Sú dioptrické okuliare naozaj potrebné, alebo Vám pomôžu očné cvičenia?

< Spať na články

Obsah článku

    Sú dioptrické okuliare naozaj potrebné, alebo Vám pomôžu očné cvičenia?

    Okuliare patria k najstarším dioptrickým pomôckam a stále sú veľmi dôležitým pomocníkom optikov. Dá sa povedať, že zažívajú doslova renesanciu. Dajú sa s nimi vyriešiť rôzne dioptrické vady. Dieťa či dospelý zrazu bez ťažkostí vidí na diaľku alebo do blízka. Môžu sa používať aj u pacientov s dvojitým videním alebo škúlením. Za okuliare sa rozhodne nikto nemusí hanbiť. A je to dobre. Pretože len u detí je asi 15% tých, ktoré ich z nejakého dôvodu potrebujú.

    Aké sú bežné očné vady?

    Ďalekozrakosť

    Človek trpiaci ďalekozrakosťou vidí horšie do diaľky aj na blízko. Ak ďalekozrakosť nepresahuje dve až tri dioptrie a neznižuje zrakovú ostrosť, nie je nutné nosiť okuliare. Pokiaľ sa ale objavuje aj škúlenie, už sa im nevyhne. Existujú tiež bifokálne okuliare, ktoré majú hornú časť na diaľku a dolnú časť na čítanie.

    Krátkozrakosť

    Táto dioptrická vada je často daná geneticky a v detskom veku sa vyskytuje pomerne často. Krátkozraký človek vidí zle do diaľky, ale na blízko dobre. Dieťa, ktoré trpí krátkozrakosťou sa prejavuje tak, že žmúri oči, dáva si hračky blízko, aby na ne videlo, niekedy ho aj môže bolieť hlava. Podobne je to i u dospelých.

    Astigmatizmus

    Ľudia s touto vadou vidia pokrivene a neostro okolité predmety. V okuliaroch, ktoré nosia, musia mať torické sklá, ktoré upravujú rozdielnu lámavosť oka v na seba kolmých rovinách.

    Prvé dve vady, čiže ďalekozrakosť aj krátkozrakosť, sa niekedy s astigmatizmom kombinujú.

    Očná lekárka MUDr. Adriana Smorádková v rozhovore pre zivot.pluska.sk vyvracia mýtus o tom, že oko nosením okuliarov lenivie a dioptrie pribúdajú.

    Citujem:

    "Krátkozrakosť je geneticky daná chyba a ak sa nekoriguje okuliarmi, dieťa je nervózne, podráždené, nedokáže sa sústrediť. Takéto deti nevidia dobre na tabuľu, darmo ich posadíte do prvého radu. Tie s mínus 3 dioptriami nevidia ostro už od metra vzdialenosti!

    Dieťa s mínus dvojkou dioptriou vidí ostro len do dvoch-troch metrov. Aj u týchto detí sa do 18. roku života odporúča kontrola každého pol až trištvrte roka, aby sa dioptrie pridávali podľa potreby."

    Môžu očné cvičenia zlepšiť zrak?

    V súčasnosti existuje málo spoľahlivých dôkazov, ktoré by naznačovali, že očné cvičenia skutočne pomáhajú zlepšiť zdravie očí a videnie.

    Jedna štúdia zistila, že očné cvičenia môžu pomôcť pri problémoch konvergencie (zbližovanie optických osí oboch očí). Ďalšia štúdia naznačovala, že očné cvičenia zlepšili deficity zorného poľa a stereoskopické zručnosti po poranení mozgu.

    V jednej štúdii z roku 2013 boli účastníci, ktorí absolvovali očné cvičenia, presnejšie v rýchlom sériovom vizuálnom prezentačnom cvičení, ako kontrolná skupina. Tieto výsledky naznačujú, že očné cvičenia môžu zvýšiť kognitívny výkon pri úlohách, ktoré zahŕňajú pozornosť a pamäť.

    Vedľa týchto niekoľkých prípadov vedci nepreukázali, že očné cvičenie je účinnou liečbou iných typov vizuálnych alebo intelektuálnych stavov.

    Očné cvičenie a jeho potenciálne výhody

    Očné cvičenie môže byť užitočné najmä pre staršie deti, študentov či ľudí, ktorí si namáhajú oči dlhodobým pozeraním do počítačov.

