Betakarotén - 11 účinkov na zdravie

< Spať na články

Obsah článku

    Betakarotén - 11 účinkov na zdravie

    Betakarotén je červenooranžový pigment nachádzajúci sa v rastlinách a ovocí, najmä v mrkve a farebnej zelenine. Ide o karotenoid a antioxidant dôležitý pre ľudské telo.

    Názov beta karotén pochádza z gréckeho „beta“ a latinského „karota“ (mrkva). H. Wachenroder vykryštalizoval beta karotén z koreňov mrkvy v roku 1831 a prišiel s názvom „karotén“.

    Ľudské telo premieňa betakarotén na vitamín A (retinol) a vitamín A potrebujeme pre udržanie zdravej pokožky a slizníc, imunitného systému, očí a zraku.

    Samotný betakarotén nie je nevyhnutnou živinou, ale vitamín A je. Výhodou betakaroténu v potrave je, že telo konvertuje iba toľko, koľko ho potrebuje. Nadbytok vitamínu A je však toxický. Ak konzumujete priveľa doplnkov, môže dôjsť k toxickým hladinám vitamínu A.

    Beta karotén - odporúčaná denná dávka

    Beta karotén je jedna z najbežnejších foriem karoténu, ktorá je rozpustná v tukoch, ale nie je rozpustná vo vode. Na zabezpečenie správnej absorpcie by ste mali skonzumovať 3 až 5 gramov tuku. Karotenoidy suspendované v oleji sú vstrebateľnejšie ako vo vode a potravinách. Podľa Národných ústavov zdravia je odporúčaný príjem beta karoténu 3 000 medzinárodných jednotiek (IU), 2 310 IU pre dospelých mužov a ženy.

    Podobne sa odporúča dávka 1 650 IU pre dojčatá vo veku 7 až 12 mesiacov, 1 000 IU pre deti vo veku 1 až 3 roky, 1 320 IU pre deti vo veku 4 až 8 rokov a 2 000 IU pre deti vo veku 9 až 13 rokov. Namiesto toho, aby ste konzumovali izolované beta-karoténové doplnky, sa často odporúča pre dospelých a deti od 13 rokov konzumovať 15 000 IU zmiešaných karotenoidov denne.


    Betakarotén 25 000IU

    V prípade, že uprednostňujete doplnky výživy odporúčame vám Betakarotén 25 000 IU od Now Foods, ktorý spĺňa všetky nižšie spomínané zdravotné výhody.

    • Bohatý zdroj vitamínu A 
    • Prispieva k udržaniu zdravej pokožky
    • Prispieva k udržaniu dobrého zraku
    • Prispieva k správnemu fungovaniu imunitného systému
    • Zohráva úlohu v špecializácii buniek
    • Spomaľuje proces starnutia pokožky, podporuje obnovu procesov 
    • Znižuje riziko alergií a spálenie 
    • Dáva pleti farebnosť prostredníctvom akumulácie v podkožnom tkanive

    Betakarotén - 11 účinkov na zdravie

    Hlavné prínosy beta karoténu možno pripísať skutočnosti, že sa podieľa na tvorbe vitamínu A, ktorý je nevyhnutný na udržiavanie zdravých slizníc a pokožky. Niektoré výhody beta karoténu sú nasledujúce.

    Betakarotén udržuje zdravé srdce

    Konzumovanie stravy bohatej na betakarotén významne znižuje riziko kardiovaskulárnych chorôb. Beta karotén spolupracuje s vitamínom E na znižovaní oxidácie LDL cholesterolu, čím sa znižuje riziko aterosklerózy a srdcových chorôb.

    Beta Karoten1

    Betakarotén udržuje zdravý mozog

    Výskum ukázal, že spotreba beta karoténu je prospešná pre váš mozog, pretože výrazne spomaľuje kognitívne starnutie. Okrem toho pomáha bojovať s oxidačným stresom, ktorý môže časom poškodiť mozgové bunky, čím sa znižuje riziko demencie.

    Betakarotén brani vzniku rakoviny

    Betakarotén pomáha v boji proti rakovine prostredníctvom antioxidačnej kapacity. Okrem toho pomáha udržiavať vaše bunky v správnej komunikácii, čím bráni rastu rakovinových buniek. Preto príjem potravy bohatej na beta-karotén v strave znižuje riziko rakoviny prsníka, hrubého čreva, ústnej dutiny a pľúc.

