Chcete sa zbaviť napätia a stresu? Choďte do sauny!

< Spať na články

Pôvod sauny nie je jasný. Prvé zmienky sa objavujú v 11. a 12. storočí. V stredoveku bol parný kúpeľ obľúbený v celej Európe, no v 16. storočí sa Klaus Magnus zmieňuje, že nikde nie je tak dôležitá, ako v severnej Európe. Verejnú saunu mala prakticky každá dedina. Pre Fínov bola už vtedy súčasťou ich každodenného života, miestom, kde sa stretávali a hovorili spolu. Sauna je vo Fínsku neodmysliteľnou súčasťou národnej kultúry. Hrá dôležitú úlohu v zbližovaní ľudí. Odohrávajú sa v nej nielen rodinné stretnutia, ale aj obchodné rokovania. Až vďaka úspechom fínskych šporovcov na olympiádach po prvej svetovej vojne sa o saunu začali zaujímať aj iné krajiny. Dnes ju v rôznych variantách nájdeme po celom svete.

Sauna

Prečo chodiť do sauny

Fíni tvrdia, že v saune sa utíši hnev a v človeku sa rozhostí pohoda. Pri saunovaní si oddýchne telo, aj myseľ. Cítite sa ako znovuzrodení, plní energie a navyše sa vám zlepší spánok. Sauna uvoľňuje namáhané a unavené svalstvo. Aj preto ju často navštevujú športovci. Pohyblivosť svalov sa zlepší a regenerácia po ťažkej drine je rýchlejšia. Sauna tiež stimuluje činnosť žliaz s vnútornou sekréciou, najmä nadobličiek. Pri zvýšenom potení v saune vylučujeme aj značné množstvo močoviny, mastných kyselín a kyseliny mliečnej. Fínski odborníci zistili, že pravidelná návšteva sauny zlepšuje cirkuláciu krvi a okysličenie srdca. Saunovanie zlepšuje aj priechodnosť dýchacích ciest. Prospieva pleti a jej skrášľovaniu, pri potení sa póry otvárajú a čistia. Pravidelné saunovanie zaručene odstraňuje fyzickú a psychickú únavu, posilňuje obranyschopnosť organizmu a vedie k otužovaniu.

Ako sa správne saunovať

Saunu nenavštevujte hneď po výdatnom jedle a v nijakom prípade do nej nevstupujte po požití alkoholu. Pred prvým vstupom sa umyte mydlom a osprchujte. Do sauny si vezmite len plachtu, alebo uterák, na ktorý si ľahnete a masážnu kefu, nie z umelých vlákien. Pri potení masírujte povrch tela. Najvhodnejšia poloha na saunovanie je v ľahu s podloženou hlavou, alebo v polosede. Pri sedení, ako na stoličke, je hlava prehrievaná o niekoľko stupňov viac ako chodidlá, čo môže spôsobiť závrate alebo bolesti hlavy. V polohe ležmo sa celé telo prehrieva rovnomerne. V saune dýchajte nosom. Pomaly a nie veľmi zhlboka. Každý človek reaguje na teplotné výkyvy rôzne. Dĺžka pobytu v saune môže byť teda rôzna, spravidla však stačí 8-15 minút. Potom vyjdite von, opláchnite sa pod sprchou a ochlaďte v bazéne, pokiaľ možno aj s hlavou. Teplota vody sa má pohybovať medzi 5-18°C. Pri pocite chladu sa vráťte do sauny. Procedúru teplo, chlad opakujte trikrát, aby mala sauna účinok. Pri saunovaní je potrebné veľa piť, najlepšie čistú vodu, ale aj minerálku, džús, chladný čaj, úplne nevhodný je alkohol. Celkom na záver si doprajte ešte relax a regeneráciu na lôžku.