    Strabizmus (škúlenie)

    Strabizmus (škúlenie)

    Môže byť užitočné aj pri nasledujúcich ochoreniach:

    • nystagmus - je vôľou neovládateľný rytmický pohyb očí
    • strabizmus - škúlenie
    • amblyopia (tupozrakosť) - znížená zraková ostrosť spôsobená nečinnosťou oka
    • myopia (krátkozrakosť) - zlé videnie do diaľky
    • poruchy zorného poľa
    • dyslexia - porucha čítania
    • problémy s vergenciou
    • poruchy očnej pohyblivosti
    • akomodačná dysfunkcia - problém so schopnosťou zaostriť obraz
    • astenopia - rýchla únava očí pri pohľade do blízka
    • nedostatočná konvergencia - nesúhlasný súhyb očí
    • deficity zorného poľa po poranení mozgu
    • kinetóza - cestovná nevoľnosť
    • ťažkosti s učením

    Je dôležité si uvedomiť, že u ľudí, ktorí majú očné choroby, ako je retinopatia, katarakta alebo glaukóm, opatrenia a cvičenia uvedené nižšie nebudú účinkovať.

    Ako pomôcť očiam detí k udržaniu zdravia?

    Niektorí odborníci sú toho názoru, že detské vady očí sa dajú odstrániť s trochou snahy a cviku bez operácie i nosenia okuliarov. Mnoho ľudí, ktorí svojim deťom obstaralo okuliare je presvedčených o tom, že sa dieťaťu očná vada ešte zhoršila a za rok muselo mať viac dioptrií než predtým. Či je to pravda alebo nie sa už musíte rozhodnúť sami. Nasledujúce tipy ale vášmu dieťaťu rozhodne neuškodia.

    Pobyt na prirodzenom svetle: podľa odborných štúdií by mal každý človek tráviť minimálne pol hodiny denne vonku na prirodzenom svetle. Neznamená to však, že sa máte pozerať priamo do slnka. Proste choďte s deťmi von a nechajte ich užívať si.

    Zdravá a vyvážená strava: v jedálničku dieťaťa by malo byť veľa zeleniny a ovocia (špenát, kel, šalát a pod.). Šetrite s bielym cukrom. Na pitie je najlepšia voda.

    Obmedzte televíziu i počítač: neprirodzený zdroj svetla tiež nie je príliš vhodný a ovplyvňuje kvalitu zraku. Nenechajte deti sedieť pri televízii dlhšie ako 30 minút v celku.

    Pohyb: pohyb zaručuje okysličovanie organizmu. Najlepšie niekde vonku.

    Odkladajte okuliare: ak vaše dieťa okuliare nosí, malo by ich, podľa vyjadrenia niektorých odborníkov, odkladať čo najčastejšie.

    Potraviny pre zdravie očí

    Potraviny pre zdravie očí

    Potraviny môžu prospieť zdraviu očí

    Ľudia sa často domnievajú, že zlyhanie zraku je nevyhnutným dôsledkom starnutia alebo namáhania očí. Po pravde povedané, zdravý životný štýl môže významne znížiť riziko zdravotných problémov očí.

    Štúdia očných chorôb súvisiaca s vekom, uverejnená v roku 2001, zistila, že určité živiny - zinok, meď, vitamín C, vitamín E a betakarotén - môžu znížiť riziko poklesu zdravia očí o 25%.

    Táto štúdia bola aktualizovaná v roku 2013 s cieľom testovať rôzne verzie pôvodného vzorca. Medzi variácie patrili omega-3 mastné kyseliny, zeaxantín, luteín a betakarotén; štúdia zistila, že určité kombinácie môžu fungovať lepšie ako iné.

    Ďalšie štúdie súhlasia s tým, že omega-3 mastné kyseliny (vrátane DHA), meď, luteín a zeaxantín sú životne dôležité pre zdravie očí.

    Odporúčaný denný príjem

    Akadémia americkej oftalmológie odporúča potraviny na spomalenie progresie ochorenia očí v pomere:

    • vitamín C - 500 mg
    • vitamín E - 400 IU (medzinárodných jednotiek)
    • luteín - 10 mg
    • zeaxantín - 2 mg
    • zinok - 80 mg
    • meď - 2 mg

    Citrusové plody sú bohaté na vitamín C, čo môže pomôcť znížiť riziko poškodenia očí v dôsledku starnutia.

    Konzumácia pestrej stravy, ktorá obsahuje veľa ovocia, zeleniny a chudých bielkovín, stačí na to, aby väčšina ľudí získala tie správne živiny pre zdravie očí.

    Ľudia, ktorí nemôžu získať tieto živiny z potravy, by sa mali opýtať očného lekára na doplnky výživy očí.

    produkt

    Super očná formula

    Super očná formula

    Super očná formula s luteínom obsahuje aj rastlinné extrakty posilňujúce oči...

