Syndróm dráždivého čreva IBS

Obsah článku

    Syndróm dráždivého čreva IBS
    Syndróm dráždivého čreva je najčastejšia črevná porucha. Potrava normálne putuje cez tráviace ústrojenstvo pomocou črevných svalov, ktorá sa vlnovito sťahujú. Pri syndróme dráždivého čreva sú však tieto sťahy nepravidelné.

    Syndróm dráždivého čreva príznaky

    • bolesť v podbruší, ktorá prechodne ustupuje po pohybe čreva alebo po odchode plynov
    • nadúvanie po jedle
    • škŕkanie v žalúdku
    • nadmerná plynatosť
    • hnačky, najmä skoro ráno
    • zápcha
    • hnačka a zápcha striedavo
    • pocit, že sa črevá nikdy celkom nevyprázdnia, ani po stolici
    • hlien v stolici

    Pridružené príznaky:

    • bolesť hlavy
    • depresia
    • bolesti v chrbte alebo stehnách
    • silné alebo bolestivé menštruačné krvácanie
    • bolesť pri pohlavnom styku
    • časté nutkavé nútenie na močenie

    Kedy vyhľadať lekára

    • ak sa príznaky opakujú a dosiaľ vám neurčili odbornú diagnúzu
    • ak sa objavila čierna stolica

    Ihneď vyhľadajte lekára

    • ak máte krv v stolici
    • ak máte zvýšenú teplotu, bolesti brucha alebo náhle zvýšenú plynatosť, silnú hnačku alebo zápchu
    Syndróm Dráždivého Čreva

    Syndróm dráždivého čreva liečba

    Liek proti syndrómu dráždivého čreva zatiaľ neexistuje. Liečba IBS sa zameriava na zmiernenie symptómov, aby ste mohli žiť normálne.

    Mierne príznaky

    Mierne príznaky môžu byť často kontrolované riadením stresu a zmenami vo vašej strave a životnom štýle. Skúste:

    • vyvarujte sa potravín, ktoré spúšťajú vaše príznaky
    • jedzte potraviny s vysokým obsahom vlákniny
    • pite veľa tekutín
    • cvičte pravidelne
    • doprajte si dostatok spánku

    Lekár vám môže odporučiť, aby ste vylúčili z vašej stravy:

    • potraviny s vysokým obsahom plynu - ak sa u vás vyskytne nadúvanie alebo plyn, môžete sa vyhnúť položkám, ako sú sýtené a alkoholické nápoje, kofeín, surové ovocie a niektoré druhy zeleniny, ako je kapusta, brokolica a karfiol
    • lepok - výskum ukazuje, že niektorí ľudia s IBS vykazujú zlepšenie príznakov hnačky, ak prestávajú jesť lepok (pšenica, jačmeň a raž), aj keď nemajú celiakiu
    • FODMAP - niektorí ľudia sú citliví na určité sacharidy, ako sú fruktóza, fruktány, laktóza a ďalšie, známe ako FODMAP - fermentovateľné oligo-, di- a monosacharidy a polyoly. FODMAP sa nachádzajú v určitých zrnách, zelenine, ovocí a mliečnych výrobkoch. Vaše príznaky IBS sa môžu zmierniť, ak dodržiavate prísne nízkokalorickú diétu FODMAP a potom znova zavádzate jedlá.

    Dietetik vám môže pomôcť s týmito zmenami stravy.

    Stredne závažné príznaky

    Ak sú vaše problémy stredne závažné váš lekár vám môže odporučiť poradenstvo - najmä ak máte depresiu alebo stres, ktorý má tendenciu zhoršovať vaše príznaky.

    Okrem toho, na základe vašich príznakov môže Váš lekár navrhnúť lieky, ako napríklad:

    • vlákninové doplnky - užívanie doplnku, ako je psyllium s tekutinami, môže pomôcť pri liečbe zápchy
    • preháňadlá - ak vlákno nepomôže príznakom, lekár Vám môže predpísať perorálny hydroxid horečnatý (Phillipsovo mlieko z magnesie) alebo polyetylénglykol
    • anti-hnačkové lieky - voľnopredajné lieky, ako je loperamid (Imodium), môže pomôcť pri kontrole hnačky
    • tricyklické antidepresíva - tento typ liekov môže pomôcť zmierniť depresiu, ako aj inhibovať činnosť neurónov, ktoré riadia črevá, aby pomohli znížiť bolesť. Ak máte hnačku a bolesť brucha bez depresie, lekár môže navrhnúť nižšiu ako normálnu dávku imipramínu, desipramínu alebo nortriptylínu.
    • SSRI antidepresíva - selektívne antidepresíva inhibítora spätného vychytávania serotonínu (SSRI), môžu pomôcť, ak máte depresiu a bolesť a zápchu
    • lieky proti bolesti - môžu zmierniť silnú bolesť alebo nadúvanie
    Syndróm Dráždového Čreva2

    Syndróm dráždivého čreva

    Rastlinná liečba

    • mäta pieporná - peppermint je prirodzený antispazmodik, ktorý uvoľňuje hladké svaly v črevách, mimoriadne vhodná je na upokojenie bolestí brucha sprevádzaných plynatosťou, pite jednu až dve šálky čaju denne
    • koreň diskórey, rumanček kamilkový, mäta pieporná, repík lekársky, ibiš lekársky, voduľka kanadská - na uvoľnenie čriev a zmiernenie zápalu pite 3-6 krát denne
    • chmeľ a rumanček - ak pociťujete psychidké napätie
    • škorica a ďumbier - pomáhajú utišovať bolesti a uľahčujú odchod plynov
    • aloa pravá - na prevenciu zápchy užívajte denne šťavu
    • skorocelové semená - na prevenciu zápchy namočte dve lyžičky semien v pol šálke vody na 30 minút