Aké druhy sáun poznáme

Sauna

Fínska sauna

Fínska sauna

Pre tento typ sauny je typická vyššia, až 80% vlhosť. Teplota vzduchu se pohybuje mezi 75 až 80°C, ale môže byť aj vyššia. Na kameňoch vo fínskej saune sú rošty, na ktorých ležia kamene. Nalievaním vody na ne sa vlhkosť ešte zvyšuje. Vlhký vzduch potom dodáva ilúziu prudkého nárastu teploty. Fínske sauny majú špeciálne riešené vetranie, zaisťujúce cirkuláciu vzduchu. Najčastejšie bývajú tieto sauny vyrobené z kvalitného masívu bez chemickej povrchovej úpravy.

Suchá (švédska) sauna

Finska Sauna

Švédska sauna

Teplota sa v tejto saune pohybuje okolo 100 až 110°C a vlhkosť je minimálna. Steny suchej sauny sú obložené drevom, ktoré musí byť kvalitné a správne vysušené. Vhodný je napríklad severský smrek, lipa, céder, osika, jaseň, či jelša. Drevo sa nesmie nijako povrchovo chemicky upravovať. Všetky materiály použité v saune musia byť prírodné, na izoláciu sa používa minerálna alebo sklená vata.

Parná sauna

Teplota v parnej saune dosahuje maximálne 60˚C, ale zato je tu 100% vlhkosť. Výhodou parnej sauny je jej nižšia záťaž na organizmus. Vlhký vzduch pôsobí priaznivo na pokožku, ktorá sa intenzívne čistí a silne prekrvuje. Pokožka tak zostáva zamatovo jemná. Aby malo saunovanie želaný účinok, mali by sme sa mu podrobiť pravidelne.

Infrasauna

Infra Sauna

Infrasauna

Ide o špecifický druh saunovania, ktorý sa v poslednej dobe stáva čoraz obľúbenejším. Ako zdroj tepla nie sú v infrakabínkach používáné kachle, ale infražiariče. V infrasaunách vdychujete vzduch s teplotou maximálne 60°C a vlhkosť vzduchu sa pohybuje medzi 30 až 50%, čo nijako nezaťažuje organizmus. Princíp infrasáun spočíva v hĺbkovom prehriatí tela, ktoré je schopné akumulovať veľké množstvo tepla, ktoré vydáva keramický, či karbónový ohrievač. Teplo preniká do organizmu a svalov do hĺbky 2 až 3 cm, čo postačuje na to, aby došlo k odparovaniu a vylučovaniu toxických látok.

Biosauna

Pojem biosaunovanie dnes už nie je neznámy. Ide najmä o využitie aromaterapie. Tá umocňuje dojem zo saunovania. Do vzduchu sa spoločne s parou dostávajú najrôznejšie aromatické oleje (určené špeciálne pre sauny) alebo sušené liečivé bylinky.

Sauna so soľnou terapiou

Ďalšou biovariantou je soľná sauna. Ide o saunu, ktorá je vybavená špeciálnymi kachľami s tehličkami z himalájskej soli. Tá sa počas saunovania odparuje a jej inhalovanie má liečivé účinky. Vzduch, ktorý dýchame v soľnej saune, je údajne oveľa účinnejší, než ten v soľných jaskyniach. Soľnú terapiu je možné si dopriať aj v štandardne vybavenej saune – stačí, keď existujúci ohrievač obložíte soľnými kameňmi.

Pre koho sauna nie je vhodná

Fíni vravia, že sauna je pre každého, kto sa do nej dokáže dostať. Aby sme boli presnejší, zdraví dospelí ľudia a deti od troch rokov môžu saunu využívať neobmedzene. Začínať so saunovaním až po 60-tke sa neodporúča, najmä pre zvýšené riziko ochorenia srdca, alebo cievneho systému. Srdcový tep sa v saune zvyšuje o 30-75 %. Do sauny by nemali chodiť ľudia, ktorí majú nasledujúce ochorenia: akútne zápaly, niektoré kožné prejavy, gynekologické ochorenia, degeneratívne stavy. Sauna nie je vhodná ani pre ľudí, ktorí bojujú s virózou a zápalovým ochorením, ani pre ženy počas menšttruácie. V tehotenstve je dobré poradiť sa o možnom saunovaní s gynekológom.

Autor: Soňa Štubňová