    Pozrieť v obchode

    Aby sa dieťa či dospelý jedného krásneho dňa zbavil okuliarov, je nutné zrak cvičiť a trénovať. Môžete tak zvýšiť zrakovú ostrosť, znížiť počet dioptrií a možno sa nakoniec okuliarov aj zbaviť. Čím skôr s tým začnete, tým rýchlejšie prídu výsledky. Existujú rôzne cviky na krátkozrakosť i ostatné vady. Ale existujú aj účinné techniky pre odstránenie zložitejších problémov (škúlenie, tupozrakosť).

    Okuliare ako také majú v určitých prípadoch svoje opodstatnenie. Ale ak je možné sa ich úplne zbaviť, bola by škoda to neskúsiť. A u detí obzvlášť.

    Pravidlo 20-20-20

    Pravidlo 20-20-20

    7 očných cvičení, ktoré môžete vyskúšať

    1. Pravidlo 20-20-20

    Namáhanie očí sa môže stať problémom pre ľudí, ktorí sa musia počas práce sústrediť na obrazovku počítača celý deň.

    Pravidlo 20-20-20 pomáha zmierniť toto namáhanie očí. Pravidlo je jednoduché: človek sa musí pri práci s počítačom pozerať do diaľky 20 metrov na 20 sekúnd každých 20 minút.

    2. Zmena zaostrenia

    Cvičenie so zmenami zaostrenia môže tiež pomôcť pri namáhaní očí. Ľudia by mali vykonávať toto cvičenie pri sedení.

    • Jeden prst držte pár centimetrov od jedného oka.
    • Zamerajte pohľad na prst.
    • Prstom pomaly posúvajte preč od tváre.
    • Zaostrite na objekt ďalej a potom späť na prst.
    • Prst pritiahnite bližšie k oku.
    • Zaostrite na objekt ďalej.
    • Opakujte trikrát.

    3. Pohyby očí

    Toto cvičenie na pohyb očí tiež pomáha pri počítačom namáhaných očiach.

    • Zatvorte oči.
    • Pomaly posúvajte oči smerom nahor, potom dole.
    • Opakujte trikrát.
    • Pomaly posúvajte oči doľava, potom doprava.
    • Opakujte trikrát.

    4. Osmička

    Cvičenie podľa obrázku môže tiež pomôcť zmierniť počítačom namáhané oči.

    • Zamerajte sa na jeden bod na podlahe vzdialený asi 2 metre.
    • Pohybujte očami v tvare čísla 8.
    • Opisujte imaginárnu osmičku očami 8 až 30 sekúnd najprv jedným smerom a potom opačným smerom.

    5. Kliešte

    Kliešte na stlačenie ceruzky môžu ľuďom pomôcť s nedostatkom konvergencie. Lekár môže odporučiť toto cvičenie ako súčasť vizuálnej terapie.

    • Držte ceruzku v dĺžke paže, umiestnenú medzi očami.
    • Pozrite sa na ceruzku a pokúste sa udržať si jej obraz a pomaly ju posúvajte smerom k nosu.
    • Posúvajte ceruzkou smerom k nosu, kým ceruzka už nie je samostatným obrázkom.
    • Umiestnite ceruzku na najbližšie miesto, kde ju vidíte ako jeden obrázok.
    • Opakujte 20 krát.
    Cvičenie so šnúrkou

    Cvičenie so šnúrkou

    6. Cvičenie so šnúrkou

    Toto cvičenie pomáha zlepšiť koordináciu očí.

    Na toto cvičenie budete potrebovať dlhú šnúrku cca 200 cm a nejaké farebné koráliky. Cvičenie môžete robiť buď v sede alebo stoji.

    • Na šnúrku natiahnite korálky a na oboch koncoch vytvorte slučku.
    • Jeden koniec šnúrky pripevnite na kľučku.
    • Vzdialenú guľôčku umiestnite na koniec šnúrky bližšie ku kľučke. Toto je korálik na vzdialenú fixáciu.
    • Umiestnite stredný fixačný korálik asi 60 až 150 cm od vás.
    • Umiestnite korálik na blízku fixáciu asi 15 cm od nosa.
    • Postavte sa priamo pred kľučku otočený smerom k nej. Chyďte slučku okolo ukazováka a držte si ju pod nosom ako fúzy.
    • Šnúrku držte pod nosom tak, aby bol kábel pevne napnutý medzi nosom a kľučkou.
    • Pozerajte sa priamo na korálik s otvorenými oboma očami.

