Superpotraviny - najvýživnejšie potraviny pre vaše deti

< Spať na články

Obsah článku

    Superpotraviny - najvýživnejšie potraviny pre vaše deti

    Slovo „superpotravina“ sa pri témach súvisiacich s potravinami a zdravím často používa. Aj keď neexistujú štandardizované, vedecky podložené kritériá pre to, čo robí z potraviny superpotravinu, termín sa všeobecne vzťahuje na potraviny, ktoré obsahujú vysoké hladiny aspoň jedného dôležitého vitamínu alebo minerálu.

    Bez toho, aby ste to vedeli, vaša rodina už pravdepodobne niektoré z týchto potravín začleňuje do svojho jedálnička. Do stravy vášho dieťaťa môžete pridať veľa bežných superpotravín, ktoré sú pre zdravie nevyhnutné.

    Jednou z dilem, s ktorými sa väčšina rodičov stretáva, je čo majú deti jesť - nehovoriac o jedení zdravých potravín.

    Ako teda dieťa naučíte základy zdravej výživy, keď aj my dospelí máme niekedy problémy s pochopením, ktorých vitamínov a minerálov potrebujeme viac a ktorým chemickým zložkám sa musíme vyhnúť.

    Zamerajte sa na rozvoj dobrých stravovacích návykov u detí už od mladého veku. Tieto návyky ich môžu sprevádzať do dospelosti a môžu tvoriť základ zdravého života.

    Superpotraviny1

    Pre zdravý vývoj vašich detí (ale aj zdravie dospelých) odporúčame konzumovať v čo najväčšej miere potraviny ako:

    Ovocie a zelenina

    Naučte svoje deti jesť čo najviac rôznych farieb. A nie, nehovorím o miešaní červených, zelených a fialových cukríkoch Skittles. Hovorím o pridávaní čo najväčšieho množstva ovocia a zeleniny. Je to preto, že farby zobrazené v potravinách sú indikátormi výživovej hodnoty - a rôzne farby znamenajú rôzne vitamíny a minerály.

    Nie všetko ovocie a zelenina budú vášmu dieťaťu chutiť. Ale existuje dosť variácií, z ktorých jedno jedlo z každej kategórie bude stačiť na pokrytie dennej potreby.

    Konzumácia zeleniny i ovocia môže prebiehať i hravou formou. Môžete si pripraviť viacfarebný kontrolný zoznam, do ktorého si bude vaše dieťa zaškrtávať každú farbu, ktorú počas dňa zjedlo.

    Strukoviny

    Strukoviny sú jedna veľká rodina, do ktorej patria sušené fazule, hrach, cícer a šošovica. Strukoviny sú super zdrojom bielkovín a vlákniny. Slúžia ako vynikajúca alternatíva mäsa, pretože obsahujú esenciálne aminokyseliny (ktoré sa zvyčajne vyskytujú v mäse). Ako bonus sa dajú ľahko pripraviť a bežne sa dajú kúpiť aj v konzervách. Spárujte ich s quinoou alebo ryžou a dostanete ľahké a chutné jedlo.

    0rechy

    Orechy sú obľúbenou superpotravinou vďaka vysokému obsahu proteínov.

    Pri výbere toho pravého arašidového alebo iného orechového masla, ktoré vášmu dieťaťu bude chutiť, vyhľadajte produkty bez pridaného cukru alebo soli. Ak chcete byť kreatívny, zvážte vytvorenie vlastného orechového masla z pražených arašidov, mandlí, slnečnicových semien alebo kombinácie orechov.

    Pre deti s potravinovou alergiou môže byť však konzumácia arašidov problémom. Mandle alebo kešu orechy sú vynikajúcou alternatívou k arašidovým jedlám.

    Superpotraviny2

    10 superpotravín pre zdravý vývoj detí

    Losos

    Losos obsahuje omega-3 mastné kyseliny, ktoré vaše dieťa potrebuje na vývoj. Omega-3 sa najľahšie vstrebávajú do tela, keď pochádzajú z rýb a morských zdrojov. Losos má tiež nižší obsah nasýtených tukov ako iné zdroje omega-3, napríklad červené mäso.

