Zdravé opaľovanie - ako sa opáliť a nespáliť

< Spať na články
Opaľovanie

Pri opaľovaní vystavujeme našu pokožku slnečnému žiareniu s cieľom stmavniť ju. Za opálenie a aj prípadné spálenie je zodpovedné ultrafialové žiarenie, ktoré je súčasťou slnečného žiarenia.

Existuje veľa dôvodov, prečo milujeme slnko. Zvyšuje hladiny serotonínu a produkuje vitamín D, ktorý je dobrý pre kosti, zuby a kožu. Ale aby sa predišlo predčasnému starnutiu a rizikám rakoviny kože, musíte sa o pokožku starať a chrániť ju vhodnými prípravkami.

Čo je to SPF a aké sú rozdiely?

S toľkými rôznymi úrovňami ochrany pred slnkom môže byť ťažké zistiť, čo je pre vás správne. Existuje naozaj rozdiel medzi SPF 30 a 50?

SPF je skratka pre „faktor ochrany proti slnku“, je to celosvetový bodovací systém pre meranie množstva ochrany, ktorú poskytujú opaľovacie krémy. Označuje, ako dlho môže človek zostať na slnku, keď používa opaľovací krém, bez toho aby sa spálil. Ak vaša pokožka normálne horí po 10 minútach na slnku, použitie opaľovacieho kréma SPF 15 by vám umožnilo zostať na slnku bez spálenia približne 150 minút. Je to však len odhad. SPF bohužiaľ nemeria, ako dobre bude opaľovací krém chrániť pred UVA lúčmi.

SPF 30 je najbežnejšia úroveň pre väčšinu ľudí a typy pleti. Žiadny opaľovací krém nemôže blokovať všetky UV lúče, ale vieme, že:

  • SPF 15 blokuje 93% UVB lúčov
  • SPF 30 blokuje 97% UVB lúčov
  • SPF 50 blokuje 98% UVB lúčov

Ako môžeme vidieť rozdiel medzi SPF 30 a 50 je iba 1%. Ale - každý kúsok dodatočnej ochrany môže byť prospešný, ak ste veľmi svetlý alebo trávite veľa času na priamom slnku! A väčšina ľudí si aplikuje na telo menej ako je odporúčané množstvo, takže čím vyššie číslo, tým lepšie.

Opaľovanie2

Existujú nejaké nevýhody pri použití vyššieho ochranného faktora?

Často existuje falošný pocit bezpečia s vyššími číslami. Myslíte si, že keď ste na vyššej úrovni, ste neporaziteľní voči slnku, a to jednoducho nie je tento prípad. Väčšina z nás tiež zabúda, že ochranný faktor je najaktívnejší asi dve hodiny, takže je potrebné ho opakovane aplikovať.

Viete aký je rozdiel medzi UVA a UVB žiarením?

Zatiaľ čo UVB žiarenie je príčinou fyzického spálenia slnkom, UVA žiarenie preniká pokožkou hlbšie a je spojené so starnutím pokožky. Zvyšuje tiež karcinogénne účinky UVB žiarenia a je čoraz viac vnímané ako príčina rakoviny kože. Opaľovací krém chráni pokožku pred UV žiarením a jeho negatívnym vplyvom na pokožku.
V roku 2011 americký úrad pre potraviny a liečivá oznámil nové predpisy pre štítky na ochranu pred slnečným žiarením s cieľom zdôrazniť dôležitosť ochrany pred UVA aj UVB žiarením, ktoré je teraz známe ako širokospektrálna ochrana. Preto je veľmi dôležité hľadať opaľovací krém, ktorý hovorí „širokospektrálne“ alebo „UVA/UVB ochrana“.

Aké množstvo krému použiť?

Množstvo opaľovacieho krému, ktoré by mal človek aplikovať, je údajne 2 miligramy na centimeter štvorcový (mg/cm2) na exponovanú (vystavenú) kožu pod slnkom, hovorí Úrad pre potraviny a liečivá (FDA). Napríklad, ak má osoba výšku 163 cm a váži 68 kg s pásom 82 cm a má na sebe plavky, ktoré pokrývajú oblasť slabín, mal by si aplikovať 29 g krému rovnomerne na nekryté oblasti tela.