    Pozrite sa na najbližší korálik. Keď sa na korálik dívate priamo a je zblízka dvojitý, znamená to problém spojovania očí. Ak k tomu dôjde, posuňte tento korálik bližšie alebo ďalej, kým ho neuvidíte ako jeden korálik. Najbližší korálik by sa mal pohybovať bližšie a bližšie, pretože sa úloha stáva ľahšou.

    Nakoniec by mal byť korálik vzdialený iba jeden centimeter od vášho nosa.

    Keď sa pozriete na najbližší korálik, mali by ste vidieť dve šnúrky, z ktorých každá zrejme pochádza z vašich očí. Ak je vaša fixácia korálika presná, malo by sa zdať, že sa obe šnúrky stretávajú presne pri koráliku a tvoria písmeno „X“. Keď sa korálik posunie na 3 cm od nosa, malo by sa zdať, že sa tieto dve šnúrky stretávajú presne pri koráliku a tvoria písmeno „V“.

    Posuňte oči na strednú fixáciu a potom na vzdialenú fixáciu a opakujte postup. Ak je vaša fixácia vzdialeného korálika presná, malo by sa zdať, že sa obe šnúrky stretávajú presne pri koráliku tvoriacom „V“.

    Zmeňte umiestnenie fixačných korálikov a znova opakujte postup.

    Pri praktizovaní cvičenia sa snažte vedieť o predmetoch vo svojej periférii alebo vo svojom zornom poli.

    Sudové karty

    Sudové karty

    7. Sudové karty

    Sudové karty sú dobrým cvičením pre exotropiu, čo je typ strabizmu (škúlenie).

    • Nakreslite tri červené sudy zväčšujúcich sa rozmerov na jednu stranu karty.
    • Na druhú stranu karty nakreslite tri zelené sudy zväčšujúcich sa rozmerov.
    • Držte si kartu na nose tak, aby bol najväčší sud ďalej od nosa.
    • Pozerajte sa na vzdialený sud, až kým sa nestane jedným obrázkom s oboma farbami a ostatné dva obrázky sa zdvoja.
    • Udržujte pohľad na sudy asi 5 sekúnd.
    • Cvičenie zopakujte so strednými a najmenšími sudmi na obrázku.

    Malé zrakové hry pre deti

    1. Pozorujte sa presne!

    Túto hru môžete hrať s väčším počtom detí, ale potrebujete najmenej tri. Požiadajte deti, aby sa zadívali jeden na druhého veľmi sústredene a pozorovali sa. Po piatich minútach vyberte jedno dieťa a požiadajte ho, aby odišlo z miestnosti. Zakryte iné dieťa plachtou alebo uterákom tak, aby bola vidieť len hlava. Vyzvite dieťa, ktoré odišlo z miestnosti, aby sa vrátilo a aby čo najpresnejšie opísalo súčasti odevov zakrytého dieťaťa. Za každý správny popis súčasti odevu dostáva dieťa jeden bod. V ďalšom kole hry si deti môžu zmeniť oblečenie alebo si vziať iné doplnky.

    2. Vidím niečo, čo ty nevidíš

    V prípade tejto hry budete potrebovať provizórne urobený ďalekohľad; najlepšie si ho vytvoríte z dvoch roliek toaletného papiera. Nosové premostenie uprostred medzi rolkami sa môže zhotoviť napríklad z kúska papierovej lepenky alebo prázdnej škatuľky od zápaliek.

    Pre túto hru potrebujete aspoň dve osoby. Zhromaždite niekoľko predmetov, ako sú hračky, topánky alebo niečo podobné a dajte ich na kôpku. Požiadajte jedno dieťa, aby si držalo "ďalekohľad" pred očami a zadívalo sa na kôpku predmetov. Dieťa začína popisovať jeden z predmetov. Prvé dieťa, ktoré správne uhádne, ktorý predmet to je, víťazí toto kolo a dostáva sa na rad s ďalekohľadom.

    3. Špagety

    Budete potrebovať 10 dlhých šnúrok (napríklad rôznych druhov vlnenej priadze alebo darčekových stužiek). Uistite sa, že dve šnúrky majú rovnakú farbu. Najskôr nechajte deti, aby vám pomohli šnúrky dobre zamiešať. Teraz určte jedno dieťa, aby z klbka špagiet vytiahlo tie dve šnúrky, ktoré majú rovnakú farbu.

    zdroj: medicalnewstoday.com, zeiss.cz, predskolnivek.cz, zivot.pluska.sk

    zdroj obrázok: seevividly.com, bernell.com, businessbigwigs.com, thefitverse.com, anabelmagazine.com