    S rybami môžu mať problém najmä vyberavé jazýčky detí, ale keď použijete fintu a lososa ugrilujete a zamaskujete do sendviča alebo namiesto kurčaťa do placky tacos alebo burrito, možno si to ani nevšimnú.

    Bobuľovité ovocie

    Čučoriedky, spolu s mnohými inými plodmi vrátane jahôd, malín a ostružín, sú plné živín, ako sú vitamín C a mangán. Vitamín C je nevyhnutný pre rast a vývoj tkanív, ako aj pre hojenie rán. Mangán pomáha spojivovým tkanivám, štruktúre kostí a faktorom zrážanlivosti.

    Čerstvé bobuľové ovocie je pre deti a batoľatá skvelým občerstvením, pretože sú malé, sladké a ihneď pripravené na konzumáciu (po rýchlom opláchnutí). Počas mimosezóny si môžete kúpiť mrazené ovocie, ktoré si zachováva svoje nutričné hodnoty. Pridajte ovocie do ovsených vločiek alebo smoothies a máte skvelé raňajky či desiatu pre vaše dieťa.

    Chia semená

    Semená chia sú vynikajúcim rastlinným zdrojom omega-3 mastných kyselín a obsahujú tiež značné množstvo železa a vápnika. Železo prispieva k prenosu kyslíka, zatiaľ čo vápnik je nevyhnutný pre budovanie silných kostí.

    Semená chia sa môžu používať ako náhrada vajec pri pečení, napríklad v sušienkach alebo domácich cestovinách, vyrábaných pre malé deti, ktoré majú alergiu na vajcia. Môžete si vyrobiť svoj vlastný zdravý chia puding. Semená chia možno pridať aj ako zálievku do ovsených vločiek, smoothies alebo gréckeho jogurtu a máte skvelé občerstvenie pre vaše dieťa.

    Superpotraviny3

    Kel

    Kel patrí medzi tmavozelenú zeleninu. Obsahuje asi 15% odporúčanej dennej dávky vápnika, takmer 6-násobok dennej potreby vitamínu A a 6-násobok dennej potreby vitamínu K.

    Aj keď mnohí majú radi surový kel, môže to mať horkú chuť, najmä pre deti s citlivými chuťovými pohárikmi. Ľahko opečený kel redukuje horkosť. Do cestovinovej omáčky, lasagní alebo gulášu môžete kreatívne začleniť dusený kel, aby ste do detského jedla pridali porciu zeleniny.

    Smoothie je vždy skvelá voľba pre včlenenie tmavej, listovej zeleniny. Spárovanie kelu so sladkým ovocím, ako sú bobule alebo banány, pomáha maskovať horkosť kelu a tak budú vaše deti túto kombináciu milovať. Alebo, pre zdravú alternatívu k zemiakovým lupienkom, vyskúšajte pečený kel pri vysokej teplote a dostanete chrumkavé výživné občerstvenie.

    Vajíčka

    Detská dietologička Lara Field, je obrovským zástancom konzumácie vajíčok. Vajcia sú bohaté na vitamíny B a obsahujú tiež vitamín D, ktorý sa bežne v potravinách nenachádza.

    Vajcia sú veľmi univerzálne, takže môžete vyskúšať rôzne druhy jedál: praženicu, omeletu plnú zeleniny, polievku, nátierku i volské oko.

    Superpotraviny4

    Kefír

    Kefír je fermentovaný mliečny nápoj, ktorý má históriu vyše 2000 rokov. Kefír môžu bezpečne konzumovať ľudia všetkých vekových skupín. Na Ukrajine a v Rusku sa tradične podáva aj veľmi malým deťom, pretože je tak ľahko stráviteľný a výživný a pomáha budovať ich imunitný systém, najmä u tých detí, ktoré z nejakého dôvodu neboli dojčené.

    Kefír je na rozdiel od iných mliečných výrobkov mocné probiotikum. Obsahuje veľké množstvo rôznych mikroorganizmov, čo z neho robí oveľa účinnejší zdroj probiotík ako iné fermentované mliečne výrobky.

