8 účinných látok pre zdravé kĺby

< Spať na články
Vyziva

Pravidelné a intenzívne cvičenie často vedie k poškodeniu ba dokonca k deštrukcii (rozkladu) kĺbov, ktoré spôsobuje zápal, bolesť, slabosť a obmedzený pohyb. Toto všetko sa potom premieta do zníženej kvality života, zníženého výkonu, zvýšených nákladov na zdravie a zvýšeného počtu zranení.

Čo spôsobuje bolesť kĺbov?

Najčastejšou príčinou bolesti kĺbu je artritída. Artritída je choroba, ktorá spôsobuje zápal kĺbov. Tento zápal môže mať za následok bolesť, stuhnutosť a opuch.

Osoba s artritídou zvyčajne pociťuje bolesť pri aktívnom pohybe, ale bolesť pretrváva aj počas nečinnosti.

Iné príčiny môžu byť:

  • poranenie - akékoľvek zranenie, ako napríklad dislokácia, ktoré spôsobuje veľa bolesti, by sa malo liečiť okamžite
  • zápal šliach - je opuch pružných pásov, ktoré pomáhajú pohybovať prstami. To spôsobuje bolesť okolo kĺbu.
  • zmiešané ochorenie spojivového tkaniva - bolesť kĺbov v rukách je jedným z prvých príznakov zmiešaného ochorenia spojivového tkaniva
  • sklerodermia - tiež známa ako systémová skleróza, môže spôsobiť bolesť kĺbov, opuchy a obmedzený pohyb prstov
  • reumatoidná artritída - toto je bežné ochorenie spojivového tkaniva, ktoré môže ovplyvniť kĺby
  • dna - aj keď je dna nezvyčajná, môže mať za následok bolesť a opuch kĺbu
  • infekcia - môže tiež spôsobiť bolesť a opuch v kĺbe

Výživa pre kĺby - prečo ju potrebujeme?

Naša energia, stabilita a schopnosť pohybovať sa závisí od zdravia našich kĺbov. Je preto dôležité udržiavť ich v čo najlepšom stave a to si vyžaduje „správnu výživu“. Správna výživa kĺbov môže pomôcť pri:

  • obnovení väzov
  • regenerácii chrupavky
  • zlepšení mobility
  • dodávaní látok do kĺbov, ktoré sú prirodzene súčasťou ich zloženia

Každý vie, že pravidelné športovanie vytvára tlak na kĺby, čo vedie k ich opotrebovaniu. Na to aby vaše kĺby fungovali ako majú, je potrebné zabezpečiť im výživu v podobe zlúčenín ako sú MSM (metylsulfonylmetán - organická síra), chondroitín sulfát a glukosamín sulfát, kolagén, kyselina hyaulurónová alebo vitamín C.

Poďme sa na ne pozrieť zblízka.

8 dôležitých účinných látok pre zdravé kĺby

Msm6

MSM (metylsulfonylmetán - organická síra)

MSM je bohatý na organickú síru, ktorá hrá dôležitú úlohu pri výrobe kolagénu a glukosamínu. Obe sú životne dôležité pre zdravé kosti a kĺby, a pri produkcii imunoglobulínov, ktoré pomáhajú vášmu imunitnému systému.

Dostupné dôkazy ukazujú, že MSM má účinok na zníženie bolesti kĺbov a opuchov, ako aj na celkovú funkčnú pohodu u ľudí s osteoartrózou.

MSM je dobre tolerovaný pri krátkodobej liečbe, dokonca aj pri vysokých dávkach.

čítaj tiež

MSM - 5 účinkov na zdravie

MSM - 5 účinkov na zdravie

Biologicky aktívna síra je jednou z najdôležitejších živín, ktorá zabezpečujú aby naše telo zostalo mladé a plné energie. MSM, ktorého hlavnou zložkou je síra, sa používa v oblasti alternatívnej medicíny na zmiernenie bolesti kĺbov a svalov, zápalov i pri podpore imunity.

Kyselina Ha4

Kyselina hyalurónová

Kyselina hyalurónová je látka prirodzene nachádzajúca sa v ľudskom tele. Kyselina hyalurónová sa klasifikuje ako polysacharid (druh uhľohydrátov) a vyskytuje sa vo vysokých koncentráciách v koži, kĺboch a oku, kde poskytuje lubrikáciu a podporuje hydratáciu tkanív.

