13 spôsobov ako podporiť hormóny šťastia

< Spať na články

Obsah článku

    13 spôsobov ako podporiť hormóny šťastia

    Väčšina ľudí chápe, že mozog reguluje náladu, ale ako sa to presne deje? Aj keď vedci naďalej skúmajú a učia sa, ako je funkcia mozgu spojená s emocionálnym zdravím, vedia, že chemické látky mozgu zohrávajú rozhodujúcu úlohu.

    Chemické látky mozgu slúžia ako poslovia a vysielajú signály do nervov v celom mozgu, ktoré ovplyvňujú spôsob, akým sa cítime. Vedeli ste, že existujú jednoduché spôsoby, ako zvýšiť uvoľňovanie a pôsobenie hormónov šťastia?

    Čo sú chemické látky mozgu?

    V mozgu v jednom okamihu prebiehajú milióny alebo dokonca miliardy chemických reakcií. Tieto reakcie tvoria dynamický systém, ktorý riadi náladu, vnímanie a ďalšie. Neurotransmitery sú chemikálie, ktoré odosielajú správy z neurónov do neurónov. Neuróny (alebo nervy) sú prítomné v celom mozgu a pracujú na odosielaní a prijímaní správ. Vedci zistili, že elektrické a chemické signály umožňujú komunikáciu v rámci neurónov a medzi nimi. Takto mozog komunikuje sám so sebou.

    Neurotransmitery možno rozdeliť do dvoch kategórií: excitačné a inhibičné. Excitačné posly pracujú na stimulácii mozgovej aktivity, zatiaľ čo inhibičné posly spomaľujú chemické reakcie.

    Hormóny šťastia - druhy

    Hormóny šťastia - druhy

    Hormóny šťastia - druhy

    Pokiaľ ide o pochopenie chemickej siete v mozgu, musíte vedieť o kľúčových hráčoch: dopamíne, oxytocíne, serotoníne a endorfínoch. Tieto chemické látky alebo „hormóny dobrej nálady“ majú veľký vplyv na náladu a hrajú úlohu v duševnom, emocionálnom a fyzickom zdraví. Keď sa cítime šťastní, v bezpečí, hrdí alebo spokojní, telo uvoľňuje tieto chemické látky.

    Dopamín

    Dopamín je známy ako „hormón dobrej nálady“, pretože podporuje reguláciu odmeňovania v mozgu. Hrá rozhodujúcu úlohu v každodennom správaní, napríklad v tom, ako sa cítime, hýbeme a jeme. Vo chvíľach potešenia alebo odmeny dostávame nával tejto mozgovej chemikálie. Na druhej strane, keď sú hladiny dopamínu príliš nízke, môžeme sa cítiť bezmocní a menej motivovaní. Dopamín je silne spojený so systémom odmeňovania mozgu. Podporuje pocity posilnenia a motivácie a moduluje učenie. Výskum tiež spája dopamín s behaviorálnymi účinkami na pohyb, kogníciu a načasovanie. Po dokončení úlohy, pochvale alebo oslávení malého víťazstva dostávate nával dopamínu.

    Oxytocín

    Oxytocín je známy ako „hormón lásky“, pretože hrá úlohu v mnohých aspektoch sociálneho zväzku a sexuálneho potešenia. Účinky produkcie oxytocínu sú opačné ako po uvoľnení kortizolu. Cítime sa pokojnejšie, s pocitom radosti a bezpečia. Výskum naznačuje, že oxytocín presadzuje prosociálne správanie a pripútanie. Keď sme nadšení sociálnymi stretnutiami, v skutočnosti dostaneme dávku oxytocínu, vďaka čomu sa chceme ešte viac socializovať.

    Oxytocín tiež zvyšuje schopnosť zdravo reagovať na stres.

    Serotonín

    Serotonín hrá úlohu v rade neuropsychologických procesov. Ako mozgová chemikália funguje na regulácii nálady, energetickej rovnováhy, motorických funkcií, vnímania bolesti, chuti do jedla a kardiovaskulárnych funkcií. Výskum ukazuje, že neurotransmiter sa podieľa na regulácii mnohých kľúčových aktivít, vrátane správania, nálady a pamäte. Preto sa serotonín používa ako primárna liečba mnohých porúch, vrátane veľkej depresívnej poruchy, PTSD, úzkosti, agresívneho správania, panickej poruchy a obsedantno-kompulzívnej poruchy.

    Endorfíny

    Endorfíny sú skupina chemických látok, známych ako „opiátové peptidy“. Endorfíny ako enkefalíny a dynorfíny sú spojené s pocitom eufórie, potešenia, sexuality a úľavy od bolesti. Endorfíny podporujú pocit pohody a dokonca aj pocity blaženosti. Na druhej strane nízke hladiny endorfínov sú spojené s emocionálnou a fyzickou bolesťou, rizikovým správaním a zvýšeným rizikom závislosti. Endorfíny slúžia ako prírodné opiátové peptidové chemikálie, ktoré majú veľa spoločného s liekmi proti úzkosti a opiátmi na predpis. Štúdie ukazujú, že keď sa tieto chemické látky uvoľnia, pomáhajú zvládať bolesť, poskytujú pocit eufórie a podporujú pocity rozkoše.

    Ako podporiť hormóny šťastia

    Jedzte zdravé potraviny

    Vedeli ste, že konzumácia výživných potravín môže podporiť produkciu vašich šťastných hormónov, ako je dopamín? Niektoré potraviny sa v skutočnosti nazývajú „mozgové potraviny“, pretože pomáhajú uvoľňovať neurotransmitery.