    Betakarotén pomáha liečiť respiračné ochorenia   

    Vysoký príjem potravín s obsahom betakaroténu pomáha zvyšovať kapacitu pľúc a zmierňuje dýchacie ťažkosti, čím bráni poruchám dýchania, ako je astma, bronchitída a emfyzém.

    Betakarotén brani vzniku cukrovky

    Rôzne štúdie ukázali, že u ľudí s adekvátnymi hladinami beta karoténu v tele je menej pravdepodobné, že budú trpieť zníženou toleranciou glukózy a cukrovkou.

    Beta Karoten2

    Betakarotén udržuje zdravé oči

    Makulárna degenerácia súvisiaca s vekom je očné ochorenie, pri ktorom sa zraková makula oka zodpovedná za centrálne videnie začína rozkladať. Spotreba primeraných hladín betakaroténu (15 mg) spolu s inými výživnými látkami môže spomaliť progresiu makulárnej degenerácie spojenej s vekom (ARMD).

    Betakarotén brani vzniku reumatoidnej artritídy   

    Nedostatok betakaroténu a vitamínu C pôsobí ako rizikový faktor pre reumatoidnú artritídu. Preto je potrebná spotreba adekvátnych hladín betakaroténu, aby sa zabránilo výskytu tohto stavu.

    Betakarotén posilňuje imunitný systém

    Betakarotén posilňuje váš imunitný systém aktiváciou týmusu, ktorý je jedným z najdôležitejších zdrojov imunitnej ochrany. Štítna žľaza umožňuje vášmu imunitnému systému bojovať proti infekciám a vírusom, čím ničí rakovinové bunky skôr, ako sa môžu šíriť.

    Betakarotén znižuje citlivosť na slnko

    Vysoké dávky betakaroténu spôsobujú, že vaša pokožka je menej citlivá na slnko. Preto je zvlášť prospešný pre ľudí s erytropoetickou protoporfýriou, čo je zriedkavý genetický stav spôsobujúci bolestivú citlivosť na slnko a problémy s pečeňou. Okrem toho môže zvýšiť účinnosť opaľovacieho krému. Spotreba asi 90 až 180 mg beta karoténu môže znížiť spálenie od slnka a poskytnúť SPF 4. Preto môže konzumácia potravín obsahujúcich beta karotén alebo doplnky doplnené opaľovacím krémom zvýšiť jeho účinnosť.

    Beta Karoten3

    Betakarotén udržuje zdravú pokožku

    Betakarotén bráni predčasnému starnutiu pleti pôsobením ako antioxidant, látka, ktorá znižuje poškodenie kyslíkom spôsobené UV svetlom, znečistením a inými nebezpečenstvami životného prostredia, ako je fajčenie. Spotreba adekvátnych hladín betakaroténu prepožičiava vašej pokožke prirodzený lesk, vďaka čomu je atraktívnejšia a krajšia. Mali by ste sa však vyhnúť nadmernému príjmu, pretože to môže spôsobiť, že chodidlá, dlane, ruky, nos a dokonca aj biela časť očí sa zmení na tekvicovo žltú farbu.

    Betakarotén pomáha pri liečbe orálneho leukoplakia

    Perorálna leukoplakia je stav charakterizovaný bielymi léziami v ústach alebo jazyku, ktorý je spôsobený dlhoročným fajčením alebo pitím alkoholu. Spotreba beta karoténu znižuje príznaky a riziko vzniku tohto stavu. Je však vhodné poradiť sa so svojím lekárom skôr, ako začnete užívať beta karoténové doplnky na liečbu leukoplakie.

    Ktoré potraviny sú bohaté na betakarotén?

    Zdravá a pestrá strava vám môže poskytnúť požadované množstvo betakaroténu.

    Nasledujúce potraviny bohaté na betakarotén zahŕňajú:

    marhule, špargľa, brokolica, mrkva, čínska kapusta, pažítka, púpavové listy, grapefruit, bylinky a koreniny - chilli prášok, oregano, paprika, petržlen, kel, cibuľa, hrach, korenie, slivky, tekvica, špenát, tekvica a sladké zemiaky.


    medicalnewstoday.com, stylecraze.com