Piť či nepiť vodu počas jedenia?

< Spať na články

Obsah článku

    Piť či nepiť vodu počas jedenia?

    Pevné jedlo a tekutiny idú ruka v ruke, pokiaľ ide o správne trávenie potravy. Voda je jedným z hlavných prvkov, ktoré musí človek počas dňa pravidelne prijímať, aby telo zostalo hydratované a zmäkla aj stolica. Je to tiež pomoc pri trávení. Napriek tomu existujú dva rôzne názory, pokiaľ ide o pitie vody počas jedla. Zatiaľ čo niektorí ľudia hovoria, že pitie popri jedení je dobré, iní tvrdia, že by sa to nemalo praktizovať. Poďme teda zistiť, či je pitie vody počas jedla užitočné alebo nie.

    Spôsobujú tekutiny tráviace problémy?

    Pitie dostatočného množstva tekutín ponúka mnoho výhod. Niektorí ľudia však tvrdia, že pitie nápojov s jedlom je zlý nápad.

    Z pohľadu žalúdočných kyselín - ak chcete počas jedla piť vodu, väčšina lekárov vám povie, že v tom nevidia problém. Hlavnou pochybnosťou je, či sa žalúdočné kyseliny nemôžu vodou príliš zriediť. Podľa viacerých výskumov však k tomuto procesu nedochádza. Rôzne lekárske štúdie vykonané spoľahlivými nemocnicami a zdrojmi v kontrolovanom prostredí ukázali, že pH žalúdka nie je ovplyvnené pitím vody počas jedenia.

    Z pohľadu tráviaceho procesu - zatiaľ čo žalúdočné kyseliny nemusia trpieť kvôli pitiu vody počas konzumácie jedla, existujú ľudia, ktorí sa zdržia pitia vody s jedlom, aby dosiahli lepšie trávenie. Ale to tiež nie je celkom správne. Trávenie je dobre známe tým, že ide o komplikovaný proces, pri ktorom na jeho správne fungovanie musí spolupracovať veľa prvkov. Táto funkcia zahŕňa zdravé telo a stav mysle po jedle. Preto je dôležitejšie mať správny druh jedla v správnom čase v správnom prostredí, namiesto toho, aby ste sa ponáhľali s konzumáciou a neustále jedli nezdravé potraviny.

    Zápcha a prejedanie sa - pitie vody počas jedenia môže pomôcť pri potlačení zápchy, pretože pomáha zmäkčiť stolicu. Pomáha tiež lepšie a včas odstraňovať potravu z tráviaceho traktu, aby v ňom nezostávali toxíny a stolica. Je to spôsobené tým, že pitie vody počas jedla udržuje tráviaci systém dobre premastený. Taktiež, keď pijete vodu popri jedení, máte tendenciu vyhýbať sa prejedaniu, pretože voda zapĺňa podstatnú časť žalúdka.

    Alkohol a kyslé nápoje negatívne ovplyvňujú sliny

    Alkohol a kyslé nápoje negatívne ovplyvňujú sliny, zdroj: funktionevents.co.uk

    Tri najčastejšie argumenty, ktoré tvrdia, že tekutiny s jedlom poškodzujú trávenie.

    Tvrdenie 1: Alkohol a kyslé nápoje negatívne ovplyvňujú sliny

    Niektorí ľudia tvrdia, že pitie kyslých alebo alkoholických nápojov s jedlom vysušuje sliny, čo telu sťažuje trávenie potravy.

    Alkohol znižuje tok slín o 10-15% na jednotku alkoholu. To sa však týka najmä tvrdého alkoholu – nie nízkej koncentrácie alkoholu v pive a víne. Na druhej strane sa skôr zdá, že kyslé nápoje zvyšujú sekréciu slín. Napokon neexistujú žiadne vedecké dôkazy o tom, že alkohol alebo kyslé nápoje, ak sa konzumujú s mierou, negatívne ovplyvňujú trávenie alebo vstrebávanie živín.

    Tvrdenie 2: Voda riedi žalúdočné kyseliny a tráviace enzýmy

    Mnohí tvrdia, že pitie vody s jedlom riedi žalúdočnú kyselinu a tráviace enzýmy, čo telu sťažuje trávenie potravy.

    Toto tvrdenie však naznačuje, že tráviaci systém nie je schopný prispôsobiť svoje sekréty konzistencii jedla, čo je nesprávne.

    Tvrdenie 3: Tekutiny a rýchlosť trávenia

    Tretí populárny argument proti pitiu tekutín s jedlom uvádza, že tekutiny zvyšujú rýchlosť, akou pevné potraviny opúšťajú žalúdok. Predpokladá sa, že to znižuje čas kontaktu jedla so žalúdočnou kyselinou a tráviacimi enzýmami, čo vedie k horšiemu tráveniu.

    Toto tvrdenie však nepodporuje žiadny vedecký výskum. Štúdia, ktorá analyzovala vyprázdňovanie žalúdka, zistila, že aj keď tekutiny prechádzajú tráviacim systémom rýchlejšie ako pevné látky, nemajú žiadny vplyv na rýchlosť trávenia tuhej potravy.

    Piť či nepiť vodu počas jedenia?

