Pekanové orechy - 8 účinkov na zdravie

Obsah článku

    Pekanové orechy

    Pekanové orechy sú v SR menej známe a je to veľká škoda. Tieto orechy vzhľadom pripomínajúce vlašské orechy, ale sú sladšie (majú sladkastú, až karamelovú chuť) a mäkšie. V USA sa z nich vyrábajú úžasné koláče. Okrem ich lahodnej chuti však tieto orechy prinášajú oveľa viac z hľadiska výživy.

    Nielenže majú vysoký obsah zdravých tukov, bielkovín a vlákniny, ale pekanové orechy sú tiež plné kľúčových živín, ako je mangán, meď a tiamín. Navyše sú spojené s množstvom pôsobivých zdravotných výhod, od zlepšeného zdravia srdca po lepšiu funkciu mozgu a ešte viac.

    Pekanové orechy sú typom orechov, ktoré rastú na sviežich zelených stromoch v juhovýchodných/južných centrálnych oblastiach USA, ako aj v Mexiku. Táto severoamerická odroda orechov, Carya illinoinensis, sa pestuje už niekoľko storočí a prekvapivo to nie je technicky vôbec orech. Jedna podobnosť medzi pekanovými orechmi a vlašskými orechmi a inými bežnými odrodami orechov je, že sú botanicky klasifikované ako ovocný kultivar známy ako „kôstkovice“ alebo „kôstkové ovocie“. Kôstkovice obsahujú malé semeno vo vnútri, škrupinu nejakého druhu obklopujúcu semeno a vonkajšiu „mäsitú“ zložku.

    Pekanové orechy sa prvýkrát objavili na potravinovej scéne v histórii domorodých Američanov okolo roku 1500, ich názov pochádza z Algonquinov. Slovo „pekan“ v skutočnosti znamená „orech, ktorý potrebuje kameň na rozlúsknutie“. Kolonisti v Severnej Amerike oslavovali výsadbu pekanových stromov už v roku 1600, pričom prvá zaznamenaná výsadba pekanových orechov v USA bola zdokumentovaná v roku 1772. Na začiatku 17. storočia Francúzi rozpoznali finančný potenciál vývozu tejto lahodnej pochúťky a začali posielať plodiny do Západnej Indie.

    Pekanové orechy - nutričné hodnoty

    Pekanové orechy - nutričné hodnoty, zdroj: findingzest.com

    Pekanové orechy - nutričné hodnoty

    Okrem toho, že pekanové orechy obsahujú dostatok tukov prospešných pre srdce, ponúkajú aj niekoľko vitamínov a minerálov, ktoré môžu chrániť pred nutričnými nedostatkami a optimalizovať celkové zdravie.

    Jedna porcia pekanových orechov (cca 28 g) obsahuje asi 195 kalórií, 4 g sacharidov, 2,5 g bielkovín, 20 g tuku, 2,7 g vlákniny, vitamín B1-tiamín, B6-pyridoxín, z minerálnych látok obsahuje mangán, meď, horčík, zinok, fosfor, železo a draslík.

    Pekanové orechy obsahujú aj malé množstvo vitamínu B2-riboflavínu, vápnika, B3-niacínu, B5-kyseliny pantoténovej a selénu.

    Pekanové orechy - 8 účinkov na zdravie

    Pekanové orechy podporujú chudnutie

    Aj keď je pravda, že pekanové orechy majú vysoký obsah tuku, obsahujú zdravé tuky, ktoré môžu byť skutočne prospešné pre dlhotrvajúcu energiu a podporu chudnutia. Tieto zdravé tuky môžu pomôcť spomaliť vyprázdňovanie žalúdka, aby ste sa dlhšie cítili sýti. Okrem toho väčšina sacharidov v pekanových orechoch pozostáva z vlákniny, ktorá prechádza črevným traktom nestrávená a znižuje hlad a chuť do jedla.