Jedným z najbežnejších spôsobov použitia kyseliny hyalurónovej je pomoc pri bolesti kĺbov a liečba osteoartritídy.

Väčšina doplnkov s obsahom kyseliny hyalurónovej sa predáva vo forme tabliet či kapsúl, hoci existujú aj ochutené a neochutené kvapalné formy kyseliny. Niektoré liečivá artritídy, ktoré sú voľne predajné, budú tiež obsahovať kombináciu kyseliny hyalurónovej, glukosamínu a chondroitín sulfátu. Na lekársky predpis si môžete dať kyselinu hyalurónovú pichať priamo do kolena.

Neexistujú univerzálne pokyny pre správne perorálne(ústne) užívanie  kyseliny hyalurónovej. Niektorí výrobcovia odporúčajú dennú dávku 200 mg, zatiaľ čo iní schvaľujú až 1 000 mg za deň.

Napriek tvrdeniam o opaku neexistuje dôkaz, že vyššie dávky prinášajú lepšie výsledky. Väčšina klinických štúdií obmedzila denný príjem kyseliny hyalurónovej na nie viac ako 240 mg.

čítaj tiež

Kyselina hyalurónová - 5 účinkov na zdravie

Kyselina hyalurónová - 5 účinkov na zdravie

Kyselina hyalurónová je dobre známa svojimi blahodárnymi účinkami na pokožku - zmierňuje suchú kožu, znižuje výskyt vrások a urýchľuje hojenie rán. Pomáha tiež zmierniť bolesť kĺbov u športovcov i ľudí s osteoartrózou.

Kolagen5

Kolagén

Najčastejšie sa vyskytujúcim proteínom vo vašom tele je kolagén. Kolagén hrá dôležitú úlohu pri poskytovaní podpory a pružnosti spojivovým tkanivám, ako sú chrupavka, kosti, šľachy a väzivo.

Chrupavka je pevný gumový materiál, ktorý pokrýva koniec kostí v kĺboch. V priebehu času sa chrupavka opotrebuje v dôsledku starnutia a opakovaného pohybu. Výsledkom je, že sa šľachy a väzy napínajú a kosti sa o seba trú, čím spôsobujú bolesť. Kolagén podporuje rast a opravy chrupavkového tkaniva, rovnako ako zmierňuje zápaly a bolesti kĺbov.

Kolagén typu II sa vyskytuje predovšetkým v kĺboch, ktoré sú oblasťami tela náchylnejšie na opotrebovanie.

Pokiaľ hľadáte doplnok na kĺby, hľadajte taký, ktorý obsahuje kolagén ako kľúčovú aktívnu zložku na podporu flexibility a mobility kĺbov. To je obzvlášť výhodné, ak máte nepríjemné pocity a bolesť kĺbov, ste športovým nadšencom alebo trpíte artritídou.

čítaj tiež

Kolagén - 5 účinkov na zdravie

Kolagén - 5 účinkov na zdravie

Kolagén je najčastejšie sa vyskytujúcim proteínom vo vašom tele. Je hlavnou zložkou spojivových tkanív, ktoré tvoria niekoľko častí tela vrátane šliach, väzov, kože a svalov.

Glukosamin3

Glukosamín sulfát a chondroitín sulfát

Glukosamín je aminocukor, ktorý je dôležitý pre tvorbu chrupavky obklopujúcej kĺby. Chondroitín je gélotvorný polysacharid, ktorý je tiež dôležitý pre stavbu chrupavky, ktorá umožňuje veľkú časť jeho rezistenčných vlastností.

Glukosamín je známy tým, že sa podieľa na stimulácii syntézy proteoglykánu a na znižovaní aktivity enzýmov, ktoré štiepia chrupavkovú výstelku v častiach kostí v kĺboch, ktoré sa o seba trú.

Chondroitín sulfát je účinný pri zmierňovaní príznakov osteoartritídy. Jedna štúdia zistila, že pacienti s osteoartrózou rúk mali znížené príznaky, keď užívali 800 mg denne, a iná zistila, že 1200 mg denne znížilo osteoartritickú bolesť.

