Beta karotén - 11 účinkov na zdravie

< Spať na články

Obsah článku

    Beta karotén - 11 účinkov na zdravie

    Beta karotén je červenooranžový pigment nachádzajúci sa v rastlinách a ovocí, najmä v mrkve a farebnej zelenine. Ide o karotenoid a antioxidant dôležitý pre ľudské telo.

    Názov beta karotén pochádza z gréckeho „beta“ a latinského „karota“ (mrkva). H. Wachenroder vykryštalizoval beta karotén z koreňov mrkvy v roku 1831 a prišiel s názvom „karotén“.

    Ľudské telo premieňa beta karotén na vitamín A (retinol) a vitamín A potrebujeme pre udržanie zdravej pokožky a slizníc, imunitného systému, očí a zraku.

    Samotný beta karotén nie je nevyhnutnou živinou, ale vitamín A je. Výhodou beta karoténu v potrave je, že telo konvertuje iba toľko, koľko ho potrebuje. Nadbytok vitamínu A je však toxický. Ak konzumujete priveľa doplnkov, môže dôjsť k toxickým hladinám vitamínu A.

    Beta karotén - odporúčaná denná dávka

    Beta karotén je jedna z najbežnejších foriem karoténu, ktorá je rozpustná v tukoch, ale nie je rozpustná vo vode. Na zabezpečenie správnej absorpcie by ste mali skonzumovať 3 až 5 gramov tuku. Karotenoidy suspendované v oleji sú vstrebateľnejšie ako vo vode a potravinách. Podľa Národných ústavov zdravia je odporúčaný príjem beta karoténu 3 000 medzinárodných jednotiek (IU), 2 310 IU pre dospelých mužov a ženy.

    Podobne sa odporúča dávka 1 650 IU pre dojčatá vo veku 7 až 12 mesiacov, 1 000 IU pre deti vo veku 1 až 3 roky, 1 320 IU pre deti vo veku 4 až 8 rokov a 2 000 IU pre deti vo veku 9 až 13 rokov. Namiesto toho, aby ste konzumovali izolované beta-karoténové doplnky, sa často odporúča pre dospelých a deti od 13 rokov konzumovať 15 000 IU zmiešaných karotenoidov denne.


    Betakarotén 25 000IU

    V prípade, že uprednostňujete doplnky výživy odporúčame vám Beta karotén 25 000 IU od Now Foods, ktorý spĺňa všetky nižšie spomínané zdravotné výhody.

    • Bohatý zdroj vitamínu A 
    • Prispieva k udržaniu zdravej pokožky
    • Prispieva k udržaniu dobrého zraku
    • Prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému
    • Zohráva úlohu v špecializácii buniek
    • Spomaľuje proces starnutia pokožky, podporuje obnovu procesov 
    • Znižuje riziko alergií a spálenie 
    • Dáva pleti farebnosť prostredníctvom akumulácie v podkožnom tkanive

    Beta karotén - 11 účinkov na zdravie

    Hlavné prínosy beta karoténu možno pripísať skutočnosti, že sa podieľa na tvorbe vitamínu A, ktorý je nevyhnutný na udržiavanie zdravých slizníc a pokožky. Niektoré výhody beta karoténu sú nasledujúce.

    Beta karotén udržuje zdravé srdce

    Konzumovanie stravy bohatej na beta karotén významne znižuje riziko kardiovaskulárnych chorôb. Beta karotén spolupracuje s vitamínom E na znižovaní oxidácie LDL cholesterolu, čím sa znižuje riziko aterosklerózy a srdcových chorôb.

    Beta Karoten1

    Beta karotén udržuje zdravý mozog

    Výskum ukázal, že spotreba beta karoténu je prospešná pre váš mozog, pretože výrazne spomaľuje kognitívne starnutie. Okrem toho pomáha bojovať s oxidačným stresom, ktorý môže časom poškodiť mozgové bunky, čím sa znižuje riziko demencie.

    Beta karotén brani vzniku rakoviny

    Beta karotén pomáha v boji proti rakovine prostredníctvom antioxidačnej kapacity. Okrem toho pomáha udržiavať vaše bunky v správnej komunikácii, čím bráni rastu rakovinových buniek. Preto príjem potravy bohatej na beta-karotén v strave znižuje riziko rakoviny prsníka, hrubého čreva, ústnej dutiny a pľúc.

