Posilnenie Imunity #2: Otužovanie

< Spať na články

Je zaujímavé ako sú mnohí ľudia ochotní zaplatiť veľa peňazí za doplnky výživy, len aby posilnili svoju imunitu a popritom je už stovky rokov známy funkčný a jednoznačne lacnejší spôsob ako to dosiahnuť. Netvrdím že doplnky výživy nefungujú(niektoré majú naozaj schopnosť posilniť obranyschopnosť organizmu), v porovnaní s otužovaním sú ale všetky drahšie a menej účinné.

Otuzovanie

Otužovanie a imunita

V prvej časti série článkov Posilnenie Imunity sme si povedali že základom je zdravý tráviaci trakt. Ak už máme tráviaci trakt osídlený probiotickými baktériami a pravidelne konzumujeme stravu bohatú na prebiotiká, je čas posilniť imunitu "z vonku" - otužovaním.

Posilnenie imunity otužovaním

Tým, že telo učíme zvykať si na náhle zmeny teploty, ale bez ohrozenia zdravia, zvyšujeme pohotovosť krvných ciev, ktoré potom dokážu rýchlo a pružne reagovať na pôsobenie chladu. Správnym otužovaním sa nielen zníži pravdepodobnosť, že získame nejakú bakteriálnu alebo vírusovú infekciu, ale ak už aj ochorieme, ochorenie máva ľahší a rýchlejší priebeh.

K účinným spôsobom ako posilňovať imunitu patrí otužovanie. Súčasťou je pravidelný pobyt vonku za každého počasia, studené alebo striedavé sprchy, plávanie. Dôležité je aj často vetrať, spať pri otvorenom okne a pod ľahšou prikrývkou. Nezabúdajte aj na dostatok tekutín, pomáha zvlhčovať sliznice. Tie potom dokážu lepšie odolávať náporu choroboplodných zárodkov v období zvýšeného výskytu vírusových a bakteriálnych infekcií.

Kedy začať s otužovaním

S otužovaním je najlepšie začať v lete, kedy človek nie je nutne vystavený sústavnému chladu. Po horúcom kúpeli alebo sprche zmeňte teplotu vody na znesiteľné minimum. Vyžaduje to vôľu premôcť svoj komfort. Sprchujte sa takou studenou vodou minútu – dve. Bolo to náročné, ale po takejto sprche a rýchlom utretí počas triašky hneď nastúpi príjemný pocit z osvieženia tela aj mysle.

Kto môže otužovať

S otužovaním môžu začať všetci bez rozdielu pohlavia a veku. Ak sa mladí do 17 rokov chcú súťažne venovať otužovaniu, môžu tak iba so súhlasom lekára. Starším ľuďom sa otužovanie tiež odporúča konzultovať s lekárom. Najväčšou hlúposťou mladých žien a dievčat ani nie za účelom otužovania je tzv. chodenie s holým pupkom. Tento módny výstrelok a snaha žien byť pre mužov atraktívnejšími sa môže ľahko zmeniť v trvalú neplodnosť a o také ženy nebýva zo strany mužov vážny záujem.

Najdôležitejšia pri otužovaní je pravidelnosť

Pravidelnosť a systematickosť zohráva pri otužovaní kľúčovú úlohu. Hoci samotný akt otužovania nijako nezaťažuje časový plán dňa, je nutné sa mu venovať dennodenne a to najmä v začiatkoch. Ak sa otužilec najmä začiatočník niekoľko dní otužovaniu vyhýba, nadobudnutá zvýšená odolnosť klesá, začína sa akoby odznova. Preto je každodennosť nevyhnutná.

Treba začať krátkymi intervalmi, každý má totiž inú toleranciu na chlad. Niektorí odborníci odporúčajú začať s vodou teplou 40 ºC, po minúte zmeniť teplotu na 15 – 20 ºC a s takouto teplotou sa sprchovať zhruba 10 – 15 sekúnd.

Čas strávený pod studenou sprchou by sa mal postupne predlžovať, nemalo by to však byť dlhšie ako tri minúty v zime a v lete tri až päť minút. Ráno sa treba otužovať dvakrát tak dlho ako večer.

Vhodné je začať sprchovaním nôh odspodu nahor, a postupne sprchovať paže, hruď, brucho, šiju a tvár. Potom opäť nasleduje sprchovanie teplou vodou. Takéto striedanie je vhodné urobiť jeden až dvakrát počas sprchovania a na záver sa osprchovať studenou vodou.