    Podľa jednej recenzie niektoré štúdie zistili, že konzumácia orechov ako súčasť zdravej výživy môže byť spojená s nižšou telesnou hmotnosťou. Ďalšia štúdia z roku 2018 z Francúzska tiež uviedla, že vyšší príjem orechov bol spojený so zníženým prírastkom hmotnosti a zníženým rizikom nadváhy alebo obezity v priebehu piatich rokov.

    ​Pekanové orechy zlepšujú zdravie srdca

    ​Pekanové orechy zlepšujú zdravie srdca, zdroj: ehealth.eletsonline.com

    Pekanové orechy zlepšujú zdravie srdca

    Niektoré štúdie zistili, že pekanové orechy môžu pomôcť znížiť niekoľko rizikových faktorov srdcových chorôb, aby srdce zostalo zdravé a silné.

    Napríklad štúdia z roku 2018 zistila, že konzumácia pekanových orechov pomohla znížiť niekoľko markerov používaných na meranie rizika srdcových ochorení, vrátane hladín cholesterolu a krvného tlaku. Ďalšia štúdia mala podobné zistenia, pričom poznamenala, že strava obohatená o pekanové orechy bola účinná pri znižovaní hladín cholesterolu a triglyceridov účastníkov.

    Pekanové orechy bránia oxidačnému stresu

    Pekanové orechy sú nabité antioxidantmi, čo sú dôležité zlúčeniny, ktoré pomáhajú chrániť pred oxidačným stresom a zápalom. Niektoré výskumy ukazujú, že antioxidanty hrajú ústrednú úlohu v celkovom zdraví a môžu pomôcť pri prevencii chronických stavov, ako sú srdcové choroby, rakovina a cukrovka.

    Jedna štúdia zistila, že konzumácia pekanových orechov zvyšuje hladinu antioxidantov v krvnom obehu do 24 hodín po konzumácii. A čo viac, ďalší výskum ukazuje, že konzumácia orechov by mohla súvisieť aj s nižším rizikom srdcových chorôb a rakoviny.

    Pekanové orechy znižujú zápal

    Pekanové orechy znižujú zápal, zdroj: goodnesswithg.com

    Pekanové orechy znižujú zápal

    Hoci akútny zápal je dôležitým imunitným procesom, dlhodobé udržiavanie vysokých úrovní zápalu môže zhoršiť symptómy autoimunitného ochorenia a prispieť k chorobám srdca a rakovine. Dopĺňanie antioxidantov je účinnou stratégiou, ktorá pomáha znižovať zápal a bojovať proti poškodeniu voľnými radikálmi. Najmä superoxiddismutáza (SOD) je antioxidačná zlúčenina, ktorej fungovanie závisí od prítomnosti mangánu. Preto konzumácia pekanových orechov môže pomôcť splniť požiadavku mangánu potrebnú na to, aby tento antioxidant správne fungoval a znížil úroveň zápalu.

    Meď nachádzajúca sa v pekanových orechoch môže tiež pomôcť znížiť zápal, najmä pri bolesti a stuhnutosti spôsobenej artritídou. To je dôvod, prečo pekanové orechy a iné protizápalové potraviny môžu byť skvelým doplnkom k liečebnému plánu artritídy.

    Pekanové orechy udržujú zdravé kosti

    V spojení s ďalšími živinami sa mangán, meď a zinok (všetky nachádzajúce sa v pekanových orechoch) použili na pomoc pri liečbe symptómov osteoporózy, čo je stav charakterizovaný slabými, krehkými kosťami. Skorý výskum zistil, že tieto živiny sú obzvlášť prospešné pre zvýšenie kostnej hmoty a prevenciu straty kostnej hmoty.

    Pekanové orechy podporujú správnu funkciu mozgu

    Mnohé z minerálov nachádzajúcich sa v pekanových orechoch môžu podporovať správnu funkciu mozgu. Tiamín sa napríklad podáva pacientom s Wernicke-Korsakoffovým syndrómom, poruchou mozgu, ktorá je bežná u alkoholikov v dôsledku nedostatku tiamínu.