    Alternatívna liečba

    • akupunktúra - môže pomôcť zlepšiť príznaky u ľudí s IBS
    • probiotiká - probiotiká sú "dobré" baktérie, ktoré normálne žijú vo vašich črevách a nachádzajú sa v určitých potravinách, ako je jogurt, a v potravinových doplnkoch. Nedávne štúdie naznačujú, že niektoré probiotiká môžu zmierňovať príznaky IBS, ako je bolesť brucha, nadúvanie a hnačka.
    • jóga - alebo meditácia môže pomôcť zmierniť stres

    Aromaterapia

    • stres - ak vaše príznaky zhoršuje stres, urobte si teplý relaxačný kúpeľ z pakostového, borievkového oleja po tri kvapky a mätového oleja dve kvapky
    • hnačka - na zmiernenie hnačky pridajte do 30 ml oleja zo sladkých mandlí či hroznových jadierok po tri kvapky tea tree a mätového oleja a dve kvapky pakostového oleja a oleja zo santalového dreva, krúživými pohybmi si masírujte podbrušie

    Homeopatia

    • Colocynthis - pri bolestiach brucha prichádzajúcich vo vlnách, ktorá vás ničia, najhoršie bývajú po jedle, pri pohybe alebo dotyku, ustúpia v teple
    • Argentum - pri hnačke a plynatosti, ktoré sa zhoršujú pri nervozite a po požití cukru
    • Podophyllum - pri nebolestivých hnačkách
    • Sulfur - celkové tonikum čriev, najmä ak máte pocity horúčavy, pálenia alebo nadúvania
    Syndróm Dráždivého Čreva3
    Syndróm Dráždivého Čreva4

    Syndróm dráždivého čreva rizikové faktory

    • vek - IBS sa vyskytuje častejšie u osôb mladších ako 50 rokov
    • pohlavie - IBS je bežnejší u žien. Estrogénová terapia pred alebo po menopauze je tiež rizikovým faktorom pre IBS.
    • rodinná anamnéza - gény môžu zohrávať určitú úlohu, rovnako ako zdieľané faktory v prostredí rodiny alebo kombinácia génov a prostredia
    • duševné zdravie - úzkosť, depresia a ďalšie otázky duševného zdravia sú spojené s IBS. Aj anamnéza sexuálneho, fyzického alebo emočného zneužívania môže byť rizikovým faktorom.

    Syndróm dráždivého čreva príčiny vzniku

    Presná príčina IBS nie je známa. Medzi faktory, ktoré sa zdajú byť významné, patrí:

    • svalové kontrakcie v čreve - steny čriev sú lemované vrstvami svalov, ktoré sa zmrštia, keď presúvajú potravu cez tráviaci trakt. Kontrakcie, ktoré sú silnejšie a trvajú dlhšie ako normálne, môžu spôsobiť plyn, nadúvanie a hnačku. Slabé intestinálne kontrakcie môžu spomaliť priechod potravy a viesť k tvrdej, suchej stolici.
    • nervový systém - zle koordinované signály medzi mozgom a črevom môžu spôsobiť, že vaše telo prežíva zmeny, ktoré sa normálne vyskytujú v tráviacom procese, čo vedie k bolesti, hnačke alebo zápche
    • zápal v črevách - niektorí ľudia s IBS majú vo svojich črevách zvýšený počet buniek imunitného systému, táto reakcia imunitného systému je spojená s bolesťou a hnačkou
    • závažná infekcia - IBS sa môže vyvinúť po ťažkom záchvate hnačky (gastroenteritída) spôsobenej baktériami alebo vírusom. IBS môže byť tiež spojený s prebytkom baktérií v črevách (bakteriálny nadmerný rast)
    • zmeny v baktériách v čreve (mikroflóra) - mikroflóra sú "dobré" baktérie, ktoré sa nachádzajú v črevách a zohrávajú kľúčovú úlohu v zdraví. Výskum naznačuje, že mikroflóra u ľudí s IBS sa môže u zdravých ľudí líšiť.
    Porucha Trávenia2

    Syndróm dráždivého čreva prevencia

    • vláknina - potrava bohatá na vlákninu, ovocie, zeleninu
    • vyhýbajte sa problémovým jedlám - odstráňte potraviny, ktoré spúšťajú vaše príznaky
    • jedzte v pravidelných časoch - pokúste sa jesť každý deň približne v rovnakom čase, aby ste pomohli regulovať funkcie čriev. Ak máte hnačku, jedzte menšie porcie, ale častejšie, aby ste sa cítite lepšie. Ale ak máte zápchu, jesť väčšie množstvo potravín s vysokým obsahom vlákniny môže pomôcť premiestňovať potravu cez vaše črevá.
    • cvičenie - pravidelné rozumné cvičenie, skôr strednej intenzity, ľudia fyzicky aktívni mávajú oveľa menší sklon k IBS
    • stres - vedieť sa vyrovnať so životnými stresmi
    • fajčenie - obmedzte, alebo úplne prestaňte fajčiť, nikotín totiž povzbudzuje uvoľňovanie adrenalínu a ten ruší črevné sťahy, ktoré sú podmienkou normálnej peristaltiky