Klíčky - 8 účinkov na zdravie

< Spať na články

Obsah článku

    Klíčky - 8 účinkov na zdravie

    Ako už názov napovedá, klíčky sú klíčiace semená, ktoré klíčia a stávajú sa z nich veľmi mladé rastlinky. Proces klíčenia sa začína, keď sú semená namočené vo vode na niekoľko hodín. Ak sú tieto nasiaknuté semená vystavené správnej vlhkosti a teplote (a nechajú sa rásť 2 až 7 dní), je konečným produktom klíčok.

    Existujú rôzne druhy klíčkov. Medzi najbežnejšie patria:

    • strukoviny - šošovica, cícer, fazuľa "kidney", fazuľa "navy, fazuľa Mungo, fazuľa Adzuki, čierna a biela fazuľa, hrach. Červená fazuľa obsahuje toxickú látku lektín fytohemaglutinín, preto sa nesmie klíčiť. 
    • orechy - mandle
    • obilniny - pohánka, ryža divá a čierna, quinoa, ovos, amarant, pšenica, proso
    • semená - alfalfa (lucerna), tekvicové, sezamové a slnečnicové semená

    Takmer všetky odrody klíčkov majú podobné výhody, ale každá odroda je plná určitých špecifických živín.

    Klicky1

    Obsah vitamínov a minerálov v klíčkoch

    Klíčky v 100 g obsahujú 30 kalórií, 90,4 g vody, 0,18 g tukov, 6 g sacharidov (z toho 4 g cukry), 7,7 g bielkovín a 2 g vlákniny, vitamín A, B1-tiamínB2-riboflavín, B3-niacín, B5-kyselinu pantoténovúB6-pyridoxín, B8-cholín, B9-kyselinu listovú, vitamíny C, E a K. Z minerálnych látok obsahujú draslík, fosfor, horčík, vápnik, sodík, železo, zinok, selén a meď.

    Mnohé z týchto zložiek živín dramaticky rastú, ako sa klíčok ďalej vyvíja. Spolu so všetkými týmito zložkami sú klíčky tiež bohatým zdrojom enzýmov, ktoré sú nevyhnutné pre zdravie.

    Zaujímavosť

    Po namočení ovsa sa zvyšuje obsah vitamínu B2-riboflavínu o neuveriteľných 1300% a v momente, keď už má ovos zelené naklíčené lístky obsahuje až o 2000% viac tohto vitamínu. Vitamín B7-biotín sa zvyšuje o 50%, B5-kyselina pantoténová o 200%, B6-pyridoxín o 500% a B9-kyselina listová až o 600%.

    Vitamín C v sójových bôboch sa po troch dňoch klíčenia znásobuje až päťkrát.

    Klíčky zlepšujú trávenie, pomáhajú zvýšiť metabolizmus, udržujú zdravé srdce, pomáhajú chrániť pred defektmi neurálnej trubice, bránia vzniku anémie, pomáhajú redukovať hmotnosť, udržujú zdravé oči a pomáhajú liečiť opary.

    Prečo je klíčenie zdravé

    Klíčenie zvyšuje nutričnú hodnotu zŕn, strukovín alebo orechov. Klíčky obsahujú antioxidanty vrátane kyseliny fytovej, ktorá blokuje dôležité minerály. Inhibuje tiež naše tráviace enzýmy, ktoré môžu spôsobiť zlé trávenie a plynnatosť. Odborník na výživu vysvetľuje: „Mladé klíčky obsahujú 10 až 100-násobok glukorafínu, čo je enzým, ktorý chráni telo pred pôvodcami rakoviny. Ďalej klíčky dodávajú antioxidanty a zvyšujú aktivitu chlorofylu, ktorý pomáha pri detoxikácii tela zvyšovaním hladiny kyslíka v tele.“

    Nenaklíčené semená tiež obsahujú ďalšie látky s vlastnosťami anti-nutrientov, ako napríklad:

    • fenoly – ktoré znižujú vstrebávanie medi, železa, zinku a vitamínu B1, rovnako ako aj enzýmov, proteínov a škrobov obsiahnutých v rastlinnej strave
    • inhibítory enzýmov – ktoré brzdia enzymatické procesy v tráviacom trakte a tým spôsobujú problémy s trávením a deficit bielkovín. Môžu spôsobovať aj alergické reakcie a zhoršovať psychické ochorenia. Medzi typické inhibítory enzýmov patrí tanín a rastlinné proteíny ťažké na strávenie – napríklad lepok.
    • lektíny a saponíny – ktoré majú priamy vplyv na epitelovú výstelku tráviaceho traktu a tak spôsobujú tráviace problémy a zhoršujú autoimunitné ochorenia. Lektíny sú mimoriadne odolné proti rozloženiu v tráviacom trakte a tak vstupujú do krvného obehu a spúšťajú imunitnú odpoveď. Môžu prispieť k vzniku problémov podobných ako pri otrave jedlom a imunitnú odpoveď v podobne bolestí kĺbov a kožných vyrážok. Nedostatočne upravené surové zrná, mliečne výrobky, arašidy a strukoviny – najmä sójové bôby majú mimoriadne vysoký obsah lektínu.

    Klíčenie zŕn, strukovín a semienok zvyšuje dostupnosť kalcia, železa a zinku, navyše znižuje obsah polyfenolov, lektínu a tanínu v priemere o 50%.

    Klíčky - 8 účinkov na zdravie

    Klíčky zlepšujú trávenie

    Jedna z najlepších vecí na klíčkoch je, že obsahujú neobvykle vysoký počet enzýmov. To pomáha podporiť rôzne metabolické procesy a chemické reakcie v tele, najmä pokiaľ ide o trávenie. Enzýmy sú dôležitou súčasťou tráviaceho procesu a pomáhajú účinne odbúravať jedlo a zvyšujú vstrebávanie živín tráviacim traktom. Okrem toho vláknina v klíčkoch z nich robí dôležitú podporu tráviacich funkcií. Vláknina zväčšuje objem stolice a uľahčuje prechod tráviacim traktom. Vláknina z potravy tiež stimuluje žalúdočné šťavy, ktoré pomáhajú enzýmom, ktoré sa už nachádzajú v klíčkoch, pri účinnom štiepení potravy. Sú skvelým spôsobom, ako odstrániť zápchu i hnačku.

    Klíčky pomáhajú zvýšiť metabolizmus

    Ako už bolo spomenuté, klíčky obsahujú množstvo enzýmov. Tento príliv enzýmov predstavuje pre telo "nakopnutie" a môže vážne ovplyvniť jeho metabolickú aktivitu. Okrem toho klíčky obsahujú aj veľké množstvo bielkovín. Proteín je nevyhnutný pre takmer všetky telesné procesy, najmä pri tvorbe a udržiavaní buniek, pri oprave orgánov, pri regenerácii kože, pri raste kostí a pri vývoji svalov. To znamená, že klíčky sú ľahkým a chutným spôsobom, ako zlepšiť celkové fungovanie a vývoj vášho tela. Tento vysoký výživný obsah je tiež dôvodom, prečo sa klíčky pre vegetariánov a vegánov tak vysoko odporúčajú ako dôležitý zdroj bielkovín.

    Klicky2

    Klíčky udržujú zdravé srdce

    Klíčky sú skvelým zdrojom omega-3 mastných kyselín, najmä kyseliny alfa-linolénovej (ALA), ktorá je esenciálnou mastnou kyselinou. Diéty s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín môžu skutočne znižovať hladinu triglyceridov v krvi a preukázalo sa, že zlepšujú HDL alebo zdravý cholesterol. Štúdia potvrdila, že klíčky majú vysoký obsah antioxidantov a omega-3. Omega-3 mastné kyseliny sú tiež protizápalové, takže znižujú stres aj na váš kardiovaskulárny systém. Obsah draslíka v klíčkoch tiež pomáha znižovať krvný tlak, pretože draslík je vazodilatátor a môže uvoľňovať napätie v tepnách a krvných cievach. To zvyšuje krvný obeh a okysličovanie a súčasne znižuje zrážanlivosť a znižuje riziko aterosklerózy, infarktu a mozgovej príhody.

    Klíčky pomáhajú chrániť pred defektmi neurálnej trubice

    Defekty neurálnej trubice sú jedným z najbežnejších vedľajších účinkov nedostatku kyseliny listovej, vitamínu B, ktorý je nesmierne dôležitý najmä pre tehotné ženy. Klíčky majú významné množstvo tejto kyseliny, čím chránia deti pred týmto tragickým stavom.

