Čučoriedky - 10 účinkov na zdravie

Čučoriedky

Botanický názov čučoriedky je brusnica čučoriedková. Kríčky obsypané plnými tmavomodrými guľôčkami rastú v lesnom podraste. Majú vysoký obsah antokyanátov (prírodné farbivá), farbia ústa i zuby a zanechávajú škvrny aj na šatách.

Podobne ako mnoho iných druhov ovocia a zeleniny, aj čučoriedky pochádzajú pôvodne z Prednej Ázie, respektíve z južnej Európy. Čučoriedka je nenáročný nízky kríček, ktorému sa darí aj na chudobných pôdach, naopak, kultivované prostredie záhradiek neznáša. U nás rastú od nížin po 1300-1800 metrov nad morom. K významným európskym exportným krajinám tohto ovocia patrí Maďarsko, Poľsko, Francúzsko a Škandinávia.

Čučoriedky majú mimoriadne vysoký obsah karoténov, vlákniny, vitamínu C, vápnika. Obsahujú asi 85% vody a celý pohár obsahuje len 84 kalórií s 15 gramami sacharidov.

100 g čučoriedok (zrelých bobúľ) obsahuje: energia 42,1 kcal, voda 84,8 g, bielkoviny 0,6 g, tuk 0,6 g, uhľohydráty 7,4 g, balastné látky 4,9 g, vitamín A 6 mg, vitamín E 1,9 mg, kyselina listová 3 mg, vitamín C 30 mg, dusík 1 mg, vápnik 73 mg, draslík 13 mg, horčík 2 mg, fosfor 13 mg, železo 0,7 mg, zinok 0,1 mg.

Čučoriedky sú výborným prostriedkom proti hnačkám a črevným poruchám, zvyšujú vylučovanie môču a pomáhajú pri zápale močového mechúra, znižujú hladinu cholesterolu a krvných tukov, pôsobia preventívne proti infekciám, posilňujú imunitný systém, pomáhajú pri chudnutí, majú antibakteriálne účinky.

Čučoriedky3

Čučoriedky - 10 účinkov na zdravie

Čučoriedkami proti hnačke

Čučoriedky obsahujú látky s antibakteriálnymi účinkami (antokyaníny), ktoré sú veľmi účinné proti niektorým baktériám, napr. proti baktérii E. coli, ktorá je hlavnou príčinou mnohých gastrointestinálnych ochorení. Vysušené plody čučoriedok a mladé lístky používame pri hnačkových ochoreniach alebo žalúdočných ťažkostiach. Pri zbere plodov otrháme aj mladé lístky a na tienistom mieste ich rozložíme, aby sa vysušili. Následne si z nich pripravíme čaj.

Čučoriedky plné antioxidantov

Antioxidanty chránia bunky organizmu pred voľnými radikálmi - sú to nestabilné molekuly, ktoré môžu poškodiť vaše bunky a prispieť k starnutiu a chorobám, ako je rakovina. Čučoriedky majú najvyššiu antioxidačnú kapacitu zo všetkých populárnych druhov ovocia a zeleniny. Hlavné antioxidanty v čučoriedkach patria do rodiny polyfenolov antioxidantov nazývaných flavonoidy. Najmä jedna skupina flavonoidov - antokyaníny - je zodpovedná za mnohé z týchto prospešných účinkov na zdravie.

Čučoriedky proti stresu

Čučoriedky sú najchutnejším liekom proti stresu. Čím väčšmi sme stresovnaní, tým viac čučoriedok by sme mali konzumovať. Účinné látky v čučoriedkach majú upokojujúci vplyv na naše nervy.

Čučoriedky na imunitu

Čučoriedky majú mimoriadne vysoký obsah karoténov, ktoré chránia imunitný systém a bunky pred baktériami. Vysoká koncentrácia vitamínu C pôsobí preventívne proti infekciám a prechladnutiu. Tanín má protizápalové účinky a ničí baktérie.

