Raw diéta

< Spať na články
Raw

Raw diéta, často nazývaná aj surový veganizmus, sa skladá väčšinou alebo úplne zo surových a nespracovaných potravín. Potraviny sa považujú za surové, ak neboli nikdy zohriate na teplotu 40 až 48 °C. Tiež by sa pri tejto diéte nemalo rafinovať, pasterizovať, ošetrovať pesticídmi alebo inak spracovávať. Namiesto toho strava umožňuje niekoľko alternatívnych spôsobov prípravy, ako je odšťavovanie, miešanie, dehydratácia, namáčanie a klíčenie.

Podobne ako vegánstvo, raw diéta je obvykle založená na rastlinách a skladá sa väčšinou z ovocia, zeleniny, orechov a semien.

Zatiaľ čo väčšina raw diéty je založená výlučne na rastlinách, niektorí ľudia konzumujú aj surové vajcia a mliečne výrobky. Menej často sa môžu do stravy zahrnúť aj surové ryby a mäso.

Okrem toho sa zvyčajne odrádza od užívania doplnkov stravy na báze surových potravín. Podporovatelia často tvrdia, že surová strava vám poskytne všetky potrebné živiny. Domnievajú sa tiež, že varenie potravín je škodlivé pre ľudské zdravie, pretože ničí prírodné enzýmy v potravinách, znižuje obsah živín a „životnú silu“, o ktorej tvrdia, že existuje vo všetkých surových alebo „živých“ potravinách.

Čo môžete a nemôžete konzumovať pri raw diéte?

Ak chcete mať stravovacie návyky podľa raw diéty, uistite sa, že aspoň 75% potravín, ktoré jete, sú surové. Väčšina potravín raw diéty zahŕňa predovšetkým ovocie, zeleninu, orechy a semená. Zrná a strukoviny sú často povolené, ale obyčajne je potrebné ich pred konzumáciou namočiť alebo naklíčiť.

Raw1

Čo môžete jesť

  • všetko čerstvé ovocie
  • všetka surová zelenina
  • surové orechy a semená
  • surové zrná a strukoviny - naklíčené alebo máčané
  • sušené ovocie a mäso
  • orechové mlieko
  • surové orechové maslo
  • olivové a kokosové oleje - lisované za studena
  • fermentované potraviny ako kimchi a kyslá kapusta
  • morská riasa
  • klíčky
  • surové vajcia alebo mliečne výrobky, ak je to potrebné
  • surové mäso alebo ryby, ak je to potrebné
Raw3

Čomu sa treba vyhnúť

  • varené ovocie, zelenina, mäso a zrná
  • pečené pokrmy
  • pražené orechy a semená
  • rafinované oleje
  • stolová soľ
  • rafinované cukry a múka
  • pasterizované džúsy a mliečne výrobky
  • káva a čaj
  • alkohol
  • cestoviny
  • múčniky a koláče
  • ostatné spracované potraviny a občerstvenie

Vzorový jedálniček pri raw diéte

Raw diéta sa môže líšiť v závislosti od potravín, ktoré sú povolené, a od preferencie jedál dietéra. Ak sa rozhodnete vyskúšať raw diétu, tu je príklad toho, ako môže vyzerať týždeň pri 100% surovej vegánskej strave.

Pondelok

raňajky: zelené smoothie

desiata: mrkva a surový humus

obed: surové tekvicové cestoviny s pestom

olovrant: jahody a mandle

večera: surová zeleninová pizza

Utorok

raňajky: puding chia s ovocím

obed: jablkový a orechový šalát

olovrant: čerstvo vylisovaná šťava a orechy

večera: surové cuketové rezance s paradajkovou omáčkou a bazalkou

Raw2

Streda

raňajky: ovsené vločky namáčané cez noc s nasekaným ovocím a orechmi

desiata: brokolica a surový humus

olovrant: surové sladké zemiakové lupienky a ovocie

večera: plnené huby portobello

Štvrtok

raňajky: ovocná misa

obed: šalát s figami a orechmi

olovrant: banán a surové orechové maslo

večera: surové lasagne

Piatok

raňajky: zelené smoothie

obed: naklíčená misa buddha z quinoy

olovrant: jablko a bobule

večera: surová paradajková polievka s marinovanou zeleninou

Sobota

raňajky: nasiaknutý ovos s bobuľami

obed: šalát s avokádom a ovocím

olovrant: plátky papriky a slnečnicové semienka

večera: syrové vegetariánske sushi a nasekaná zelenina

Nedeľa

raňajky: surové banánové lievance a ovocie

obed: surová tekvica

olovrant: pomarančové plátky a orechy

večera: kel a hríbový šalát

Raw4

Je raw diéta bezpečná a účinná?

Z krátkodobého hľadiska nie je pravdepodobné, že by raw diéta predstavovala vážne zdravotné problémy. Ak sa však budete raw diétou stravovať dlhodobo, môžu sa vyskytnúť problémy.

Väčšinou surová strava bráni získavaniu dostatočného množstva kalórií, bielkovín a niektorých vitamínov a minerálov.

Niektorí ľudia možno nebudú schopní získať z tejto stravy dostatok kalórií. Dôkazy tiež ukazujú, že čím väčší je podiel surových potravín vo vašej strave, tým vyššie je riziko negatívnych účinkov.

Pokiaľ neužívate výživové doplnky, môžu sa časom objaviť problémy s nedostatkom živín, pretože sa vyčerpávajú zásoby vitamínov a minerálov v tele. Vitamín B12 a vitamín D sa obzvlášť ťažko získavajú v surovej vegánskej strave.

Avšak ani výživové doplnky nemôžu nahradiť nedostatok kalórií a bielkovín v potrave.

Okrem toho sa zvyšuje riziko vystavenia chorobám spôsobeným jedlom, keď konzumujete surové potraviny. Platí to najmä v prípade, že surové mlieko, vajcia alebo mäso sú súčasťou vašej stravy. Odborníci na výživu vždy odporúčajú, aby ich ľudia jedli iba vtedy, keď sú úplne uvarené alebo pasterizované.

Napokon, raw diétu môže byť náročné udržať z niekoľkých dôvodov:

  • pre začiatočníkov je výber jedál veľmi obmedzený
  • vyhýbanie sa vareným jedlám obmedzuje konzumáciu v reštauráciách s priateľmi
  • vyhnúť sa vareným jedlám tiež znamená, že spôsoby prípravy potravín sú veľmi obmedzené, takže raw diéta vás môže časom nudiť
  • mnoho ľudí tiež považuje za nežiaduce jesť iba studené jedlá
  • nakoniec môže byť drahé kúpiť toľko čerstvých ekologických produktov, nehovoriac o časovo náročnom plánovaní a príprave

healthline.com

čítaj tiež

Vegánska diéta

Vegánska diéta

Veganizmus je definovaný ako spôsob života, ktorý sa pokúša vylúčiť všetky formy vykorisťovania a týrania zvierat, či už ide o jedlo, oblečenie alebo akýkoľvek iný účel.

čítaj tiež

Vegetariánska diéta

Vegetariánska diéta

Vegetariánska diéta je založená na odmietaní konzumácie mäsa, rýb a hydiny, prípadne aj ďalších živočíšnych potravín (z etických, zdravotných, ekologických, filozofických alebo náboženských dôvodov).