Badateľné pokroky v odolnosti voči zime a teplotným rozdielom na sebe človek zbadá už po pár týždňoch. Za otužilca sa človek považuje až po 6 mesiacoch až dvoch rokoch – vtedy sa otužovanie odráža aj na výraznom posilnení imunity. Ak predsa len otužilý človek ochorie, skracuje sa u neho čas liečby. Počas choroby sa neotužuje a po chorobe tak ako pri posilňovaní sa nezačína tam, kde sa prestalo, ale prechádza sa nábehovou fázou – okolo 10 dní.

Ak znesiete trojminútovú studenú sprchu, môžete podľa lekárov pokračovať plávaním v studenej vode. Začať však treba ešte v lete a lepšie sú stojaté, nie tečúce vody.

Otužovanie posilňuje vôľu a prináša slasť

Pri otužovaní najmä u začiatočníkov je najhoršou fázou rýchla zmena teploty. Pri vode, ktorá rýchlejšie prenáša svoju teplotu ako vzduch, dochádza k tzv. infarktovým stavom, niektorým ľuďom sa zastaví dych. Hoci aj pokročilému otužilcovi nie je prvý dotyk s chladom príjemný, otužovanie pestuje vôľu a takýto šok je pre neho hravo zvládnuteľný. Otužovanie tak pestuje premáhanie a sebazaprenie, čím posilňuje psychickú časť človeka. Po pár sekundách zrazu studená voda pôsobí veľmi príjemne a možno na sebe cítiť ako sa prekrvuje telo a opadáva únava a stres. Počas studenej sprchy a po nej sa človek cíti príjemne a vzpružený.

Otuzovanie2

Otužovanie a imunita

Otužovanie a Ľadové medvede

Najvyšším stupňom otužovania je plávanie v ľadovej vode. Ak sa chcete stať ľadovým medveďom, podľa lekárov je najlepšie, ak tak urobíte ešte pred štyridsiatkou.

Potom by ste mali najprv absolvovať dôkladnú prehliadku a začať s otužovaním opäť len so súhlasom lekára. Táto forma otužovania totiž môže byť rizikom pre tých, čo trpia napríklad na srdcovo-cievne alebo respiračné ochorenia.

Dôležité je plávať za každého počasia a najlepšie urobíte, ak budete v skupine, kde môžu plavci navzájom na seba dohliadať a v prípade potreby zasiahnuť. Plávanie v ľadovej vode je veľmi účinná metóda, zvykne sa kombinovať s krátkym behom. Výrazne sa prekrvuje organizmus, stabilizuje krvný obeh a aktivuje imunitný systém. Pri plávaní v extrémne studenej vode by ste sa však mali vyhýbať nadmernej námahe.

Nielen zima, ale aj horúčava

Otužovacou metódou je aj kúpeľ horúcim a suchým vzduchom (60 - 90 ºC). Jedno saunovanie by nemalo trvať dlhšie ako 10 až 15 minút. Vzápätí nasleduje krátke ochladenie formou sprchovania, omývania alebo ponorenia sa do studeného kúpeľa. Saunovanie stimuluje srdce a krvný obeh, má aj povzbudzujúci účinok na vylučovanie hormónov, môže mať vplyv aj na priebeh látkovej výmeny a posilňuje imunitu.

Ak máte obavu, či prudké striedanie teplôt pri saunovaní a následnom ochladzovaní v studenej vode nie je priveľká záťaž pre srdcovo-cievny systém, Etela Janeková hovorí, že pre zdravého človeka to nie je priveľká záťaž, ale treba počúvať svoje telo a ak je nám niečo nepríjemné, tak by sme to robiť nemali.

O tom, či je saunovanie pre vás vhodné, sa poraďte so svojím lekárom. Zvlášť v prípade, ak trpíte ochoreniami srdc

Výhody otužovania

Zdá sa, že z racionálneho pohľadu otužovanie ani nemá nevýhody:

  • Zlepšená imunita – šetrenie financií na liekoch (aj obličiek a pečene), šetrenie času a vyhnutie sa utrpeniu z liečby.
  • Posilnenie na tele aj na duši.
  • Dobre znášanie výkyvov tlaku a počasia.
  • Zažívanie slastného pocitu z vzpruženia a čistá myseľ.
  • Zmiernenie alergií, hypertenzie, potlačenie nervových či psychických porúch.
  • Predĺženie kúpacej a plávacej sezóny na otvorenom priestranstve.
  • Podstatou otužovania je zlepšenie termoregulácie tela a tým nielen lepšie znášanie zimy, ale aj tepla – horúceho leta.

Zdroje:

primar.sme.sk
beo.sk