom rozsahu.

    Pomaranče pre zdravie očí

    Pomaranče sú bohatým zdrojom karotenoidov. Vitamín A prítomný v nich hrá dôležitú úlohu pri udržiavaní zdravých slizníc v očiach. Vitamín A je tiež zodpovedný za prevenciu vekovej maskulárnej degenerácie, ktorá v extrémnych prípadoch môže viesť k slepote. Pomáha tiež očiam absorbovať svetlo.

    Ako pomaranče nakupovať?

    • na severnej pologuli začína ovocná sezóna v októbri a trvá do februára
    • čím je väčší pupok v oranžovej farbe, tým je sladší
    • kupujte len čerstvé ovocie, ktoré je pevné, ale poddajné miernemu tlaku
    • čerstvé pomaranče majú jasnú farbu, bez vrások na koži a sú pomerne ťažké k ich veľkosti
    • vyhnite sa príliš mäkkým pomarančom s bodkami a plesňou

    Ako pomaranče skladovať?

    • pomaranče je možné udržiavať pri izbovej teplote asi týždeň, ale ak ich udržujete v chladničke vydržia až dva týždne. Uchovávajte ich v nádobe na ovocie a umiestnite ich ďaleko od nadmernej vlhkosti, pretože majú tendenciu rýchlo plesnivieť vo vlhku
    • uchovávajte čerstvo odšťavený pomarančový džús v mraziaku pre neskoršie použitie
    Pomaranče2

    Ako pomaranče spracovať?

    Hrubá šupa chráni dužinu pred vysušením a stratou výživných látok. Prekrojené pomaranče urýchlene skonzumujte, lebo vitamín C vplyvom svetla rýchlo oxiduje. Dužina obsahuje veľa bioflavonoidov (rastlinné ochranné látky), ktoré chránia vitamín C pred oxidáciou a asi 20-krát zvyšujú jeho účinnosť. Je oveľa zdravšie jesť celé pomaranče, než iba piť šťavu.

    Pomaranče sú výborné s čakankovým šalátom alebo so šalátom zo stopkového zeleru, s jablkami, kivi, banánmi alebo s mandľami. Môžeme z nich urobiť lahodný ovocný krém alebo tvaroh. Pripravujeme z nich ovocné zmrzliny a aj klasický pomarančový džem, tradičná zložka anglických raňajok, si získava čoraz väčšiu obľubu aj mimo Britských ostrovov.

    Upozornenie

    Šupka obsahuje jedovaté látky! Pomarančovú šupku nestrúhame ani nekonzumujeme.

    Dr. Norman a W. Walker - Čerstvé ovocné a zeleninové šťavy, s. 45

    Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek, s. 54

    https://m.pravda.sk/vsi#!a=462...

    https://timesofindia.indiatime...