Mandle - 7 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Mandle

    Mandľa je listnatý strom, rastúci do výšky 4-10 m, s kmeňom až 30 cm v priemere, pôvodom zo stredomorských klimatických oblastí Blízkeho východu, ale široko pestovaný aj inde. Mandle sú tiež názov jedlého a široko pestovaného semena tohto stromu. Mandle sú kôstkové ovocie, pozostávajúce z vonkajšieho trupu a tvrdej škrupiny so semenom.

    Obsah vitamínov a minerálov v mandliach

    Mandle v 100 g obsahujú obsahujú 580 kalórií, 50 g tukov, 21,6 g sacharidov (z toho 4,4 g cukry), 0,7 g škrobu, 12 g vlákniny a 21,1 g bielkovín a množstvo aminokyselín. Ďalej obsahujú vitamín A, B a E, z minerálnych látok obsahujú mangán, horčík, fosfor, meď, zinok, železo, vápnik, draslík, selén a sodík.

    Mandle sú zdrojom antioxidantov, udržujú zdravé srdce, udržujú stabilnú hladinu cukru v krvi, pomáhajú redukovať hmotnosť, udržujú zdravé kosti a zuby, zlepšujú zdravie mozgu, udržujú zdravú pokožku.


    Mandle1

    POZOR! Mandle sú alergén

    Existujú potenciálne riziká spojené s konzumáciou mandlí. Alergia na mandle je vlastne celkom bežná. Príznaky alergie na mandle môžu zahŕňať: bolesti žalúdka alebo kŕče, nevoľnosť a zvracanie, problémy s prehĺtaním, hnačka, svrbenie, dýchavičnosť, ťažké dýchanie. Ak ste alergický na mandle, je dôležité, aby ste sa vyhli akýmkoľvek potravinovým produktom, ktoré ich môžu obsahovať. Mandle sa používajú na výrobu marcipánu a praliniek. Mandle sa tiež niekedy používajú v koláčoch, sušienkach, chlebe, čokoládách, zmrzline a niektorých likéroch.

    Mandle - 7 účinkov na zdravie

    Mandle sú fantastickým zdrojom antioxidantov

    Antioxidanty pomáhajú chrániť pred oxidačným stresom, ktorý môže poškodiť molekuly vo vašich bunkách a prispieť k zápalu, starnutiu a chorobám, ako je rakovina.

    Silné antioxidanty v mandliach sú prevažne koncentrované v hnedej vrstve kože. Z tohto dôvodu nie sú blanšírované mandle - tie s odstránenou šupkou - najlepšou voľbou zo zdravotného hľadiska.

    Mandle udržujú zdravé srdce

    Mandle, spolu s orechmi a semenami vo všeobecnosti, sú často spojené so zlepšenými hladinami krvných lipidov a sú dobré pre srdce. Mandle obsahujú veľké množstvo nenasýtených tukov, horčíka a vitamínu E a konzumácia 10 g (8-9 mandlí) denne je nevyhnutná pre správnu funkciu srdca a vedie k miernemu zníženiu „zlého“ LDL cholesterolu, čo znižuje riziko srdcových ochorení.

    Mandle udržujú stabilnú hladinu cukru v krvi

    Orechy majú nízky obsah sacharidov, ale vysoký obsah zdravých tukov, bielkovín a vlákniny. Preto sú ideálnou voľbou pre ľudí s diabetom. Mandle tiež obsahujú extrémne vysoké množstvo horčíka, minerálu, ktorý mnohí ľudia majú málo. Vysoký príjem horčíka poskytuje výrazné zlepšenie diabetu II. typu.

    Mandle pomáhajú redukovať hmotnosť

    Mandle majú nižší obsah sacharidov a majú vysoký obsah bielkovín a vlákniny. Bielkoviny aj vláknina zvyšujú pocit plnosti a pomáhajú vám jesť menej kalórií a tým pádom vám pomáhajú redukovať hmotnosť.

    Mandle udržujú zdravé kosti a zuby

    Fosfor, jeden z mnohých minerálov, ktoré sa v mandliach nachádzajú, má významný vplyv na trvanlivosť a pevnosť zubov a kostí a zároveň bráni vzniku problémov súvisiacich s vekom, ako je osteoporóza.

    Mandle zlepšujú zdravie mozgu

    Mandle sú vynikajúcim zdrojom rôznych živín, ktoré pomáhajú pri raste a zdraví ľudského mozgu. Sú spojené s vyššou intelektuálnou úrovňou a už dlho sa považujú za kľúčovú potravinu pre rastúce deti. L-karnitín a riboflavín sú dve esenciálne mozgové živiny, ktoré sa vyskytujú v mandliach a preukázalo sa, že zvyšujú mozgovú aktivitu a tiež znižujú výskyt Alzheimerovej choroby.

    Mandle udržujú zdravú pokožku

    Prítomnosť vitamínu E a ďalších prospešných minerálov robí z mandlí vynikajúcu voľbu pre starostlivosť o pleť. Pomáhajú zmierňovať proces starnutia a redukujú jemné vrásky. Vitamín E je tiež užitočný pri znižovaní poškodenia kože UV žiarením.

    Masáže mandľovým olejom sa zvyčajne odporúčajú pre novorodencov, zatiaľ čo mandľové mlieko sa často pridáva k niektorým mydlám kvôli ich schopnostiam na zlepšenie pleti.

    Mandle4

    Ako mandle nakupovať?

    Mandle sa predávajú lúpané alebo nelúpané. Dajte si pozor na tvrdosť, nesmú býť mäkké a nesmú byť scvrknuté.

    Blanšírované mandle sú vylúpané mandle, ktoré boli ošetrené horúcou vodou na zmäkčenie zárodku, ktorý je potom odstránený, aby sa odhalilo biele semeno.

    Ako mandle skladovať?

    Mandle skladujte vo vzduchotesnej nádobe, na tmavom a chladnom mieste s nízkou vlhkosťou, napr. v chladničke. Takto vám vydržia až dva roky. Mandle môžete aj mraziť, a takto vám vydržia až štyri roky.

    Ako mandle spracovať?

    Najlepšie je mandle konzumovať samé alebo ich môžete primiešať do zeleninového šalátu. Pridávajú sa tiež do koláčov a môžete ich pridať i k mäsu či rybe.

    Mandle sa používajú aj na výrobu mandľového mlieka, oleja, masla, múky alebo pasty - známej aj ako marcipán.

    čítaj tiež

    Mandľový olej - 7 účinkov na zdravie

    Mandľový olej - 7 účinkov na zdravie

    Kým vitamín E v mandľovom oleji (v 100 g ho obsahuje až 261% ODD) ponúka antioxidačné výhody, nenasýtené mastné kyseliny podporujú zdravie srdca, trávenie a bojujú proti vzniku rakoviny.

    healthline.com, naturalfoodseries.com