Posilnenie Imunity #1: Zdravé trávenie je základ

< Spať na články

Veľa ľudí sa v dnešnej dobe naháňa za vidinou lepšieho zárobku natoľko, že zabúda na to najdôležitejšie - svoje zdravie. S príchodom jesene a prechodom z teplého do studeného obdobia, sa začína automaticky objavovať veľké množstvo ochorení. Imunitný systém je pôsobením zimy, stresu, a nesprávnej životosprávy oslabený natoľko, že nedokáže odolávať vírusom a baktériám a ľudský organizmus podľahne chorobe. V rokoch 2012 a 2013 na Slovensku ochorelo na akútne respiračné ochorenie - nádchu, chrípku a angínu - okolo 1,7 milióna ľudí.

Imunita a choroby

Aby sme zabránili prepuknutiu choroby, alebo aspoň výrazne potlačili príznaky ochorení, musíme mať zdravý imunitný systém, ktorý bude schopný odolávať vírusovým útokom. Na podporu imunitného systému nám v dnešnej dobe medicínsky priemysel ponúka nespočetné množstvo doplnkov výživy, avšak na obnovu imunity musíme ísť od základov. Niektoré doplnky výživy naozaj fungujú a majú v plyv na podporu imunity, ale ak máte zlé základy, je to skôr spôsob ako zbytočne minúť peniaze. Predstavte si že Vám vytopí dom a vy začnete okolo domu ukladať vrecia s pieskom. Na určitý čas to pomôže a zabráni preniknutiu vody do domu, avšak nevyrieši to základný problém - akonáhle sa voda objaví znovu, vytopí Vám dom.

Tak isto je to aj s imunitou - na jej budovanie musíte ísť systematicky a dlhodobo, nie je to dňová ani týždňová záležitosť.

Čo je imunitný systém?

Ľudské telo je zložitý „živý stroj" a svoju ochranu pred rôznymi škodlivými vplyvmi – napríklad UV žiarením, horúčavou či rôznymi mikroorganizmami si zabezpečuje viacerými sústavami. Okrem kože, ktorá tvorí obrannú bariéru medzi vonkajším a vnútorným prostredím, je dôležitým ochrancom aj imunitný systém.

Dôležitú časť imunitného systému tvorí lymfatická sústava, jej aktívnou súčasťou je lymfa – tekutina, ktorá sa vytvára z medzibunkovej tekutiny. Pozdĺž týchto ciev sú v tele rozptýlené lymfatické uzliny, ktoré spĺňajú úlohu akéhosi filtra.

Tvoria sa v nich lymfocyty – imunitné bunky, ktoré nás chránia pred cudzorodými mikroorganizmami. Súčasťou lymfatickej sústavy sú aj orgány ako týmus, slezina a takisto aj kostná dreň a lymfatické tkanivá ako napríklad mandle alebo lymfatické tkanivo sústredené pozdĺž tráviaceho traktu.

Imunitná odpoveď

Jej podstatou je rozpoznanie vlastného a nevlastného. Všetky bunky imunitného systému vytvárajú komplex regulačných a výkonných látok, no iba špecializované bunky vytvárajú protilátkové molekuly – imunoglobulíny. Všetky tieto molekuly sú tiež súčasťou imunitného systému. Imunitný systém spolu s nervovým a endokrinným systémom vytvárajú integrovaný celok. Funkcie týchto systémov sa pri väčšine fyziologických dejov navzájom neodlučiteľne prelínajú a dopĺňajú.

Imunitný systém nebojuje len proti infekciám

Imunitný systém má v prvom rade úlohu rozlišovať cudzie a vlastné. Bežne vžitá predstava je, že úloha imunitného systému spočíva v boji s infekciou. Je to však len jedna z jeho funkcií. Imunitný systém tiež likviduje staré bunky, ktoré už splnili svoje poslanie a nie sú pre organizmus prínosom alebo ho zaťažujú. Ochraňuje nás aj pred omylmi, ktoré sa môžu vyskytnúť pri reprodukcii buniek, čím zabraňuje vzniku malignít. Za určitých okolností však môže vzniknúť situácia, že imunitný systém sa podieľa aj na patologických procesoch (imunodeficientné stavy, autoimunitné ochorenia, alergie).

