Detoxikačná diéta

< Spať na články
Detoxikacna

Detoxikačné diéty sú široko propagované a zahŕňajú trojdňové, sedemdňové a dlhšie detoxikačné osnovy zamerané na chudnutie, zlepšenie zdravia a ďalšie výhody. Väčšina plánov navrhuje, aby ste výrazne obmedzili príjem kalórií a mnohí navrhujú, aby ste konzumovali iba džúsy alebo smoothie.

Myšlienka detoxikácie tela sa datuje tisíce rokov. Niekoľko zdrojov hovorí, že proces detoxikácie sa dá vysledovať až do egyptského a biblického staroveku. Domorodí Američania používali rituálne čistenie na odstránenie toxínov. A začiatkom 20. storočia bolo púšťanie žilou, klystír a pôst detoxikačnými metódami používanými legitímnou lekárskou komunitou.

Stručne povedané, myšlienka zbaviť sa telesných toxínov na podporu zdravia a pohody je konceptom, ktorý bol - a stále je - vyhľadávaný. Tento koncept však, žiaľ, nie je podložený presvedčivými vedeckými dôkazmi, aspoň nie všeobecným konceptom zdravia.

V klinických podmienkach sa pojem „detox“ označuje lekársky proces, ktorý zbavuje telo od alkoholu, drog alebo jedov. Detoxikačné liečby sú poskytované v nemocnici alebo na klinike pod dohľadom odborníka s licenciou a môžu zahŕňať použitie liekov a iných terapií.

Detoxikačné diéty sú však inou koncepciou. Mnohé z týchto programov tvrdia, že zbavujú telo toxínov, ktorým sme v procese normálnych aktivít vystavení. Niektoré výskumy naznačujú, že veľa chemikálií, ktoré prijímame denne prostredníctvom potravín, vody a vzduchu, sa môže ukladať v tukových bunkách v našom tele.

Čo môžete a nemôžete konzumovať pri detoxikačnej diéte?

Existuje veľa rôznych druhov detoxikačných diét. Niektoré sú krátkodobé a trvajú iba niekoľko dní, zatiaľ čo iné trvajú niekoľko týždňov. Jedlá alebo nápoje v každom detoxikačnom programe sa tiež môžu značne líšiť.

Bohužiaľ, neexistuje jasný konsenzus o tom, ktoré jedlá sú najúčinnejšie, keď je cieľom detoxikovať telo.

Detoxikacna1

Čo môžete jesť pri 3-dňovej detoxikácii

  • džúsové nápoje
  • voda a čaj
  • žiadne pevné potraviny

Čomu sa treba vyhnúť

Všetky pevné potraviny:

  • spracované potraviny
  • rafinovaný chlieb alebo cestoviny
  • potraviny, ktoré obsahujú pridaný cukor alebo prebytok sodíka
  • ovocie
  • zelenina
  • mäso
  • mliečne výrobky

Čo môžete jesť pri 7-dňovej detoxikácii

Všetky povolené potraviny musíte konzumovať s mierou.

  • zelenina
  • ovocie
  • celé zrná
  • orechy a semená
  • rastlinné bielkoviny
  • fermentované potraviny - bohaté na probiotiká, napr. miso

Čomu sa treba vyhnúť

  • spracované potraviny
  • plnotučné mlieko
  • rafinované zrná
  • všetky jedlá s pridaným cukrom
  • kofeín - je obmedzený
  • mäso
  • koreniny
  • alkohol
Detoxikacna3

Základný stravovací plán pri detoxikačnej diéte

Ovocie a zelenina

Jedzte miestne pestované sezónne ovocie a zeleninu. Vyskúšajte šalát so sezónnou zeleninou, celé ovocie, smoothies, džúsy, ako napríklad cvikľová, mrkvová, jablková a zázvorová šťava alebo zelená šťava.

Vyvážená strava

Vychutnajte si vyvážené jedlá. Každé jedlo by v ideálnom prípade malo obsahovať nejaký proteín, zdravý tuk, vysoký obsah vlákniny, celozrnné sacharidy a ovocie a zeleninu. Zvážte šošovicovú polievku s červeným kari s kelom alebo s cícerom.

Rozmanitá strava

Rozhodnite sa pre recepty s rozmanitosťou. Pokúste sa na tanier dostať rôzne druhy zeleniny, ako sú tmavé listy listovej zeleniny, repa, artičoky, cibuľa, mrkva a uhorky. Pridajte varený cícer, avokádo, hnedú ryžu, pečené sladké zemiaky, konopné semená, extra panenský olivový olej a ďalšie potraviny bohaté na bielkoviny, vlákninu a tuk. Ešte lepšie je, keď hľadáte recepty, ktoré kombinujú rôzne rastlinné ingrediencie, ako je sladké zemiaky a červená kapusta.

Detoxikacna2

Pitný režim

Keď ste na detoxikačnej diéte, snažte sa denne vypiť osem pohárov filtrovanej vody. Jeden pohár vody (ideálne izbovej teploty alebo vlažnú) vypite hneď, keď sa ráno zobudíte. Citrónová voda môže zvýšiť detoxikačné účinky vašej rannej hydratácie.