    Piť či nepiť vodu počas jedenia? zdroj: instiks.com

    Vyjadrenia odborníkov

    Niektoré články tvrdia, že pitie vody pred, počas a po jedle môže zriediť žalúdočnú kyselinu potrebnú na rozklad živín, zabrzdiť okamžité trávenie alebo podporiť zažívacie ťažkosti. Uvádzame vyjadrenia odborníkov, ktorí tieto mätúce teórie vyvracajú.

    Neexistuje žiadny dôkaz negatívneho vplyvu konzumácie jedál spolu s pitím vody. Podľa štúdií a odborníkov nemusíte mať obavy, že pitie vody pri jedle naruší trávenie a spôsobí zdravotné problémy.

    Michael Picco, odborný asistent medicíny a konzultant v oblasti gastroenterológie napísal v odpovedi na často kladenú otázku: „Nemusíte sa obávať, že by voda zriedila tráviace šťavy alebo narušila trávenie. Voda a iné tekutiny pomáhajú rozkladať jedlo, aby telo mohlo absorbovať živiny. Voda tiež zmäkčuje stolicu, čo pomáha predchádzať zápche."

    V štúdii "Gastroenterologické vyprázdňovanie fyziologického zmiešaného jedla - tuhá látka-kvapalina" výskumníci zistili, že súčasné požitie tekutín s jedlom neovplyvňuje rýchlosť, akou sa pevné látky vylučujú zo žalúdka. Iní odborníci tiež zdôraznili, že neexistujú dôkazy o tom, že by spotreba vody počas jedla mala negatívny vplyv na trávenie.

    Debbie Fetterová, odborná asistentka výučby výživy na Kalifornskej univerzite povedala, že neexistuje žiadny výskum, ktorý by preukázal, že pitie vody počas jedenia je škodlivé. Povedala, že môže zabrániť nadúvaniu a pomôcť pri trávení.

    "Pitie počas jedenia pomáha spomaliť proces jedenia a vytvoriť hladší proces trávenia," povedal Fetter. "Dúšky tekutín pri jedle môžu tiež pomôcť ľuďom s prejedaním."

    Maria Moore, dietologička z Atlanty, povedala: "Nie sme si vedomí žiadnych zistení, že by primerané množstvo vody negatívne ovplyvnilo trávenie. Žalúdok si udržuje veľmi kyslé prostredie a je celkom prispôsobivý. U zdravých ľudí žalúdok vylučuje dostatok tekutín a kyseliny, aby sa smiešali s jedlom a naštartoval sa proces trávenia." Pokračovala však tým, že ak máte problémy s trávením, ako je reflux kyseliny, príliš veľa vody počas jedla môže zhoršiť príznaky ochorenia. Pre tých, ktorí majú reflux, je najlepšie obmedziť pitie počas jedla alebo po jedle, aby sa „predišlo problémom s nadmerným objemom, ktorý môže spôsobiť žalúdočné ťažkosti alebo reflux“.

    Tamara Duker Freuman, registrovaná dietologička, povedala že teória, že by ste nemali piť vodu pred jedlom alebo počas jedla, je „úplne falošná. Pohár vody, ak ho pomaly popíjate počas jedla, môže v skutočnosti skôr podporiť trávenie ako spôsobiť nadúvanie!" a dodáva, že džúsy a sýtené nápoje môžu spomaliť proces trávenia.

    Výhody pitia vody počas jedenia

    Výhody pitia vody počas jedenia, zdroj: youtube.com

    Výhody pitia vody počas jedenia

    Zatiaľ čo mnoho príspevkov tvrdí, že pitie vody pri jedle zvyšuje šance na ukladanie tuku v tele, výskum ukazuje, že pitie môže pomôcť pri chudnutí a poskytnúť ďalšie výhody.

    Ilana Muhlstein, odborníčka na chudnutie, ktorá je súčasťou výkonného vedúceho tímu Americkej srdcovej asociácie povedala, že pitie vody uspokojuje hormóny hladu a vedie k „pocitu pokoja a plnosti“. Muhlstein tiež poznamenala, že všetky potraviny už vodu obsahujú. "Ak jete šalát, doslova žujete vodu," povedala. "Prečo by ste si teda nemohli dať dúšok vody?"

    Yashoda Hospitals, reťaz nemocníc v Indii, na svojej stránke píše: "Voda je každý deň tou najzdravšou voľbou a nepreruší trávenie, aj keď ju prijmete vo veľkých množstvách. Dokonca aj po ťažkom jedle, primerané množstvo vody nemôže ublížiť." Stránka uvádza mnohé výhody konzumácie vody aj po jedle, vrátane absorpcie živín, zníženia príjmu kalórií, prevencie zápchy, zmäkčenia stolice a prevencie nadúvania.

    Dietologička Jessica Ivey povedala, že pitie vody je inteligentnou voľbou pre tých, ktorí chcú obmedziť sklon k nadmernému pôžitkárstvu počas jedenia. "Klientom, ktorí sa snažia schudnúť a bojujú s prejedaním, navrhujem, aby skúsili piť vodu pred jedlom a počas jedla, pretože im to pomáha cítiť sa sýtejšie, a teda ľahšie kontrolovať porcie jedla." Pokračovala: „Pitie počas jedla môže byť tiež metódou na spomalenie tempa jedenia, čím sa hormónom sýtosti, ktoré sa produkujú pri jedení, poskytne dostatok času vysielať signál mozgu, že ste sýti. Príliš rýchle jedenie môže viesť k prejedaniu.“

    zdroj: eu.usatoday.com, southernliving.com, healthline.com, morningtea.in