Najviac imunity je v črevách

Určite ste sa už stretli s informáciou, že  najviac imunity je v črevách. Je to tak, až sedemdesiat percent imunity je v črevách. Hrubé aj tenké črevo sú zásobené obrovskou sieťou lymfatických dráh a uzlín, ktoré sú nositeľmi imunity a črevná bariéra je jednou z prvých, okrem kože, ktoré oddeľujú vonkajšie prostredie od vnútorného.

Preto je také dôležité, aby tráviaci trakt fungoval bezporuchovo, človek tak menej často podlieha aj rôznym iným ochoreniam, nielen ochoreniam tráviaceho traktu. Pre dobrú imunitu je dôležité dodržiavanie zdravej životosprávy. Základom je zdravá črevná mikroflóra a bakteriálna rovnováha. Črevo máme prirodzene osídlené veľkým množstvom baktérií (je ich viac ako 200 druhov a viac ako jeden kilogram). Patria k nim aj prospešné probiotické baktérie. Ak sa rovnováha črevnej mikroflóry naruší, dôsledkom je aj porucha imunitných reakcií.

Probiotiká

Probiotiká sú živé mikroorganizmy, ktoré po podaní v adekvátnom množstve majú prospešný vplyv na zdravie hostiteľa. Pozitívne pôsobia na imunitný systém, znižujú riziko infekcie bežnými patogénmi, znižujú riziko vzniku určitých nádorov, znižujú účinok karcinogénov, zmierňujú alergiu na potraviny, pozitívne pôsobia na zdravie uro-genitálneho traktu. Obnovujú narušenú mikroflóru po antibiotickej liečbe. Môžu mať vplyv na nižší výskyt obličkových a močových kameňov (zlepšujú metabolizmus oxalátov). Majú schopnosť vytlačiť patogény z mikroflóry tráviaceho traktu (podávanie probiotických kmeňov Lactobacillus rhamnosus a Lactobacillus acidophilus myšiam spôsobil značný pokles počtu zvierat infikovaných  baktériou Helicobacter pylori o 50%).

Probiotika

Tieto prospešné baktérie nájdeme vo viacerých potravinách – napríklad v kvasenej kapuste, kyslomliečnych výrobkoch, nepasterizovanej bryndzi a pod. Ak máte problém s trávením kravského mlieka, môžete siahnuť napríklad po kyslomliečnych produktoch z ovčieho alebo kozieho mlieka.

*Dostatok zdravých črevných baktérií potláča rast choroboplodných a nebezpečných baktérií a plesní*, pôsobí proti črevným toxínom a pomáha znižovať riziko rakoviny. Zlepšujú vstrebávanie niektorých minerálnych látok z čreva (napríklad vápnika) a prispievajú k zníženiu cholesterolu v krvi. Hrajú tak úlohu aj v prevencii ochorení srdca a ciev.

Prebiotiká

Prebiotiká sú nestráviteľné zložky potravy, ktoré majú prospešný účinok na hostiteľa. Stimulujú rast a aktivitu  určitých baktérií v hrubom čreve. Nachádzajú sa v cesnaku, cibuli, špargli, banánoch, paradajkách, artičokoch, v póre, v pšenici , v sóje a pod. Medzi prebiotiká zaraďujeme aj vlákninu.

Synbiotiká

Synbiotiká predstavujú zmes probiotík a prebiotík, synergicky pôsobia pozitívne na zdravie hostiteľa. Zvyšujú odolnosť voči infekciám, antibakteriálnu aktivitu a zlepšujú imunitnú odpoveď.

Nepriatelia probiotických baktérií

  • potraviny obsahujúce veľa proteolytických baktérií (tých, ktoré spôsobujú hnilobu): mäso, údeniny, vajíčka, majonéza, nesprávne uskladnené potraviny,
  • baktérie spôsobujúce infekcie v tráviacom trakte ( Helicobacter pylori, Salmonella enteritidis…),
  • nadmerný príjem sladkostí,
  • nadmerný príjem bielkovín,
  • nedostatočný príjem vlákniny a polysacharidov,
  • nedostatok vit. B.,
  • stres.

Ako pestovať zdravú mikroflóru

  1. Dostatočne príjmať vlákninu a polysacharidy.
  2. Živočíšne potraviny príjmať striedmo.
  3. Mať pravidelnú životosprávu.
  4. Mať pravidelný prísun dostatočného množstva živých probiotických mikroorganizmov v podobe výživových doplnkov, resp. potravín s probiotickými kultúrami.

zdroje:
primar.sme.sk
www.uvzsr.sk
zdravieazdostaroby.webnode.sk
rodinka.sk