Detoxikačná diéta a odstránenie toxínov

Čo sú toxíny?

Slovo „toxín“ sa často používa na označenie chemických látok alebo znečisťujúcich látok a patria sem:

  • pesticídy
  • antibiotiká alebo hormóny v potrave
  • chemikálie z obalov potravín
  • čistiace prostriedky pre domácnosť
  • detergenty
  • potravinárske prídavné látky
  • ťažké kovy
  • znečistenie vzduchu
  • lieky
  • cigaretový dym

Detoxikačné programy, tvrdia, že zbavením tela tohto odpadu by ste mohli mať úžitok pre zdravie vrátane:

  • zvýšenia energie
  • čistejšej pleti
  • chudnutia
  • a ďalších výhod

Detoxikačná diéta a jej výhody

Mnoho ľudí sa rozhodlo pre detoxikačné diétne programy, pretože poskytujú rýchle chudnutie. Aj keď pri krátkodobom programe pravdepodobne nestratíte tuk, pravdepodobne stratíte určitú hmotnosť vody, najmä pri detoxikácii s nízkym obsahom sacharidov. Budete sa cítiť o niečo ľahší a aj oblečenie vám lepšie padne.

Ďalšou výhodou týchto diét je to, že majú krátke trvanie. Trojdňový program je pre niektorých oveľa výhodnejší a môže byť odrazovým mostíkom pre zdravšie návyky.

Ak vaša detoxikačná strava poskytuje primeranú výživu (dostatok kalórií z rôznych skupín potravín), ale vylučuje kofeín, alkohol a sladké jedlá, po niekoľkých dňoch môžete pocítiť zvýšenie energie.

Detoxikačná diéta a jej nevýhody

Bez plánu prechodu na dlhodobý program zdravého stravovania všetky výhody, ktoré získate pri detoxikačnej diéte, po návrate k svojmu obvyklému stravovaciemu programu, pravdepodobne zmiznú.

Autori jednej štúdie porovnávali rôzne diéty, vrátane detoxikačnej diéty. Dospeli k záveru, že „odšťavovacie a detoxikačné diéty majú tendenciu fungovať, pretože vedú k extrémne nízkemu kalorickému príjmu po krátku dobu, ale po obnovení normálnej stravy majú tendenciu viesť k nárastu telesnej hmotnosti.“

A ak si zvolíte detoxikačnú diétu s nízkym obsahom kalórií, môžete po úplnej detoxikácii dokonca priberať. Štúdie ukázali, že keď je strava veľmi obmedzujúca, vystavujete sa vysokému riziku nadmerného stravovania a priberania na váhe.

Detoxikacna4

Detoxikačná diéta a cvičenie

Fyzická aktivita podporuje obeh a pomáha telu eliminovať toxíny. Ak chcete počas svojej diéty detoxikovať svoj krvný obeh, nezabudnite do dennej rutiny zahrnúť ľahké cvičenie. Počas obedňajšej prestávky môžete vyskúšať prechádzku alebo jogu.

Pretože vaša energia môže počas prvých niekoľkých dní vašej diéty klesať, je lepšie rozdeliť si cvičenie na krátke intervaly. Ak pravidelne necvičíte, pred začatím cvičebného režimu sa poraďte so svojím lekárom.

Detoxikačná diéta a starostlivosť o seba

Detoxikačná diéta nie je len o zbavení sa určitých potravín alebo aktivít - ide o lepšiu starostlivosť o vaše telo a myseľ, aby ste sa mohli každý deň cítiť skvele. Pokúste sa využiť tento čas na posilnenie starostlivosti o seba, napríklad dlhšie si pospite alebo si doprajte masáž.

Sedemdňová detoxikačná diéta je tiež vynikajúcou príležitosťou vyskúšať nové techniky zvládania stresu. Ak chcete zmierniť každodenný stres a nájsť cestu k väčšiemu pokoju, skúste precvičiť hlboké dýchanie, progresívnu svalovú relaxáciu, meditáciu všímavosti alebo jogu. Dokonca aj jednoduché stratégie, ako je počúvanie hudby, pokojná prechádzka, kúpanie sa vo vani alebo čítanie obľúbenej knihy, môžu upokojiť vašu myseľ.

Vzorový jedálniček pri detoxikačnej diéte

Raňajky

Ak máte tendenciu jesť to isté na raňajky skúste to zmeniť a vyskúšajte ovsené vločky, smoothie, čerstvé bobule alebo chia puding.

Desiata

Niektoré nápady na občerstvenie zahŕňajú bielu fazuľu, kešu dip alebo pečenú červenú repu, hummus so zeleninou alebo pečený cícer.

Obed alebo večera

K dokonalému jedlu by mohli patriť huby portobello zapečené na olivovom oleji, polievka z maslovej tekvice, jeden hrnček vegánskej chilli, kari cícer, pečený losos s horčicou alebo čierna fazuľa.

verywellfit.com