Čučoriedky pomáhajú pri zápale močového mechúra

Čučoriedky zabraňujú šíreniu bakteriálnej nákazy (ktorá sa môže močovými cestami dostať do močového mechúra) a sú preto veľmi účinným pomocníkom v boji proti opakovaným infekciám močových ciest a zápalom močového mechúra. Okrem toho obsahujú látku, ktorá nedovoľuje baktériám zachytiť sa na sliznici močového mechúra a močovej rúry.

Čučoriedky1

Čučoriedky pre zdravé srdce

Oxidácia "zlého" LDL cholesterolu je rozhodujúcim krokom v procese srdcového ochorenia. Antioxidanty v čučoriedkach sú silne spojené so zníženými hladinami oxidovaného LDL cholesterolu. Preto sú čučoriedky veľmi zdravé a prospešné nášmu srdcu.

Čučoriedky znižujú krvný tlak

Niekoľko štúdií spája konzumáciu čučoriedok s výrazným znížením krvného tlaku. Vysoký krvný tlak je zaradený ako jeden z rizikových faktorov pre srdcové choroby, konzumácia čučoriedok denne môže byť jednoduchý a chutný spôsob, ako podporiť vaše zdravie srdca znížením tlaku.

Čučoriedky na mozog

Oxidačný stres môže urýchliť proces starnutia mozgu, čo negatívne ovplyvňuje funkciu mozgu. Toto ovocie chráni mozog pred následkami stresu, a taktiež môže znížiť riziko ochorenia mozgu v súvislosti so starnutím, ako je napr. Alzheimerova choroba alebo demencia. Podľa niektorých štúdií môžu čučoriedky výrazne zlepšiť pamäťové, ale i motorické schopnosti.

Čučoriedky na pokožku

Kolagén, podporný systém pokožky, sa silne spolieha na vitamín C a pomáha predchádzať poškodeniu pokožky spôsobenému UV žiarením, dymom, prachom a znečistením. Čučoriedky sú naplnené týmto zdravým vitamínom s jednou šálkou poskytujúcou 24% odporúčanej dennej dávky. Biologické látky z čučoriedok sa rýchlo dostávajú do krvného obehu, majú vitalizujúce a omladzujúce účinky.

Čučoriedky na chudnutie

Čučoriedka podporujú sýtosť, pomáhajú cítiť sa plne a redukujú brušný tuk. 100 gramov má asi 250 kilojoulov. Preto sú čerstvé, mrazené alebo sušené čučoriedky skvelé nízkokalorické občerstvenie.

Čučoriedky2

Ako čučoriedky nakupovať?

Najkvalitnejšie sú suché a pevné plody, mäkké a mokré čučoriedky sa rýchlo kazia. Sezónou čučoriedok je leto, nie sú lacné, keďže ich zber je veľmi náročný na čas, a tuzemské plody sú vždy lacnejšie ako dovozové. Ak chceme spojiť príjemné s užitočným, vyberieme sa s rodinou do lesa a čučoriedky pre vlastnú spotrebu si nazbierame sami.

Ako čučoriedky skladovať?

Čučoriedky nemôžeme dlho skladovať, preto ich musíme rýchlo spracovať alebo skonzumovať. Ak ich nespracujeme hneď vydržia aj v chladničke - najlepšie miesto na uloženie je na strednej alebo spodnej poličke, tu nám vydržia päť až desať dní.

Ako čučoriedky spracovať?

Čučoriedková sezóna nám prináša pôžitok v podobe lahodných ovocných dezertov, vlastných zaváranín či lekvárov, ovocných koláčov, toriet, nákypov, želé, štiav a jogurtov, môžme ich použiť na kašu z ovsených vločiek, na palacinky, smoothies alebo šaláty. Čučoriedky môžeme aj sušiť a použiť na čaj.

Klaus Oberbeil a MUDr. Christiane Lentzová - Ovocie a zelenina ako liek

Jedlo ako jed, jedlo ako liek

https://www.healthline.com/nut...

https://mamaaja.sk/clanky/mama...

https://www.captel.com/2018/07...