    Zatiaľ čo jogurt alebo tvaroh majú iba jeden alebo dva kmene baktérií mliečneho kvasenia, kefír má zvyčajne medzi 30 až 50 (niekedy viac) rôznych kmeňov baktérií a prospešných kvasníc!

    Okrem toho sú mikróby v kefíre odolné voči žalúdočnej kyseline, a tak si nájdu cestu živú do tenkého a hrubého čreva, kde sú potrebné na to, aby vykonávali svoju prospešnú prácu pri zakladaní kolónií, pri trávení, čistení a udržiavaní zdravej črevnej steny (na zabránenie úniku nestrávených potravinových čiastočiek do krvného obehu a vytvoreniu autoimunitných reakcií a potravinových alergií), boja proti „zlým“ baktériám a chráni tak pred infekciami a pomáha odstraňovať toxíny z tela.

    Avokádo

    Avokádo je jedným z tých superpotravín, super ovocia, ktoré by deti mali jesť - a jesť čo najviac. 

    Rovnako ako iné druhy pestrofarebných plodov je avokádo jedným z najzdravších potravín, ktoré pridáte do detskej stravy. Avokádo ponúka množstvo výhod, pretože je bohaté na vitamíny, minerály a ďalšie základné živiny. Od väčšiny druhov ovocia sa líši tým, že obsahuje mononenasýtené tuky. Tieto tuky sú dôležité pre normálny rast a vývoj centrálneho nervového systému a mozgu a sú dôležité pre zdravie srdca.

    Pokiaľ ide o avokádo, pravdepodobne si myslíte, že sa dá z neho pripraviť len guacamole. Aj keď je to určite jeden zo spôsobov, aby ho deti zjedli, avokádo sa dá použiť v receptoch na smoothie, na toast alebo do sendvičov.

    Superpotraviny5

    Sladký zemiak

    Sladké zemiaky sú všestrannou zeleninou a jedným z najlepších potravín pre deti. Sladký zemiak má jemnú, krémovú textúru, lahodnú chuť a menej alergickú povahu. Majú vysoký obsah vitamínu A a E a tiež majú väčšie zdravotné prínosy. Preto ich zahrnutie do detskej výživy je nevyhnutné pre ich rast a vývoj.

    Pre svoju nealergickú povahu sa navrhujú ako jedno z najlepších prvých potravín pre dojčatá. Takže môžete začať používať sladké zemiaky pre batoľatá od 6 mesiacov v podobe pyré alebo kaše.

    Kustovnica čínska (goji)

    Bobule kustovnice sa v Číne používajú veľmi dlho ako bylinné tonikum. Staroveké čínske lekárske texty poznamenali, že konzumáciou goji si ľudia výrazne zlepšili svoje zdravie a žili dlhšie bez akýchkoľvek dlhodobých zdravotných problémov.

    Kustovnica ponúka deťom množstvo zdravotných výhod, medzi ktoré patrí zlepšenie zraku, posilnenie imunitného systému, ochrana pečene, dobrý zdroj antioxidantov, neutroproaktívne vlastnosti, protizápalové vlastnosti a dobrý antimikrobiálny účinok.

    Quinoa

    Quinoa je superpotravina, ktorá sa môže deťom podávať rôznymi spôsobmi. Ide o výživné jedlo s vysokým obsahom bielkovín, vitamínov a minerálov. Quinoa obsahuje tiež antioxidanty a vysoký obsah vlákniny, ktorá zabraňuje zápche vášho dieťaťa.

    Dietici odporúčajú deťom quinou, pretože na rozdiel od iných potravín bohatých na bielkoviny obsahuje veľmi málo cholesterolu.


    Od rastu, vývoja kostí až po zdravý zrak a zdravie srdca sa vaše dieťa vyvíja každý deň.

    Superpotraviny sú plné vitamínov a minerálov potrebných pre správny vývoj vášho dieťaťa. Snažte sa čo najčastejšie včleňovať tieto potraviny do jedál a občerstvenia vášho dieťaťa, aby ste zabezpečili vyváženú, výživnú stravu a jeho zdravý vývoj.

    eatthis.com, nurturelife.com, abhasprobiotics.com, healthline.com