    Najlepšie potraviny pre hormóny šťastia

    Najlepšie potraviny pre hormóny šťastia

    Niektoré z najlepších potravín pre hormóny šťastia zahŕňajú:

    • kvalitný proteín
    • fazuľa
    • orechy
    • semená
    • zdravé tuky
    • antioxidačné ovocie a zelenina

    Hrajte sa so svojim domácim miláčikom

    Hra s domácim miláčikom môže určite posilniť chemické látky mozgu, najmä oxytocín, ktorý je „hormónom lásky“. Ak máte domáceho maznáčika, hladkať ho alebo sa hrať, je v skutočnosti skvelé pre dobrú náladu a pohodu.

    Vraj nemáte doma zvieratko? Tak v tom prípade vám vynikajúco poslúžia priatelia a susedia!

    Objímajte svojich blízkych

    Chcete si prirodzene zvýšiť oxytocín? Objatia prinášajú pocit pohodlia, spolupatričnosti a radosti. Ľuďom prospieva niekoľko objatí denne - najlepšie je, keď vydržíte zhruba 20 sekúnd alebo aj dlhšie. „Predĺžené objatie“ je skutočne to, čo rozbehne váš hormón lásky.

    Choďte von

    Sme si istí, že to nie je prvýkrát, čo čítate, že prechádzky vonku sú prospešné pre zdravie. Pobyt von je základ a prináša pocity pokoja a relaxácie, podporuje produkciu serotonínu, ktorý reguluje náladu, hladinu energie a vnímanie bolesti.

    Cvičte

    Cvičenie alebo akákoľvek forma fyzickej aktivity je skvelý spôsob, ako zvýšiť hladinu serotonínu. Môže to byť beh, plávanie, bicyklovanie, vzpieranie, joga a ďalšie. Pohybom tela a rozprúdením krvi sa budete cítiť energizovaní a budete mať lepšiu náladu.

    Dajte niekomu kompliment

    Vedeli ste, že kompliment vám môže tiež zlepšiť náladu? Malé gestá ako toto zvyšujú uvoľňovanie oxytocínu, vďaka čomu sa cítite milovaní, chránení, v bezpečí a odpúšťate.

    Bavte sa s priateľmi

    Bavte sa s priateľmi

    Bavte sa s priateľmi

    Smiech zvyšuje endorfíny, chemické látky v mozgu, ktoré sú spojené s potešením, motiváciou a sociálnym prepojením. Jednoduché žartovanie s priateľmi môže ovplyvniť náladu a dokonca pomôcť zmierniť bolesť.

    Pozrite si komédiu

    Ak nie ste v sociálnom prostredí, môžete tieto endorfíny posilniť sledovaním komédií alebo stand up-ov. Akákoľvek forma smiechu posilní tieto chemické látky v mozgu a pomôže zlepšiť pocity smútku alebo izolácie.

    Držte niekoho za ruku

    Aký lepší spôsob, ako zvýšiť hladiny oxytocínu, ako niekoho držať za ruku? Držanie sa za ruky podporuje uvoľňovanie hormónu lásky a spôsobuje pocity spolupatričnosti. Oxytocín tiež prináša pocit bezpečia a šťastia a pomáha telu správne sa vyrovnať so stresom.

    Ukážte láskavosť

    Malé skutky láskavosti môžu viesť k šťastiu a pocitu pokoja. Je to preto, že pomáha zvýšiť prácu mozgových chemikálií, ako je oxytocín a dopamín. Vykonajte niečo jednoduché, napríklad podržte niekomu dvere, zapojte sa do zbierky peňazí alebo sa len usmejte na kolegu.

    Trávte čas na slnku

    Zaujímalo vás niekedy, prečo sa po pobyte na slnku cítite tak uvoľnene? Na začiatok slnko pomáha zvyšovať serotonín. Serotonín zlepšuje náladu, pamäť, trávenie a hojenie rán, preto si nenechajte ujsť svoju dennú dávku slnečného svitu, aby ste zvýšili jeho hladiny v tele.

    Doprajte si masáž

    Dotyku podporujú produkciu oxytocínu a zanechávajú vo vás menší stres, viac prepojenia a pokoj. Profesionálna masáž je úžasný spôsob, ako zvýšiť celkové zdravie, alebo požiadajte blízkeho o krátku masáž! Masážna terapia zvyšuje hormóny šťastia a dokonca zvyšuje imunitu.

    Dokončite úlohu

    Viete, aký pocit máte, keď dokončíte úlohu? Je to pocit úspechu, určité vzrušenie, malé teplo vo vnútri tela. Ido o nárast dopamínu a centrum odmeňovania hovorí, že ste urobili skvelú prácu. Kedykoľvek dokončíte úlohu, oslavujte niekoľko sekúnd a cíťte, ako neurotransmitery robia svoju prácu.

    Jedná sa o jednoduché a prirodzené spôsoby, ako podporiť hormóny šťastia alebo chemické látky v mozgu. Vykonanie týchto malých krokov na podporu lepšej nálady a väčšieho šťastia nemá žiadne riziká ani vedľajšie účinky.

    Ak ste vyskúšali všetky akcie a stále máte pocit, že sa nemôžete dostať z krízy, požiadajte o radu svojho lekára.

    zdroj: draxe.com