    Beta karotén pomáha liečiť respiračné ochorenia   

    Vysoký príjem potravín s obsahom beta karoténu pomáha zvyšovať kapacitu pľúc a zmierňuje dýchacie ťažkosti, čím bráni poruchám dýchania, ako je astma, bronchitída a emfyzém.

    Beta karotén brani vzniku cukrovky

    Rôzne štúdie ukázali, že u ľudí s adekvátnymi hladinami beta karoténu v tele je menej pravdepodobné, že budú trpieť zníženou toleranciou glukózy a cukrovkou.

    Beta Karoten2

    Beta karotén udržuje zdravé oči

    Makulárna degenerácia súvisiaca s vekom je očné ochorenie, pri ktorom sa zraková makula oka zodpovedná za centrálne videnie začína rozkladať. Spotreba primeraných hladín beta karoténu (15 mg) spolu s inými výživnými látkami môže spomaliť progresiu makulárnej degenerácie spojenej s vekom (ARMD).

    Beta karotén brani vzniku reumatoidnej artritídy   

    Nedostatok beta karoténu a vitamínu C pôsobí ako rizikový faktor pre reumatoidnú artritídu. Preto je potrebná spotreba adekvátnych hladín beta karoténu, aby sa zabránilo výskytu tohto stavu.

    Beta karotén posilňuje imunitný systém

    Beta karotén posilňuje váš imunitný systém aktiváciou týmusu, ktorý je jedným z najdôležitejších zdrojov imunitnej ochrany. Štítna žľaza umožňuje vášmu imunitnému systému bojovať proti infekciám a vírusom, čím ničí rakovinové bunky skôr, ako sa môžu šíriť.

    Beta karotén znižuje citlivosť na slnko

    Vysoké dávky beta karoténu spôsobujú, že vaša pokožka je menej citlivá na slnko. Preto je zvlášť prospešný pre ľudí s erytropoetickou protoporfýriou, čo je zriedkavý genetický stav spôsobujúci bolestivú citlivosť na slnko a problémy s pečeňou. Okrem toho môže zvýšiť účinnosť opaľovacieho krému. Spotreba asi 90 až 180 mg beta karoténu môže znížiť spálenie od slnka a poskytnúť SPF 4. Preto môže konzumácia potravín obsahujúcich beta karotén alebo doplnky doplnené opaľovacím krémom zvýšiť jeho účinnosť.

    Beta Karoten3

    Beta karotén udržuje zdravú pokožku

    Beta karotén bráni predčasnému starnutiu pleti pôsobením ako antioxidant, látka, ktorá znižuje poškodenie kyslíkom spôsobené UV svetlom, znečistením a inými nebezpečenstvami životného prostredia, ako je fajčenie. Spotreba adekvátnych hladín beta karoténu prepožičiava vašej pokožke prirodzený lesk, vďaka čomu je atraktívnejšia a krajšia. Mali by ste sa však vyhnúť nadmernému príjmu, pretože to môže spôsobiť, že chodidlá, dlane, ruky, nos a dokonca aj biela časť očí sa zmení na tekvicovo žltú farbu.

    Beta karotén pomáha pri liečbe orálneho leukoplakia

    Perorálna leukoplakia je stav charakterizovaný bielymi léziami v ústach alebo jazyku, ktorý je spôsobený dlhoročným fajčením alebo pitím alkoholu. Spotreba beta karoténu znižuje príznaky a riziko vzniku tohto stavu. Je však vhodné poradiť sa so svojím lekárom skôr, ako začnete užívať beta karoténové doplnky na liečbu leukoplakie.

    Ktoré potraviny sú bohaté na beta karotén?

    Zdravá a pestrá strava vám môže poskytnúť požadované množstvo beta karoténu.

    Nasledujúce potraviny bohaté na beta karotén zahŕňajú:

    marhule, špargľa, brokolica, mrkva, čínska kapusta, pažítka, púpavové listy, grapefruit, bylinky a koreniny - chilli prášok, oregano, paprika, petržlen, kel, cibuľa, hrach, korenie, slivky, tekvica, špenát, tekvica a sladké zemiaky.


    medicalnewstoday.com, stylecraze.com