Atkinsova diéta

< Spať na články
Atkinsova

Atkinsova diéta je strava s nízkym obsahom sacharidov, ktorá sa zvyčajne odporúča na chudnutie.

Zástancovia tejto diéty tvrdia, že môžete schudnúť, keď jete toľko bielkovín a tukov, koľko chcete, ak sa vyhnete potravinám s vysokým obsahom sacharidov.

Za posledných približne 12 rokov viac ako 20 štúdií preukázalo, že nízkosacharidové diéty sú účinné pri chudnutí bez potreby počítania kalórií a majú tiež rôzne zdravotné výhody.

Atkinsovu diétu pôvodne propagoval lekár Dr. Robert C. Atkins, ktorý o nej napísal najpredávanejšiu knihu v roku 1972.

Od tej doby je Atkinsova diéta populárna na celom svete a bolo o nej napísaných mnoho ďalších kníh.

Diéta bola pôvodne považovaná za nezdravú a démonizovaná odborníkmi na zdravú výživu, väčšinou kvôli vysokému obsahu nasýtených tukov. Nové štúdie však naznačujú, že nasýtený tuk je neškodný.

Odvtedy bola táto diéta dôkladne študovaná a ukázalo sa, že vedie k väčšej strate hmotnosti a zlepšeniu hladiny cukru v krvi, „dobrého“ HDL cholesterolu, triglyceridov a iných zdravotných ukazovateľov ako nízkotučné diéty.

Napriek tomu, že má vysoký obsah tuku, v priemere nezvyšuje „zlý“ LDL cholesterol, hoci sa aj to stáva u niektorých osôb.

Hlavným dôvodom, prečo sú nízkosacharidové diéty také účinné pri chudnutí, je to, že zníženie obsahu sacharidov a zvýšený príjem bielkovín vedú k zníženiu chuti do jedla, vďaka čomu budete jesť menej kalórií bez toho, aby ste o tom museli premýšľať.

Atkinsova1

Atkinsova diéta je rozdelená do štyroch rôznych fáz

  • 1. fáza - menej ako 20 gramov sacharidov denne po dobu 2 týždňov. Konzumujte jedlá s vysokým obsahom tukov, bielkovín a zeleniny s nízkym obsahom sacharidov, ako je napríklad listová zelenina. Táto fáza nakopne chudnutie.
  • 2. fáza - pomaly pridávajte do svojej diéty orechy, zeleninu s nízkym obsahom sacharidov a malé množstvo ovocia
  • 3. fáza - keď ste veľmi blízko k svojej cieľovej hmotnosti, pridajte do svojho jedálnička viac sacharidov, kým sa chudnutie nespomalí
  • 4. fáza - tu môžete jesť toľko zdravých sacharidov, koľko vaše telo dokáže tolerovať bez toho, aby ste priberali

Tieto fázy sú trochu komplikované a nemusia byť potrebné. Mali by ste byť schopní schudnúť a udržať si vysnívanú hmotnosť tak dlho, kým sa budete držať stravovacieho plánu uvedeného nižšie.

Niektorí ľudia sa rozhodli preskočiť 1. fázu úplne a konzumujú od začiatku veľa zeleniny a ovocia. Tento prístup môže byť tiež veľmi efektívny.

Iní dávajú prednosť tomu, aby zostali v 1. fáze na neurčito. Táto fáza je tiež známa ako nízkosacharidová ketogénna (keto) diéta.

Čo môžete a nemôžete konzumovať pri Atkinsovej diéte?

Čo môžete jesť

  • mäso - bravčové, hovädzie, teľacie, kuracie, slanina a iné
  • ryby a morské plody - losos, pstruh, sardinky, atď.
  • vajíčka - najlepšie od zvierat z voľného výbehu
  • zelenina s nízkym obsahom sacharidov - kel, špenát, brokolica, špargľa
  • plnotučné mliečne produkty - maslo, syry, smotana, plnotučné jogurty
  • orechy a semienka - mandle, makadamové orechy, vlašské orechy, slnečnicové semienka
  • zdravé tuky - extra panenský olivový olej, avokádo, avokádový olej

Čomu sa treba vyhnúť

  • cukor - sladené nápoje, ovocné šťavy, koláče, sladkosti, zmrzlina
  • obilniny - pšenica, špalda, raž, jačmeň, ryža
  • rastlinné oleje - sójový olej, kukuričný olej, repkový olej
  • “diétne” a “nízkotučné” jedlá - zvyčajne majú vysoký obsah sacharidov
  • zelenia s vysokým obsahom sacharidov - mrkva, repa (len prvá fáza)
  • ovocie s vysokým obsahom sacharidov -  banány, jablká, pomaranče, hrušky, hrozno, (len prvá fáza)
  • škrob - zemiaky, sladké zemiaky (len prvá fáza)
  • strukoviny - šošovica, fazuľa, cícer, hrach, (len prvá fáza)
Atkinsova3

Povolené nápoje

  • voda - ako základ pitného režimu
  • káva - mnohé štúdie ukazujú, že káva má vysoký obsah antioxidantov a je pre zdravie prospešná
  • zelený čaj - obsahuje veľa antioxidantov
  • alkohol - v malých množstvách je povolený, uprednostnite však suché vína a vyhnite sa pivu, kvôli obsahu sacharidov

Vzorový jedálniček pri Atkinsovej diéte

Vzorový jedálniček je vhodný pre 1. fázu, ale pri prechode do ďalších fáz by ste mali pridať viac ovocia a zeleniny s obsahom sacharidov.

Pondelok

  • raňajky: vajíčka a zelenina pripravené na kokosovom oleji
  • obed: kurací šalát s olivovým olejom a hrsť orechov
  • večera: steak so zeleninou

Utorok

  • raňajky: slanina a vajíčka
  • obed: kuracie mäso so zeleninou
  • večera: cheeseburger bez žemle so zeleninou na masle

Streda

  • raňajky: omeleta so zeleninou pripravená na masle
  • obed: krevetový šalát s olivovým olejom
  • večera: hovädzie so zeleninou

Štvrtok

  • raňajky: vajíčka a zelenina pripravené na kokosovom oleji
  • obed: zvyšok z predchádzajúcej večere
  • večera: losos na masle so zeleninou
Atkinsova2

Piatok

  • raňajky: slanina a vajíčka
  • obed: kurací šalát s olivovým olejom a hrsť orechov
  • večera: mäsové guľky so zeleninou

Sobota

  • raňajky: omeleta so zeleninou pripravená na masle
  • obed: zvyšok z predchádzajúcej večere
  • večera: bravčové kotlety so zeleninou

Nedeľa

  • raňajky: slanina a vajíčka
  • obed: zvyšok z predchádzajúcej večere
  • večera: grilované kuracie krídla so salsou a zeleninou

healthline.com

čítaj tiež

Keto diéta

Keto diéta

Ketogénna diéta je strava s nízkym obsahom sacharidov a vysokým obsahom tukov, ktorá zdieľa mnohé podobnosti s Atkinsovou diétou.

čítaj tiež

Vysokobielkovinová diéta

Vysokobielkovinová diéta

Vysokobielkovinová diéta je ideálna pre ľudí, ktorí sa snažia schudnúť. Konzumácia bielkovín pomáha človeku, aby bol sýty po dlhší čas, čo môže viesť k tomu, že bude jesť celkovo menej kalórií.

čítaj tiež

Dukanova diéta

Dukanova diéta

Dukanova diéta je vysokobielkovinová diéta s nízkym obsahom sacharidov, ktorá je rozdelená do štyroch fáz.