Top 5 najlepších životabudičov

< Spať na články

Poznáme to asi všetci, potrebujete sa v práci sústrediť alebo máte náročné skúškové obdobie a Vám sa do toho nechce, pretože ste úplne bez energie. Namiesto sústredenia len bezmyšlienkovito sedíte a pozeráte do monitora alebo knihy. Najlepšie by Vám pomohol spánok, ale ak si ho nemôžete dovoliť, potrebujete niečo čo Vás nakopne.

V tomto prípade siahnite po niektorom z týchto piatich najlepších prírodných životabudičov, ale poriadne ich zapite vodou, pretože dobrý pitný režim má tiež vplyv na Vašu sústredenosť a energiu.

Top 5 najlepších životabudičov


Kava

Káva

Kofeín, najčastejšie konzumovaná psychoaktívna látka na svete, je najznámejšou ingredienciou kávy. Stimuluje centrálny nervový systém a zvyšuje produkciu neurotransmiterov, ako sú serotonín, dopamín a noradrenalín, ktoré zlepšujú vašu náladu. Dve šálky kávy denne zabraňujú riziku samovraždy až o 50%.

Káva tiež pomáha zvyšovať vašu výkonnosť. Asi hodinu pred tréningom si dajte šálku čiernej kávy a váš výkon sa môže zvýšiť o 11-12%. Kofeín zvyšuje hladinu adrenalínu v krvi. Adrenalín je hormón „boja alebo úteku“ vášho tela, ktorý vám pomáha pri príprave na fyzickú námahu.


Caj

Zelený čaj

Vďaka výhodám zvyšujúcim energiu je zelený čaj jedným z najzdravších bylinkových nápojov na trhu.

Zelený čaj vám pomáha sústrediť sa z dvoch dôvodov: po prvé - obsahuje kofeín a po druhé - obsahuje leanín. Nie je pochýb o tom, že kofeín vám pomáha sústrediť sa a zvyšuje vašu bdelosť. Ale čo je to leanín? Je to zložka, o ktorej sa preukázalo, že „zvyšuje aktivitu alfa-vĺn“, ktorá zvyšuje pokoj a uvoľňuje kofeín do tela pomalšie. Tieto dve zložky sa tiež kombinujú, aby vytvorili lepšiu schopnosť zameranú na pozornosť, presnosť a koncentráciu.

Či už potrebujete životabudič popoludní, povzbudenie pred tréningom alebo niečo, čo zvýši vašu koncentráciu, jeden pohár denne vám poskytne presne to, čo potrebujete.

Rozdiel medzi kofeínom a teínom

Káva aj čaj sú známe svojimi povzbudzujúcimi účinkami vďaka obsahu kofeínu či teínu. Sú ale tieto dve látky totožné? V skutočnosti niet žiadneho rozdielu, pretože kofeín a teín sú jedna a tá istá látka - rovnaké molekuly. Keď sa v roku 1819 izoloval kofeín, predpokladalo sa, že čaj obsahuje podobnú, ale odlišnú látku: teín. Rovnaká látka sa preto bežne nazýva dvoma rôznymi spôsobmi (kofeín alebo teín).

To však neznamená, že medzi kávou a čajom nie je žiadny rozdiel. Kofeín v káve a teín v čaji sa správajú inak. Kofeín z kávy je oveľa silnejší ako teín z čaju a má tiež silnejšie stimulačné účinky. Kofeín z kávy v tele pôsobí oveľa rýchlejšie, pretože sa neviaže na žiadne iné látky. Opak však platí o teíne. Jeho molekuly sa viažu na ostatné látky, ako sú aminokyseliny a triesloviny, nachádzajúce sa v čaji. Telo musí teda tieto väzby rozložiť, aby teín mohlo využiť.

Čaj v skutočnosti obsahuje viac kofeínu ako káva, ak sa meria v sušenej forme. Je to v rozpore so všetkým, čo ste si mysleli? Nie ste sami, našťastie pre nás čaj všeobecne nekonzumujeme v suchom stave. Po príprave má čaj na rozdiel od kávy asi 1/2 až 1/3 kofeínu. Šálka kávy môže teda obsahovať až 80 mg kofeínu, zatiaľ čo šálka čaju obsahuje asi 30-40 mg kofeínu (po 2-3 minútach lúhovania).

Výhodou čaju oproti káve je, že spôsobuje postupné uvoľňovanie kofeínu, ktorý v tele vydrží dlhšie, zatiaľ čo po vypití kávy ide o rýchly nástup a aj rýchlejšie vyprchanie látky z tela.

Pozor si treba dávať aj na dobu lúhovania. Napríklad čierny čaj lúhovaný 2-3 minúty má povzbudzujúce účinky, pretože sa najprv uvoľnuje kofeín z listov čaju, ale po 4-5 minútach už pôsobí upokojujúco, pretože už uvoľnil aj katechín, ktorý zoslabuje účinok kofeínu. Jednoducho povedané, ak si potrebujete zlepšiť koncentráciu a sústredenosť vypite šálku čaju v pravý čas.


Guarana

Guarana

Guarana je najznámejšia ako zložka populárnych energetických nápojov. Je vynikajúcim zdrojom kofeínu, ktorý vám pomáha udržiavať pozornosť a mentálnu energiu. Semená guarany môžu obsahovať štyri až šesťkrát viac kofeínu ako kávové zrná. Kofeín v guarane sa viaže na adenozínové receptory a bráni ich aktivácii, čím pomáha mozgu relaxovať a udržiava vás v bdelom stave.

Guarana môže navyše zlepšiť vašu schopnosť učiť sa a pamätať si. Už nízke dávky guarany môžu zlepšiť vašu náladu, bdelosť, učenie a pamäť. Za tieto účinky sú zodpovedné zlúčeniny v guarane a samozrejme kofeín.


Zensen

Ženšen

Ženšen, známy tiež ako ázijský, čínsky alebo kórejský ženšen, sa v čínskej medicíne používa už tisíce rokov.

Zložky ženšenu, ako sú polysacharidy a oligopeptidy, pomáhajú zvýšiť fyzickú aktivitu znížením oxidačného poškodenia a zvýšením produkcie energie v bunkách. Jednoducho povedané, ženšen posilňuje vaše telo a zvyšuje energiu. Pomáha tiež stimulovať fyzickú a duševnú aktivitu u ľudí, ktorí sa cítia slabí a unavení. Významne prospieva vašej nálade a udrží vás v uvoľnenom stave. Funguje ako adaptogén, pomáha telu prispôsobiť sa alebo fungovať normálne, keď sa vysporiadate s fyzickým alebo emocionálnym stresom.


Klanopraska

Klanopraška čínska

Ďalšie liečivou rastlinou, ktorú možno uviesť, je klanopraška čínska (Schizandra chinensis), ktorá je veľmi obľúbená v tradičnej čínskej medicíne. V malých dávkach má na organizmus celkovo povzbudivé účinky, vo väčších dávkach pôsobí sedatívne. Je preto s úspechom používana proti únave, podľa posledných informácii dokonca proti chronickému únavovému syndrómu. Zlepšuje sústredenie, schopnosť koncentrovať sa a udržať pozornosť.

1 gram prášku zo semien poskytuje po štyridsiatich minútach stimulačný efekt po dobu až 6 hodín.

popradske.sk, artimondo.co.uk, blog.warriorcoffee.com, healthline.com, celostnimedicina.cz