Štúdiami sa dokázalo, že glukosamín sulfát a chondroitín sulfát spolu majú priaznivý účinok na bunky v kĺboch.

čítaj tiež

Glukosamín sulfát - bojovník za zdravé kĺby

Glukosamín sulfát - bojovník za zdravé kĺby

Aby chrupavka správne fungovala je potrebné užívať doplnky glukosamínu, či už v prírodnej alebo jeho umelej forme.

Vitaminc

Vitamín C

Vitamín C zabezpečuje optimálne fungovanie imunitného systému a skracuje dobu zotavenia medzi cvičeniami.

Vitamín C je pre športovcov dôležitý, pretože ako antioxidant pomáha zvrátiť niektoré oxidačné škody, ktoré sa môžu vyskytnúť pri cvičení. Toto oxidačné poškodenie spôsobené voľnými radikálmi môže narušiť schopnosť buniek normálne fungovať.

Vitamín C sa tiež podieľa na syntéze ľudského kolagénu, ktorý priamo podporuje proces regenerácie kĺbov, najmä kĺbovej chrupavky. Kyselina askorbová teda tiež ovplyvňuje flexibilitu kĺbov, čo je v kontexte potenciálneho zranenia veľmi dôležité. Podľa dostupných poznatkov v prípade zápalu kĺbu množstvo vitamínu C klesne dokonca až o 70%, preto je potrebné jeho nedostatok doplniť. Okrem toho je nevyhnutný v procese tvorby a vylučovania oseínu, ktorý tvorí podstatu ústrojnej časti kosti.

Mangan

Mangán

Mangán je stopový minerál, ktorý je životne dôležitý pre ľudské telo, ale ľudia ho potrebujú iba v malom množstve.

Mangán sa okrem iného podieľa na tvorbe spojivového tkaniva, na správnom vývoji kostí a chrupaviek a zároveň znižuje zápal pri osteoporóze a osteoartritíde.

Dôkazy potvrdzujú, že kombinácia mangánu s glukosamínom a chondroitínom pomáha zmierniť bolesť pri osteoartritíde.

Nízka hladina mangánu v tele môže prispievať k malformácii kostí, slabosti a kŕčovým záchvatom. Jeho nedostatok sa však považuje za zriedkavý, pretože je pomerne ľahké získať dostatočné množstvo mangánu prostredníctvom stravy.

Certov Pazur

Harpagofyt (čertov pazúr)

Čertov pazúr je kvitnúca rastlina, ktorej koreň obsahuje niekoľko aktívnych zlúčenín a užíva sa ako rastlinný doplnok. Obsahuje iridoidné glykozidy, skupinu zlúčenín, ktorá preukázala protizápalové účinky. Preto sa používa ako alternatívna liečba artritídy a bolesti.

Ak sú vaše kĺby tuhé a boľavé, korene tejto africkej rastliny vám môžu pomôcť obmedziť nepríjemné pocity a pomôžu vám pri opätovnom získaní skutočného pohodlia v každodennom živote.

Bolesť kĺbov po cvičení často súvisí so záťažou, ktorú na telo vynakladáte. Našťastie prispôsobenie vášho životného štýlu môže obmedziť vplyv na každodenný život a umožní vám pokračovať v účasti na vašich obľúbených činnostiach.

Vďaka svojim analgetickým a protizápalovým vlastnostiam je táto rastlina skutočným spojencom vašich kĺbov.

Predáva sa v mnohých formách vrátane koncentrovaných extraktov, kapsúl, prášku a bylinných čajov.

Boswellia

Boswellin

Boswellin je rastlinný extrakt získaný zo stromu Boswellia serrata.

Pretože boswellin je účinný protizápalový liek, môže byť účinným prostriedkom proti bolesti a môže zabrániť strate chrupavky.

Mnohé štúdie boswellinu zistili, že je účinný pri liečbe bolesti a zápalu pri osteoartritíde a pomáha znižovať opuch kĺbov pri reumatoidnej artritíde.

Podľa štúdie užívanie extraktu boswellin viedlo k zvýšeniu fyzických schopností a zníženiu hladiny enzýmu degradujúceho chrupavky.

verywellhealth.com, brandsworld.com.my, verywellfit.com, peacehealth.org, sportdefinition.eu, hillvitalshop.co.uk, healthline.com, moyak.com