    Klicky3

    Klíčky bránia zvniku anémie

    Anémia je technické slovo týkajúce sa určitých nedostatkov živín. Jednou z bežných príčin anémie je nedostatok železa. Ak nebudete konzumovať dostatok potravy bohatej na železo, telo nedokáže vyrobiť dostatok hemoglobínu, čo je nevyhnutné na to, aby vaše červené krvinky mohli prenášať kyslík. Môže to mať za následok únavu, nedostatok koncentrácie, nevoľnosť, závraty a žalúdočné poruchy. Udržiavaním počtu červených krviniek správnym množstvom železa môžete zaistiť zlepšenie krvného obehu v tele, čím sa zvýši okysličenie orgánov a optimalizuje sa ich výkon.

    Klíčky pomáhajú redukovať hmotnosť

    Klíčky sú jednou z tých potravín, ktoré majú veľmi vysoký obsah živín, ale veľmi nízky obsah kalórií. To znamená, že ich môžete jesť bez obáv. Okrem toho vláknina v klíčkoch pomáha, aby ste sa cítili plní, a to tak, že do čriev pridajú objem, ako aj tým, že inhibujú uvoľňovanie ghrelínu, hormónu hladu, ktorý hovorí našej mysli, že sme pripravení niečo zjesť. To môže znížiť chuť na sladké a tým aj prejedanie medzi jedlami, dva z najväčších problémov pre ľudí trpiacich obezitou.

    Klicky4

    Klíčky udržujú zdravé oči

    Vitamín A sa spája so zlepšením zdravia zraku už mnoho rokov. Vitamín C navyše pôsobí ako antioxidačné činidlo na ochranu buniek očí pred voľnými radikálmi. Takto môžu klíčky zabrániť glaukómu, katarakte a makulárnej degenerácii. V skutočnosti tiež môžu pomôcť zlepšiť videnie, takže jedzte klíčky a začnite vidieť svet ešte jasnejšie.

    Klíčky pomáhajú liečiť opary

    Opary môžu byť bolestivé a nepohodlné. Ak sa nakazia, môžu sa dokonca stať vážnym zdravotným rizikom. Existuje špecifická aminokyselina nazývaná lyzín, ktorá inhibuje rast oparov a lieči ich, ak sa objavia. Tento enzým sa bežne vyskytuje vo významnom množstve v klíčkoch.

    Ako si pripraviť klíčky doma?

    Semená, ktoré ste sa rozhodli klíčiť poriadne premyte studenou vodou a nasypte ich na dno čistého zaváračkového pohára. Zalejte studenou vodou a nechajte 8-12 hodín odpočívať. Po tomto čase vodu vylejte, ale semená nechávate stále v pohári, kým vám klíčky nevyrastú. Pohár udržujte v tme, aby sa zabránilo horkosti. Niekoľkokrát za deň semená premyte studenou vodou. Niektoré druhy vám vyklíčia za 2-3 dni, iné zas za 3-5 dní alebo 5-7 dní.

    Upozornenie

    1/2 šálky suchých semien vyprodukuje 2,5 šálky klíčkov.

    Skladovanie

    Pokiaľ semená dosiahli vami požadovanú výšku, môžete ich skladovať v chladničke, kde sa spomalí ich rast.

    Ponúkame vám tabuľku na dĺžku namáčania a čas klíčenia jednotlivých semien:

    druh semena dĺžka namáčania čas klíčenia
    alfalfa semiačka 12 hodín 3-5 hodín
    amarant 8 hodín 1-3 dni
    cícer 8-12 hodín 2-3 dni
    čierna ryža 9 hodín 3-5 hodín
    divá ryža 9 hodín 3-5 hodín
    fazuľa Adzuki 8 hodín 2-3 dni
    fazuľa biela 8 hodín 2-3 dni
    fazuľa čierna 8-12 hodín 3 dni
    fazuľa "kidney" 8-12 hodín 5-7 dní
    fazuľa Mungo 24 hodín 2-5 dní
    fazuľa "navy" 9-12 hodín 2-3 dni
    hrach 9-12 hodín 2-3 dni
    mandle 2-12 hodín 2-3 dni
    ovos 6 hodín 2-3 dni
    pohánka 30 minút - 6 hodín 2-3 dni
    proso 8 hodín 2-3 dni
    pšenica 7 hodín 3-4 dni
    pšenica kamut 7 hodín 2-3 dni
    quinoa 4 hodiny 1-3 dni
    reďkovkové semiačka 8-12 hodín 3-4 dni
    sezamové semiačka 8 hodín 1-2 dni
    slnečnicové semiačka 8 hodín 2-3 dni
    šošovica 8 hodín 2-3 dni
    tekvicové semiačka 12 hodín 3-5 hodín

    food.ndtv.com, organicfacts.net, krez.sk, strava.sk