    Meď je ďalšou živinou nevyhnutnou pre dobrú funkciu mozgu, pretože ovplyvňuje mozgové dráhy zahŕňajúce dopamín a galaktózu a môže pomôcť zabrániť poškodeniu voľnými radikálmi, aby sa chránila pred neurodegeneratívnymi stavmi, ako je Parkinsonova a Alzheimerova choroba.

    Synaptické procesy mozgu závisia aj od mangánu, ktorý je v pekanových orechoch bohatý. Nedostatok mangánu môže prispieť k problémom s náladou, zhoršenému sústredeniu, poruchám učenia, duševným chorobám a možno aj epilepsii.

    Pekanové orechy môžu znížiť príznaky PMS

    Pekanové orechy môžu znížiť príznaky PMS, zdroj: womencycles.com

    Pekanové orechy môžu znížiť príznaky PMS

    Vďaka bohatému obsahu mangánu môže pridanie pekanových orechov do stravy znížiť príznaky PMS, ako sú zmeny nálady a kŕče. Zdá sa, že diétny mangán, keď sa konzumuje s vápnikom, má významný vplyv na symptómy PMS a môže pomôcť zlepšiť náladu a znížiť bolesť počas menštruácie.

    Pekanové orechy pomáhajú pri liečbe cukrovky

    Pekanové orechy sú skvelým zdrojom mangánu, dôležitého minerálu, ktorý pôsobí ako antioxidant a pomáha chrániť telo pred poškodením voľnými radikálmi.

    Niektoré štúdie naznačujú, že doplnenie stravy o potraviny bohaté na mangán, vrátane pekanových orechov, môže pomôcť pri liečbe cukrovky. Hoci súčasný výskum je obmedzený, môže to byť spôsobené tým, že vyššie hladiny mangánu sú spojené so zlepšenou sekréciou inzulínu a glukózovou toleranciou.

    Pekanové orechy - riziká a vedľajšie účinky

    Aj keď si orechy určite môžete s mierou vychutnať, je dôležité si uvedomiť, že sú veľmi energeticky bohaté, čo znamená, že v každej porcii je veľké množstvo kalórií. Z tohto dôvodu je najlepšie konzumovať niekoľkých porcií denne a ak sa snažíte schudnúť, nezabudnite si upraviť stravu, aby ste zohľadnili tieto extra kalórie.

    Okrem toho niektorí ľudia trpia alergiou na pekanové orechy. Najčastejšie príznaky sa vyskytujú počas prvej hodiny po konzumácii pekanových orechov a môžu sa pohybovať kdekoľvek od žihľavky a opuchu až po zvracanie a stratu vedomia. Ak máte podozrenie, že vy alebo vaše dieťa môžete mať alergiu na pekanové orechy, je dôležité, aby ste sa pred ich vyskúšaním nechali otestovať u alergológa. Kedykoľvek si myslíte, že by ste mohli pociťovať alergickú reakciu na pekanové orechy, mali by ste ich okamžite prestať jesť a poradiť sa s lekárom.

    Ako pekanové orechy konzumovať

    Ako pekanové orechy konzumovať, zdroj: tasteofhome.com

    Ako pekanové orechy konzumovať

    Pri výbere pekanových orechov je najlepšie hľadať orechy jednotnej veľkosti a na dotyk ťažké. Mnoho ľudí si kupuje pekanové orechy zbavené škrupiny, čo znižuje množstvo práce spojenej s ich konzumáciou.

    Pekanové orechy môžete konzumovať priamo, bez akejkoľvek úpravy. V receptoch, kde sa orechy používajú sa vyžaduje, aby sa pred pridaním do jedla najskôr opekali, čo im dodáva o niečo bohatšiu chuť. Existuje mnoho receptov a návodov, ako opekať pekanové orechy, ale vo všeobecnosti ich stačí rozložiť na plech a opekať asi päť minút.

    zdroj: draxe.com