Nezabudnite si natrieť krém 15 až 30 minút pred tým, ako pôjdete na slnko a znovu aplikovať 15 až 30 minút po tom, čo ste boli vystavení slnku. Ak ste vykonávali akúkoľvek vodnú aktivitu, pri ktorej sa vám mohol opaľovací krém odstrániť, je potrebné znova ho aplikovať na pokožku. Čím skôr si natriete krém na telo pred vystavením slnečnému žiereniu, tým menej škodlivé bude UV žiarenie na vašej pokožke.

Opaľovanie4

Nezaťažujte svoju pokožku

Ak chcete získať zdravé a žiarivé opálenie, nezaťažujte pokožku UV žiarením. Najlepšie je opaľovať sa postupne rozdeľovaním svojho času pod slnkom, aby sa znížil úpal. Stráviť celý deň na pláži vám môže poskytnúť opálený vzhľad na jeden deň, ale môže vám aj spôsobiť spáleniny na konci dňa. Najlepší spôsob, ako získať zdravé opálenie je opaľovanie v malých dávkach. Pol hodiny až hodinu pod slnkom denne umožní vášmu telu produkovať primeraný melanín, ktorý vám pomôže pri ďalšom opaľovaní.

Je dôležité, aby ste si múdro vybrali, kedy sa rozhodnete pre opaľovanie na slnku. UV koncentrácia je najväčšia od 10:00 do 16:00 počas slnečných letných dní.

čítaj tiež

Ako liečiť popáleniny od slnka?

Ako liečiť popáleniny od slnka?

Popáleniny od slnka sú dôsledkom prílišného vystavenia slnku alebo slnečnému žiareniu (ako je solárium alebo iný zdroj UV žiarenia). Najčastejšie sa vyskytujú počas leta, keď sú slnečné lúče najsilnejšie.

Skryte sa do tieňa

Aby ste sa dosiahli krásne opálenie, nemusíte celý deň zostať pod slnkom. Prestávky zo slnka znížia intenzitu UV žiarenia a riziko spálenia slnkom, čo znamená, že vaše opálenie bude zdravšie a dlhšie trvajúce. Pamätajte, že je veľmi dôležité, aby ste venovali pozornosť na vyššie uvedené tipy, pretože opaľovanie zlým spôsobom určite spôsobí škody na vašej pokožke. Napríklad ak zostanete na slnku príliš dlho, budete dehydrovaný. Ak si nedáte pozor, váš krvný tlak môže výrazne klesnúť a organizmus sa vám zrúti. Toto sa nazýva úpal.

Taktiež, keď príliš veľa UV žiarenia preniká do kože, môže spôsobiť zmeny v bunke. Tieto zmeny vedú k spáleniu slnkom, predčasnému starnutiu, poškodeniu DNA a nakoniec aj rakovine kože.

Opaľovanie3

Opaľovacie doplnky

Betakarotén

Nič, čo by ste aplikovali na svoju pokožku, nemôže zlepšiť produkciu melanínu, ochranného tmavého pigmentu pokožky. Užívaním dennej dávky 25 g betakaroténového doplnku zvyšujete prirodzenú ochranu pokožky pred UV žiarením.

Potraviny

Je známe, že niektoré potraviny zvyšujú lykopén, vlastný ochranný faktor kože. Antioxidant nájdený v paradajkách a v ďalšom červenom a oranžovom ovocí a zelenine, môže zvýšiť vašu ochranu pred slnkom o neuveriteľných 33%.

Sú tiež potraviny, ktoré chránia pokožku pred spálením slnkom. Konzumujte mrkvu, mandle, granátové jablká a listovú zeleninu, ako je kapusta, špenát, švajčiarsky mangold a zelený šalát.

Upozornenie!

Nezabúdajte, že aj napriek užívaniu betakaroténu a potravín vhodných na ochranu pokožky pred slnkom, potrebuje vaša pokožka dôslednú ochranu aj v podobe opaľovacieho krému s dostatočným ochranným faktorom.

Zdroje: freepeople.com, medicaldaily, luxiders.com